2007-07-02, 15:55
Medlem
Guldbäfers avatar
Har lite problem att reda ut hur måttskalan/skalorna funkar när det gäller synskärpa.

De gånger jag har testat min syn har jag fått 0,9 och har fattat det som att 1 är normalt, över 1 så går man mot översynthet och under 1 går man mot närsynthet. Fine tänker jag då 0,9 inte är så farligt närsynt.

När jag sedan har disskuterat detta med flera vänner med synfel hävdar de att skalan börjar på 0 och har man över eller under detta börjar de gå mot synfel. De beskriver sina synfel som +x eller -x.

Efter frenetiskt googlande så hittar jag inte någon bra förklaring, det jag kan tänka mig är att detta är två olika måttskalor alternativt att det ena är ett mått för synfel och det andra ett mått på styrkan hos glasögonen. Men det konstiga är att det inte står någonstans, man tycker de borde nämnts...

Någon som vet hur det ligger till?
Citera
2007-07-02, 16:33
Medlem
Rizados avatar
Tror det är som du säger, men är inte säker.

Däremot så börjar linser och glasögon på 0. Jag som är närsynt får ha linser på -0.75 och -1. Men detta är inget bra mått på hur bra man ser, jag får tex köra utan dem (Gränsen ligger på 0.6 tror jag) medan andra har svagare linser och måste ha dem.

Kan tilläga att jag ser bättre på det ögat med -0.75
Citera
2007-07-02, 16:33
Medlem
Den skala jag tror att du pratar om är väl bara bättre ju högre man har.
T.ex. för att få bli pilot krävs att man med eller utan korrektion kan se 0,7 med vardera ögat och 1,0 med båda. Har man högre än så är det bara bättre. Sen finns det ju en massa andra sätt att mäta syn, men de har jag inte koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in