2007-08-19, 01:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Den har man ndrat p eftersom mnga uteliggare fixade till sig blstll bara fr att kunna bra kniv.
Nr d ?
Citera
2007-08-19, 14:26
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Den har man ndrat p eftersom mnga uteliggare fixade till sig blstll bara fr att kunna bra kniv.

I vanlig ordning i juridikforumet, ett pstende utan ngt som helst belgg eller std frn etablerade rttskllor.
Citera
2007-08-20, 01:09
Medlem
reagans avatar
Fr att terg till huvudfrgan, rrande att ha kniv i bilen s str fljande i kommentarerna till Polislagen, ls och tolka sjlva:

Citat:

19.7

Regelverket vid ingripanden mot farliga freml som
frvaras i fordon krver srskild uppmrksamhet. Enligt
lagen (1988:254) om frbud betrffande knivar och andra
farliga freml, den s.k. knivfrbudslagen, fr inte sdana
freml innehas p allmn plats. Tg och andra allmnna
kommunikationsmedel r att anse som allmnna platser,
men dremot inte en personbil. Detta gller oavsett var
bilen r uppstlld. Det r sledes inte straffbart att inneha
en kniv i en personbil. En fljd av detta r att straffrttsliga
tvngstgrder, ssom husrannsakan och beslag, inte kan
anvndas.

Citera
2007-08-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reagan
Fr att terg till huvudfrgan, rrande att ha kniv i bilen s str fljande i kommentarerna till Polislagen, ls och tolka sjlva:

Utgiven november 1999. Fr det korrekta svaret p frgan se mitt tidigare inlgg (nr. 2 i trden).
Citera
2007-08-20, 18:58
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Utgiven november 1999. Fr det korrekta svaret p frgan se mitt tidigare inlgg (nr. 2 i trden).
Nej, precis lagen ndrades med SFS 2000:148 och d br man kanske inte anvnda ett dokument som r utgivet 1999?

Lydelsen av 1 r
Citat:
1 Knivar, andra stick- och skrvapen och andra freml som r gnade att anvndas som vapen vid brott mot liv eller hlsa fr inte innehas p allmn plats, inom skolomrde dr grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon p allmn plats.
Men, med risk fr att lta tjatig se inlgg 3
Citera
2007-10-14, 15:23
Medlem
y2k19991231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Om man har ett baseball-rack i bilen d?
Kan man inte skylla p att man ska ivg och spela baseball?

Nej, det kan man inte. Torskade dit p det igr nmligen. Hade glmt kvar slagtrt sen i sommras d vi testade p lite olika amerikanska bollsporter. kte in p frhr, slagtrt r frverkat, och eftersom jag frnekade brott blir det vl rttssak av det hela.

I sammanhanget kanske man ska sga att jag blev stoppad utanfr en mcklubb som hade fest.
Citera
2009-09-03, 00:47
Medlem
tjackkurts avatar
Vad fasen rknas som en rimlig frklaring d? Om jag har en fllkniv med bltesskrare samt glaskross i bilen och har den dr fr att underltta vid en eventuell olycka.

r det en rimlig frklaring fr att slippa tal?
Citera
2012-10-15, 16:10
Medlem
Citat:
En arbetskamrat p vrat lager kte dit p 600:- fr brott mot knivlagen.
Han hade arbetsbyxorna p sig med arbetskniv i benfickan nr han blev stoppad av polisen.

Han sa att han var p vg hem frn jobbet. Dock hade han tagit en lite avstickare fr att lmna av en annan arbetskamrat vid en pendeltgstation. D sa polisen att han inte kt raka vgen hem och var drfr inte p vg hem (griniga jvlar).
Dom sa att han fick lmna kniven p jobbet isf om han skulle ka hem i arbetsmunderingen. Dom sa tom att om han skulle ka till just McD p lunchen s var han egentligen tvungen att ta av sig kniven och lmna den p jobbet.

Han sa d att han sett snickare flera gnger kka p lunchen med sina knivar p sig. D begr dom brott mot knivlagen, sa han. P din lunchrast r du egentligen utstmplad och r sledes fritid. Dvs bara nr du jobbar fr du bra kniv ute bland allmnheten om du r p vg eller frn ett arbete.

Jag garva sjlvklart och trodde han drev med oss. Men han visa oss bteslappen. Dock fick han behlla kniven, men polismannen ppnade bakdrren och lade den p golvet vid bakstet och sa att han inte skulle rra den frrn han kom hem.
Det r synd att vissa utbildar sig till polis fr att kunna jvlas med vanligt folk.
Inte minst fr att det svrtar ner poliskrens rykte och skapar en ondig fientlighet mellan Polisen och Medelsvensson.
Citera
2012-10-15, 16:15
Medlem
Om man luslser lagen om kniv i bil s kan ju polisen faktisk btflla en person som har matknivar i en husbil eller husvagn p allmn plats.
Vet ngon hr om ngot sdant fall har intrffat i verkligheten??
Citera
2012-10-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y2k19991231
Nej, det kan man inte. Torskade dit p det igr nmligen. Hade glmt kvar slagtrt sen i sommras d vi testade p lite olika amerikanska bollsporter. kte in p frhr, slagtrt r frverkat, och eftersom jag frnekade brott blir det vl rttssak av det hela.

I sammanhanget kanske man ska sga att jag blev stoppad utanfr en mcklubb som hade fest.

Jag frundras ibland ver hur mycket saker som tydligen r olagliga att ha med sig utan giltigt skl...
Visst ett basebolltr KAN anvndas som vapen! Men ven en cigarettndare kan anvndas som vapen!
Med en cigarettndare kan jag t.ex. med ltthet nda eld p ngons hr. Eller ett hus.
Undrar om man isfall kan bli btflld om man br en tndare p stan utan giltigt skl?? Om man t.ex. har med sig tndare men inga cigaretter....

Eller om jag br skor med dragkedja men har ett skosnre i byxfickan. r skosnret ett potentiellt strypvapen d??
Senast redigerad av Ron-Ronald 2012-10-15 kl. 16:23.
Citera
2012-10-15, 16:22
Medlem
Oneways avatar
Jag har sjlv varit i kontakt med polisen nr jag beskt en pub efter arbetspasset i slutet av 90-talet (jobbade som kock) med mig hade jag 8 stycken Globalknivar i en frvaringsvska.
Polisen sa att det inte var ngra problem annat n att det inte var att rekommendera.
Citera
2012-10-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Jag har sjlv varit i kontakt med polisen nr jag beskt en pub efter arbetspasset i slutet av 90-talet (jobbade som kock) med mig hade jag 8 stycken Globalknivar i en frvaringsvska.
Polisen sa att det inte var ngra problem annat n att det inte var att rekommendera.
Du mtte vl helt enkelt en bra polis med sunt frnuft.
Eller s sg lagen annorlunda ut p den tiden. Eller kanske bde och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in