Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-03, 19:20
Medlem
vators avatar
Det är ju en HemPC-dator, så nya grejer får jag garanterat.
Det är bara det att det är ganska drygt att vänta på datorn, får väl tajma in det till semestern när man åker utomlands.

Tack för alla svar!
Citera
2007-07-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
ja visst är det det, 9800XT, fascinerande, är det kanske inte kylning som är problemet då?, tror det är ett Asus.
Jag trodde det var kylningen, men sökte på ett grafikforum, möjligtvis Sapphire's egna forum, men detta var ca. 2 år sedan så får se om jag minns rätt. Alla hade tidigare sagt att kylningen var problemet, men efter ett tag blev det tal om att det fanns två modeller, (EJ SAPPHIRE-RELATERAT!), där den senare modellen inte hade välkända problem med artefakter. Nu är mitt minne inte det bästa, men jag tror att det var minnena på grafikkortet hade ändrats.

Givetvis är inte detta officellt uttalat, men enligt egen forskning existerade två differenta modeller av kortet, och allt efter intensiv sökning på Internet fann jag ett fåtal personer som angett sina modellnummer vilket för mig bekräftade teorin. Det är svårt att i förväg veta vilken kortsmodell man beställer, och det var för sent att skicka tillbaks grafikkortet då jag väl förstod att det var ett hårdvarurelaterat problem.

Så vitt jag vet förblev dilemmat olöst för användare av andra kort ur 9x00 serien än 9600, men det kanske ändrats nu efter ca. 2 år...
Citera
2007-07-03, 19:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Jag trodde det var kylningen, men sökte på ett grafikforum, möjligtvis Sapphire's egna forum, men detta var ca. 2 år sedan så får se om jag minns rätt. Alla hade tidigare sagt att kylningen var problemet, men efter ett tag blev det tal om att det fanns två modeller, (EJ SAPPHIRE-RELATERAT!), där den senare modellen inte hade välkända problem med artefakter. Nu är mitt minne inte det bästa, men jag tror att det var minnena på grafikkortet hade ändrats.

Givetvis är inte detta officellt uttalat, men enligt egen forskning existerade två differenta modeller av kortet, och allt efter intensiv sökning på Internet fann jag ett fåtal personer som angett sina modellnummer vilket för mig bekräftade teorin. Det är svårt att i förväg veta vilken kortsmodell man beställer, och det var för sent att skicka tillbaks grafikkortet då jag väl förstod att det var ett hårdvarurelaterat problem.

Så vitt jag vet förblev dilemmat olöst för användare av andra kort ur 9x00 serien än 9600, men det kanske ändrats nu efter ca. 2 år...

Mycket intressant, då ska jag testa att bara klocka ned minnena och se om det fortfarande fungerar bra. Garantier och sånt är ju sedan länge försent att utnyttja.
Citera
2007-07-04, 14:18
Medlem
Citat:
Mycket intressant, då ska jag testa att bara klocka ned minnena och se om det fortfarande fungerar bra. Garantier och sånt är ju sedan länge försent att utnyttja.
En fråga, hur underklockar man? När jag underklockar en del av datorn; t ex. grafikkort, så blir systemet instabilt och krashar. Nu var det länge sedan jag sysslade med överklockning, underklockning och sådant, då jag funnit att optimering av spel och annan mjukvara gett mig tydligare resultat; och framförallt säkrare, men nu när du nämde det... kanske man tordes ta en titt på sitt defekta kort
Citera
2007-07-04, 14:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag använder programmet ATItool (http://www.techpowerup.com/atitool/) som egentligen är till för att överklocka, här kan man ställa in klockfrekvenser hos gpu och minnen. (samt scanna efter artefakter, programmet är till för att hitta den bästa inställningen ditt kort klarar av utan att visa artefakter, vilket i regel är över fabriksinställningarna, tyvärr inte för mig) Klockar man ner för mycket så uppdateras inte skärmen tillräckligt mycket och det lämnas spår av allt, annars har jag inte upptäckt någon instabilitet, tvärtom.
Citera
2007-07-04, 14:48
Medlem
Citat:
Jag använder programmet ATItool (http://www.techpowerup.com/atitool/) som egentligen är till för att överklocka, här kan man ställa in klockfrekvenser hos gpu och minnen. (samt scanna efter artefakter, programmet är till för att hitta den bästa inställningen ditt kort klarar av utan att visa artefakter, vilket i regel är över fabriksinställningarna, tyvärr inte för mig) Klockar man ner för mycket så uppdateras inte skärmen tillräckligt mycket och det lämnas spår av allt, annars har jag inte upptäckt någon instabilitet, tvärtom.
Berätta hur det gick sen, om du lyckas lösa problemet! Jag har funderat på det är två år, två långa år , men nu är det dags att gå till botten med det här!

