2007-07-02, 21:30
Medlem
Jag brjar trttna p att vara konstant orolig ver saker och ting. Hela min vakna tid gr t till att grubbla ver diverse problem, stora som sm. Det kan vara en sdan enkel sak som hur jag har frt mig under ett samtal med en annan person - kanske sa jag ngot dumt, eller varfr sa jag inte p det sttet istllet. nnu vrre r de hypotetiska problem som jag inbillar mig ska uppst som fljd av en kedjereaktion - eftersom jag gjorde A, s sker B, vilket i sin tur leder till C = katastrof! Dessa problem r inte sllan mycket lngskta. Jag mste dessutom vldigt ofta kontrollera saker tv gnger - kaffekokaren, nycklarna, spisen osv.

Visst har det sina frdelar att bete sig p detta stt. Mitt beteende har helt klart inslag av perfektionism och resultaten av mina taganden blir fljaktligen ofta vldigt goda. Samtidigt blir det trttsamt i lngden. Jag skulle grna anamma en mera avslappnad attityd till livet, att ta saker lite mer som de kommer. Men hur?

Nr det gller de rent hypotetiska problemen brukar det lugna att faktiskt rkna ut ungefr hur stor sannolikheten r fr att ett scenario ska intrffa. Ofta blir sannolikheten s pass lg att jag (nstan helt) kan slppa problemet.

Analysera mig...
Citera
2007-07-02, 21:43
Medlem
Mackan52s avatar
Du r perfektionist. Du har uppfattningen att ngot hemskt kan hnda om det inte ses om, eller skts.

Frgan r, har du ngon anledning att oroa dig? r du fumlig/glmsk eller olycksbengen? r du inte det s finns det ingen anledning att oroa sig, hitta en hobby och frsk bli lugn genom den.

Jag sjlv r ett praktexempel p att man inte behver g och oroa sig.
Jag r klantig (tappar saker och rkar ut fr mindre olyckor), jag r hopplst glmsk (gr in i rum och glmmer varfr jag gick dit, besker nstan samma hemsidor varje dag men hller dom uppskrivna fr skerhets skull och anvnder listan mnga gnger), jag r otursfrfljd med elektiska apparater osv. mnga gnger tycker jag det r ett under att saker och ting i min omgivning inte har fallit samman n.

Trots allt s hller jag en lugn attityd och tar saker nr de kommer. Strunta i vad som akn hnda, ha bara kul
Citera
2007-07-03, 01:11
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Jag brjar trttna p att vara konstant orolig ver saker och ting. Hela min vakna tid gr t till att grubbla ver diverse problem, stora som sm. Det kan vara en sdan enkel sak som hur jag har frt mig under ett samtal med en annan person - kanske sa jag ngot dumt, eller varfr sa jag inte p det sttet istllet. nnu vrre r de hypotetiska problem som jag inbillar mig ska uppst som fljd av en kedjereaktion - eftersom jag gjorde A, s sker B, vilket i sin tur leder till C = katastrof! Dessa problem r inte sllan mycket lngskta. Jag mste dessutom vldigt ofta kontrollera saker tv gnger - kaffekokaren, nycklarna, spisen osv.

Visst har det sina frdelar att bete sig p detta stt. Mitt beteende har helt klart inslag av perfektionism och resultaten av mina taganden blir fljaktligen ofta vldigt goda. Samtidigt blir det trttsamt i lngden. Jag skulle grna anamma en mera avslappnad attityd till livet, att ta saker lite mer som de kommer. Men hur?

Nr det gller de rent hypotetiska problemen brukar det lugna att faktiskt rkna ut ungefr hur stor sannolikheten r fr att ett scenario ska intrffa. Ofta blir sannolikheten s pass lg att jag (nstan helt) kan slppa problemet.

Analysera mig...

Lt en lkare "analysera" i stllet fr att f amatrdiagnoser p FB r mitt rd. Men beakta d ocks att jag r totallt sinnessjuk.

MVH Macgarver
Citera
2007-07-03, 13:27
Medlem
Lter som en "grubblare" .. det r vl p nt stt en slags konstant oro/mild ngest. Det borde va vldigt ltt att bli av med eller trna bort det vrsta ivf.

Och perfektionism finns de vl en massa olika grader av.. om den p nt stt gr ditt liv vrre s r det inte vrt att fortstta p samma spr enligt mej..

Tror att jag var lite likadan nr jag var barn, kunde oroa mig mycket fr saker som skulle ske om 1 r tex.. Det r bara att inse att livet r fr kort fr att grubbla ver allt som hnder och istllet leva fr dagen och ta allt som det kommer, det var min lilla lsning jag insg redan d faktist...
Citera
2007-07-03, 18:25
Medlem
kalleanka2s avatar
Nej det r inte skitkul det dr..(jag knner igen mig)

Ibland kan det bsta vara att frga om det r ngot man oror sig fr. Man vill kanske inte framst som osker men ibland r det det bsta. D mrker man att folk inte bryr sig s mycket vad man sger eller gr.
Citera
2007-07-07, 00:22
Medlem
vackers avatar
Det r jttebra att du sjlv kan lugna dej sjlv, men jag frstr att det blir jttejobbigt i lngden om du nstan aldrig kan leva i nuet istllet fr att grubbla. Som ngon annan sa kan du frmodligen "trna" bort det, och det blir nog lttast fr dej att gra det genom att ta kontakt med psykiatrin i din stad s du kommer till rtt person och fr rtt hjlp.
Citera
2007-07-07, 23:32
Bannlyst
Jag knner verkligen igen mig i det du berttar.
Allt det du skrev om A + B = KATASTROF! r en s innihelvete jobbigt tanke. Jag r relativt fri frn dessa tankar nu, men har dragits med dom i X antal r.
G till psyket, jag kkar en massa goa piller nu som gr att min hjrna funkar ganska okej (Anafranil & Esucos)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in