2007-08-18, 16:09
Medlem
xxxandors avatar
Jag kr runder med ett hemagjort knogjrn..
har dock aldrig blivigt stoppad n, men jag tror
inte att ngot skulle hnda om dom hittade den.
Citera
2007-08-18, 16:13
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Och om man kpt en batong av herr Mohammed kl 01.00 vid mllevngen och ska ta hem den till gustav adolfstorg? Eller om man bedriver fiske i hamnen nattetid och ska anvnda den till att sl ihjl fiskarna?

Sl ihjl fiskarna eller fiskarna?
Citera
2007-08-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
En hantverkare som gr in p McDonald's under lunchen kan mycket vl ha en kniv p sig, men dremot r det svrare att komma undan med det om man har lmnat jobbet fr flera timmar sedan och dyker upp i samma mundering vid midnatt.

En arbetskamrat p vrat lager kte dit p 600:- fr brott mot knivlagen.
Han hade arbetsbyxorna p sig med arbetskniv i benfickan nr han blev stoppad av polisen.

Han sa att han var p vg hem frn jobbet. Dock hade han tagit en lite avstickare fr att lmna av en annan arbetskamrat vid en pendeltgstation. D sa polisen att han inte kt raka vgen hem och var drfr inte p vg hem (griniga jvlar).
Dom sa att han fick lmna kniven p jobbet isf om han skulle ka hem i arbetsmunderingen. Dom sa tom att om han skulle ka till just McD p lunchen s var han egentligen tvungen att ta av sig kniven och lmna den p jobbet.

Han sa d att han sett snickare flera gnger kka p lunchen med sina knivar p sig. D begr dom brott mot knivlagen, sa han. P din lunchrast r du egentligen utstmplad och r sledes fritid. Dvs bara nr du jobbar fr du bra kniv ute bland allmnheten om du r p vg eller frn ett arbete.

Jag garva sjlvklart och trodde han drev med oss. Men han visa oss bteslappen. Dock fick han behlla kniven, men polismannen ppnade bakdrren och lade den p golvet vid bakstet och sa att han inte skulle rra den frrn han kom hem.
Citera
2007-08-18, 18:16
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
En arbetskamrat p vrat lager kte dit p 600:- fr brott mot knivlagen.
Han hade arbetsbyxorna p sig med arbetskniv i benfickan nr han blev stoppad av polisen.

Han sa att han var p vg hem frn jobbet. Dock hade han tagit en lite avstickare fr att lmna av en annan arbetskamrat vid en pendeltgstation. D sa polisen att han inte kt raka vgen hem och var drfr inte p vg hem (griniga jvlar).
Dom sa att han fick lmna kniven p jobbet isf om han skulle ka hem i arbetsmunderingen. Dom sa tom att om han skulle ka till just McD p lunchen s var han egentligen tvungen att ta av sig kniven och lmna den p jobbet.

Han sa d att han sett snickare flera gnger kka p lunchen med sina knivar p sig. D begr dom brott mot knivlagen, sa han. P din lunchrast r du egentligen utstmplad och r sledes fritid. Dvs bara nr du jobbar fr du bra kniv ute bland allmnheten om du r p vg eller frn ett arbete.
Trafikpoliser?

Hade varit intressant att se en domstol prva detta.
Citera
2007-08-18, 20:10
Medlem
Von Drakes avatar
OK.. om man frsker sammanfatta lagtexten och alla inlgg, s innebr det ungefr att om man har en normal kniv liggande undanstoppad ihop med t ex reservhjulet dr den inte syns s spelar det ingen roll. Om den nd skulle upptckas av ngon nitisk polis och man inte gjort ngot annat brott s skulle det inte beivras eftersom man inte kan pvisa ngot uppst...?
r det rtt sammanfattat..?

Edit: Sedan finns ju en annan frga vad som hnder om det kommer en polisbil under tiden som man avlivar en hare med kniven. andra sidan hade jag inte velat trffa ngra poliser nr jag stod mitt ute i skogen och avlivade haren med dcksjrnet heller.... Men i vissa situationer s har man ju inget val..