Nu skall kortet fram ur kartongen... och om jag inte får det att fungerar så bankar jag vettet in i den saten... tills det fungerar!

Det som förbryllar mig är att ditt kort fungerar i Ubuntu. Jag tror att det möjligtvis är detsamma för mig, men har inte testat DET kortet i Ubuntu. Dock vill jag minnas att problemen var störst i Morrowind och andra Direct3D baserade spel däremot inte i t ex. Doom 3, notera då att Doom 3 är mycket mer krävande men det körs i OpenGL istället för Microsofts Direct3D! Kan det vara 3D klockfrekvenserna som ballar ur? Men har du trubbel mest i spel eller även på skrivbordet och t ex. Word? Jag hade nästan bara trubbel med spel och tyngre applikationer, men ibland skedde det på skrivbordet dock inte ofta!
Citera
2007-07-04, 15:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Berätta hur det gick sen, om du lyckas lösa problemet! Jag har funderat på det är två år, två långa år , men nu är det dags att gå till botten med det här!

Nu skall kortet fram ur kartongen... och om jag inte får det att fungerar så bankar jag vettet in i den saten... tills det fungerar!

Det som förbryllar mig är att ditt kort fungerar i Ubuntu. Jag tror att det möjligtvis är detsamma för mig, men har inte testat DET kortet i Ubuntu. Dock vill jag minnas att problemen var störst i Morrowind och andra Direct3D baserade spel däremot inte i t ex. Doom 3, notera då att Doom 3 är mycket mer krävande men det körs i OpenGL istället för Microsofts Direct3D! Kan det vara 3D klockfrekvenserna som ballar ur? Men har du trubbel mest i spel eller även på skrivbordet och t ex. Word? Jag hade nästan bara trubbel med spel och tyngre applikationer, men ibland skedde det på skrivbordet dock inte ofta!

Jag spelade precis overlord med gpun på farbriksinställningar och minnen bara lite nedklockade (från 365 mhz till 351), inga artefakter alls, dock vet jag inte hur krävande just det spelet är. Doom3 var faktiskt spelet som gjorde att jag upptäckte problemet från början, alla mörka partier (som det ju är ganska gott om) var fylla av röda artefakter, likaså F.E.A.R, så det är nog inte direct3d som är problemet. Jag misstänker att orsaken till att det fungerar felfritt i linux beror på de dåliga ati-drivrutinerna som finns tillgängliga. Problemet uppkommer iallafall enbart i tyngre 3d-applikationer, dvs spel. Jag har hitills aldrig stött på artefakter i skrivbordsmiljön, förutom de där märkliga strecken som ser ut ungefär som de på vators bild.
En väldigt märklig sak förresten, en gång när jag hade det där problemet så tog jag ett screenshot innan jag startade om datorn, när jag senare tittade på bilden så fanns strecken kvar, men om jag ändrade upplösning från 1280x1024 till 1024x768 så försvann de. Nästa gång strecken uppträdde försökte jag att ändra upplösning för att se om det skulle hjälpa men det gjorde det inte. De är ett verkligt mysterium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in