• 1
  • 2
2007-07-02, 12:56
Medlem
vators avatar
Hej!
Tänkte att jag skulle spela Driver Parallel Lines. Datorn la av och när jag startade den igen fick jag gröna ränder i sektioner som jag inte lyckats bli av med.
Har grafikkortet ballat ur eller?

Bifogar en bild, säg gärna vad som kan tänkas vara felet.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=71715
Citera
2007-07-02, 13:10
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Artefakter, grafikkortet är ganska ägt ja...
Citera
2007-07-02, 13:13
Medlem
vators avatar
Artefakter? Betyder..?

Kortet i fråga är ett Radeon ur X1900-serien, vet ej exakt, har inte brytt mig eftersom det är en HemPC-dator.

Får väl ringa HemPC då så de kan fixa in ett nytt kort, synd bara att det tar sån jäkla tid för dom.
Citera
2007-07-02, 13:23
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Brukar betyda överhettning, kolla temperaturen med lämpligt program...
Citera
2007-07-02, 15:50
Medlem
Grafiska Artefakter / Visuella Defekter

Citat:
Ursprungligen postat av vator
Hej!
Tänkte att jag skulle spela Driver Parallel Lines. Datorn la av och när jag startade den igen fick jag gröna ränder i sektioner som jag inte lyckats bli av med.
Har grafikkortet ballat ur eller?
Detta kan bero på att grafikkortet har blivit överhettat pga. överklockning, trasig och/eller otillräcklig kylning, eller också otillräcklig kraft från nätaggregatet. Dock är det inte 100% rätt att enbart beskylla grafikkortet, då liknande artefakter orsakas när det fysiska minnet (RAM) blir korrupt. Jag har erfarenheter utav båda fallen om du har vidare frågor efter mitt inlägg.

Om du eller en vän äger ett funktionellt grafikkort skall du eller ni temporärt utbyta detta kort (AVINSTALLERA GRAFIKDRIVRUTINER OCH EVENTUELL MJUKVARA SÅSOM RIVATUNER INNAN BORTAGNING AV GRAFIKKORT!), men om ditt dilemmat kvarstår bör du eller ni också utbyta datorns fysiska minne. Ifall artefakterna kvarstår är en relativt osannolik teori att nätaggregatet vore trasigt.
Citera
2007-07-02, 21:56
Medlem
DennisOlofs avatar
vator, prova att köra utan lock på datorn. Det kan vara så att det blivit för varmt i datorn eller blir det när man spelar spel.

Kolla även att kortet sitter som det ska.
Citera
2007-07-02, 22:50
Medlem
Kolla att grafikortfläkten snurrar ordentligt och inte är igendammad.
Citera
2007-07-02, 22:57
Medlem
Visst är det överhettning i grafikkortet som det (förmodligen) beror på. Att göra rent fläkten eller öppna chassit kan hjälpa på kort sikt, men om du har garanti kvar är det bara att byta ut så fort som möjligt! Det kommer nämligen inte bli bättre, hårdvarufel är inte att leka med...
Citera
2007-07-03, 14:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Visst är det överhettning i grafikkortet som det (förmodligen) beror på. Att göra rent fläkten eller öppna chassit kan hjälpa på kort sikt, men om du har garanti kvar är det bara att byta ut så fort som möjligt! Det kommer nämligen inte bli bättre, hårdvarufel är inte att leka med...

Jag har ett grafikkort i dåligt skick, på grund av dåligt omdöme bytte jag ut kylningen på det till en som skulle vara tystare. Problemet är att den tystare kylningen inte alls fungerar lika bra. Jag får såna där ränder över skärmen ca var fjärde gång jag startar datorn, då startar jag bara om och de försvinner. Märkvärt är också att linjerna uppträder enbart i windows (kör dual-boot med ubuntu). Så här har det varit i kanske två år, det är irriterande och jag vill ha ett nytt grafikkort men det går att leva med.
En annan kul detalj är att jag måste använda programmet atitool för att klocka ned grafikkortet när jag ska spela krävande spel, annars dyker det upp artefakter överallt.
Citera
2007-07-03, 14:39
Medlem
Förmodligen...

Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Ja, definitivt ett hårdvarufel dock om felet utlöstes av hårdvaran eller individen är en annan fråga. Då trådskaparen inte visste betydelsen av ordet "artefakter", alltså visuella defekter, tvivlar jag starkt på att det är dennes fel. Felet utlöstes förmodligen av det som du, jag och andra tidigare uttalat sig om, alltså av kylningen som förmodligen är trasig eller möjligtvis alltför oren.

Jag rekommenderar trådskaparen att följa mina tidigare råd!

Guide:
  1. Avinstallera grafikkdrivrutiner
  2. Utbyt grafikkortet, om du äger tillgång till detta (Upphör artefakterna/defekterna är problemet lokaliserat, och du kan sluta denna guide.)
  3. Utbyt det fysiska minnet (RAM), dock med försiktighet då detta är en av datorns känsligare delar. (Upphör artefakterna/defekterna är problemet lokaliserat, och du kan sluta läsa denna guide.)
  4. Utbyt nätaggregatet!
Notering ang. datorns fysiska minne:
Ifall minnet är källan till problemet/problemen du upplever bör du tidigare upplevt oväntade eller också frekventa blåskärmsbilder (BSOD) med information om minnesfel eller minnesdumpning.

Jag talar som sagt från egen erfarenhet, och hoppas att du förklarar vad som löste dina problem, eller om du fortfarande upplever problem, ger en mer detaljerad beskrivning av vad som sker förutom artefakterna.
Citera
2007-07-03, 14:46
Medlem
...

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har ett grafikkort i dåligt skick, på grund av dåligt omdöme bytte jag ut kylningen på det till en som skulle vara tystare. Problemet är att den tystare kylningen inte alls fungerar lika bra. Jag får såna där ränder över skärmen ca var fjärde gång jag startar datorn, då startar jag bara om och de försvinner. Märkvärt är också att linjerna uppträder enbart i windows (kör dual-boot med ubuntu). Så här har det varit i kanske två år, det är irriterande och jag vill ha ett nytt grafikkort men det går att leva med.
En annan kul detalj är att jag måste använda programmet atitool för att klocka ned grafikkortet när jag ska spela krävande spel, annars dyker det upp artefakter överallt.
Intressant. Är det ett grafikkort av tillverkaren ATi, och är det då även ett ur 9x00 serien? En fundering då jag själv upplevt artefakter med ett Sapphire ATi 9600XT 256MB, och hört och diskuterat med ett oändligt antal personer med liknande dilemman, och med just 9600XT och ibland även med andra kort ur 9x00 serien.
Citera
2007-07-03, 16:14
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Intressant. Är det ett grafikkort av tillverkaren ATi, och är det då även ett ur 9x00 serien? En fundering då jag själv upplevt artefakter med ett Sapphire ATi 9600XT 256MB, och hört och diskuterat med ett oändligt antal personer med liknande dilemman, och med just 9600XT och ibland även med andra kort ur 9x00 serien.

ja visst är det det, 9800XT, fascinerande, är det kanske inte kylning som är problemet då?, tror det är ett Asus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in