Edit2: Ifall ni undrar varfr jag tjatar s mycket om det hr, r pga att jag tyckte att det var s jobbigt...
Citera
2007-08-19, 00:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
ha i fiskeldan fr att klubba ihjl fisk
Inte okej, hrt talas om en som kte hem efter en fisketur och kte dit fr att han hade kniv liggandes bredvid 4 nyrensade fiskar, var rtt lnge sen jag hrde detta s tveksam om det gr att spra upp kllan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Varfr inte bara ha ett stlrr i bilen.
Du menar ju sjlvklart de dr "rret" som anvnds fr att pumpa upp garagedomkrafter

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
men dremot r det svrare att komma undan med det om man har lmnat jobbet fr flera timmar sedan och dyker upp i samma mundering vid midnatt.
Enligt en polis jag frgat var det fritt fram att ha kniv p sej slnge man hade arbetsklder(blstll) oavsett arbete, en annan jag frgade sa att det var ok men att man kanske skulle undvika att g in p banken med kniven.
Citera
2007-08-19, 00:13
Medlem
Om man har ett baseball-rack i bilen d?
Kan man inte skylla p att man ska ivg och spela baseball?
Citera
2007-08-19, 00:15
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Inte okej, hrt talas om en som kte hem efter en fisketur och kte dit fr att han hade kniv liggandes bredvid 4 nyrensade fiskar, var rtt lnge sen jag hrde detta s tveksam om det gr att spra upp kllan.

Hra gr man i kyrkan.

"B 13399-96, Gteborgs tingsrtt.
En man, Thommy H, talades fr att ha innehaft en kniv p allmn plats och en spruta med narkotika. H uppgav att han var p vg fr att fiska d han greps utanfr sin bostad. Han anvnde kniven vid fisket men ocks fr att tlja pinnar till hunden. Tingsrtten ansg innehavet befogat och talet fr brott mot knivfrbudslagen ogillades (H dmdes dock fr narkotikabrott)."

Jag hnvisar till den hr kandidatuppsatsen vid Gteborgs universitet som bilaga:
http://www.handels.gu.se/epc/archive.../01/200144.pdf

Citera
2007-08-19, 00:20
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Enligt en polis jag frgat var det fritt fram att ha kniv p sej slnge man hade arbetsklder(blstll) oavsett arbete, en annan jag frgade sa att det var ok men att man kanske skulle undvika att g in p banken med kniven.
Been there, done that... Jag r utbildad snickare och har alltid burit kniv i mina olika arbeten. (Snickare, Manpower, vaktmstare, stdare...)
Det finns inte mnga stllen dr jag inte burit kniv, inklusive banken. Man tnker inte p det om man flngt runt i stan (Malm) under 10 timmar och jobbat.

Men fr att komma in p mnet igen; Ha ngot likvrdigt farligt i bilen om ni nu mste. En maglite, ett dckjrn, en pinne osv.
Att lgga pengar p en batong fr att ha den i bilen 'ifall ngot hnder' r ju bara en dlig urskt fr att ga en batong.

Dessutom anser jag jag det r dumt att ha batong eller annat tillhygge om man inte r trnad att hantera den. Jag har vid 2 olika tillfllen blivit anfallen av person med tillhyggen och bda gngerna har jag slagit anfallaren med dem.
8 av 10 som drar kniv skadar sig sjlv och 1 av 10 kan hantera den.
Citera
2007-08-19, 01:00
Medlem
Citat:

Den har man ndrat p eftersom mnga uteliggare fixade till sig blstll bara fr att kunna bra kniv.
Citera
2007-08-19, 01:22
Medlem
hngballens avatar
Man kan vl ha en stor jvla skiftnyckel i bilen. sjlv har jag min verktygslda i bakluckan (hantverkare) o skulle jag f bter fr den fick fan polisen ka efter mig nr jag far runt o jobbar fr ibland har jag 10-15 mil till kontoret o jag tvivlar p att chefen vore njd om jag kte dit med kniven varje lunch men jag vore skitglad om jag fick gra det
Citera
2007-08-19, 01:35
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Hra gr man i kyrkan.

"B 13399-96, Gteborgs tingsrtt.
En man, Thommy H, talades fr att ha innehaft en kniv p allmn plats och en spruta med narkotika. H uppgav att han var p vg fr att fiska d han greps utanfr sin bostad. Han anvnde kniven vid fisket men ocks fr att tlja pinnar till hunden. Tingsrtten ansg innehavet befogat och talet fr brott mot knivfrbudslagen ogillades (H dmdes dock fr narkotikabrott)."
Som nmnts s mnga gnger tidigare, det r syftet med innehavet som r pongen.

Och som vi borde ha lrt oss vid det hr laget bara fr att polisen anser en sak s behver det inte vara sanningen. Tyvrr r det s att polisen ibland tolkar lagen som de vill, det r domstolarna som ytterst skall tolka lagen, vilket ovan r ett bar exempel p.

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Den har man ndrat p eftersom mnga uteliggare fixade till sig blstll bara fr att kunna bra kniv.
okej? Vem har ndrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in