2007-06-30, 15:51
Bannlyst
Har lekt lite med dosbox men undrar om det finns liknande smidigare program? Något som skulle vara smidigt är ju att kunna välja upplösning och fönsterstorlek via nån meny som man kan göra för andra emultatorer. Om det fanns dosemulator där det är smidigt att simulera cdromen skulle det vara ett plus med.
Citera
2007-06-30, 17:45
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Har lekt lite med dosbox men undrar om det finns liknande smidigare program? Något som skulle vara smidigt är ju att kunna välja upplösning och fönsterstorlek via nån meny som man kan göra för andra emultatorer. Om det fanns dosemulator där det är smidigt att simulera cdromen skulle det vara ett plus med.

Finns det inte något bra UI till dosbox? Det va ett tag sedan jag använde det men jag har aldrig haft problem med det. Hade windows 3.11 installerat genom dosbox ett tag. underbart operativsystem.
Citera
2007-06-30, 18:25
Medlem
merlin2s avatar
nu vet jag inte vilka alla funktioner du vill ha men installera vmware workstation och meka med den och se om det är något?!
Citera
2007-06-30, 18:55
Bannlyst
Håller på och provar äldre spel, och på vissa så funkar det inte även om jag provar med kompatilbetsläge för startfilen för spelet.

Men däremot när jag mountar hdd och cdromen med dosemulator så funkar det ju kanon. Dock lite jobbigt med skrivandet och alla kommandon. Samt skärmen finns bara i defaultläge som mindre skärm och helskärm. På andra emulatorer till andra basenheter kan du ju bestämma både skärmstorlek genom att ex dra ut hörnet och vilken upplösning du vill ha.
Citera
2007-06-30, 19:10
Medlem
Cum*s avatar
Har du testat någon frontend som Maztor skrev? Finns ju några att välja på.
Citera
2007-06-30, 19:23
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Håller på och provar äldre spel, och på vissa så funkar det inte även om jag provar med kompatilbetsläge för startfilen för spelet.

Men däremot när jag mountar hdd och cdromen med dosemulator så funkar det ju kanon. Dock lite jobbigt med skrivandet och alla kommandon. Samt skärmen finns bara i defaultläge som mindre skärm och helskärm. På andra emulatorer till andra basenheter kan du ju bestämma både skärmstorlek genom att ex dra ut hörnet och vilken upplösning du vill ha.

Kanske inte några exakta svar på dina frågor, men i alla fall alternativa sätt att göra det du vill.
Det brukar ju bara vara ljudet som inte funkar eftersom dosspelen vill ha total kontroll över ljudkortet. Varje spel hade sina egna drivrutiner inbyggda så att säga. Annars går det ju bra att köra spelen rätt av för det mesta tycker jag.

Du kan prova med VDMsound, det emulerar ett soundblasterkort på ett sätt så gamla dosspel kan hooka det. Så kan du lira massa spel rätt av under XP.
Här har du lite mer info + downloadlänkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/VDMSound

Många spel har ju folk skrivit mer eller mindre väl fungerande windowsportar/motorer för. Kan ju också vara nåt att kolla upp innan man börjar traggla med att köra dosspelen som de är.

Här har du en rätt ok sida med tips och tricks för att få gamla program/spel att funka i nyare operativsystem:

http://www.ntcompatible.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in