Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-02, 02:37
  #13
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillah
Vad händer om man häller strösocker på sniglar? Samma sak?

Det borde bli samma sak. Men det är inte helt säkert. Vet inget om sniglars metabolism, men det är tänkbart att de skulle kunna omvandla sockret till glukos-6-P tillräckligt snabbt för att inte vara dödligt för dem, utan snarare tvärtom.

Det salt som diffunderar in i dem kommer dock vara besvärligare, för det måste de använda sina Na/K-pumpar för att få ut, vilket kostar mycket eergi = ohållbart i längden = vätskeförlust via osmospotentialförändring
Citera
2009-12-16, 22:32
  #14
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
Det borde bli samma sak. Men det är inte helt säkert. Vet inget om sniglars metabolism, men det är tänkbart att de skulle kunna omvandla sockret till glukos-6-P tillräckligt snabbt för att inte vara dödligt för dem, utan snarare tvärtom.

Det salt som diffunderar in i dem kommer dock vara besvärligare, för det måste de använda sina Na/K-pumpar för att få ut, vilket kostar mycket eergi = ohållbart i längden = vätskeförlust via osmospotentialförändring

ohhh det måste jag testa...Så du menar att ifall man häller tillräckligt med socker på dem så blir sniglarna odödliga? Tänk en hel arme med odödliga sniglar!
Citera
2009-12-19, 13:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
ohhh det måste jag testa...Så du menar att ifall man häller tillräckligt med socker på dem så blir sniglarna odödliga? Tänk en hel arme med odödliga sniglar!

Fy fan vad äckligt! Du ger mig mardrömmar!
Citera
2009-12-21, 17:26
  #16
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.G.
Fy fan vad äckligt! Du ger mig mardrömmar!

äh, deras naturliga fiende skosulan lever fortfarande så tyvärr är det nog en utopi...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback