Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-30, 14:13
  #1
Medlem
slottets avatar
Växthuseffekten värmer upp jordens medeltemperatur och förmodligen smälta stora mängder polar is. Men kommer havsnivån öka ändå?

Först kan vi bortse all is som redan ligger i vattnet, den kommer inte att få havsnivån att stiga om den smälter.

Om det blir varmare kommer haven att värmas upp och eftersom volymen i varmare vatten är större än i kallt vatten kommer det påverka havsnivån. Men om luften blir varmare kommer den kunna binda mer fukt enligt molliers diagram.

Är det rimligt att den uppvärmda atmosfären kan absorbera den is som kommer att smälta?
Citera
2007-06-30, 14:38
  #2
Medlem
Jomazis avatar
Gissningsvis blir mängden vatten som flyger runt i luften större, men då oceanerna är ca 240X tyngre än hela atmosfären så lär inte det spela någon roll.
Citera
2007-06-30, 14:55
  #3
Medlem
trooploopers avatar
Samt alla glaciärer/arktis/ sjöar som torkas ut/varmare hav är större, vad jag har förstått är vetenskapen ganska överens om att vi kommer få en ökning av havsytan.
Citera
2007-06-30, 15:43
  #4
Medlem
slottets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Gissningsvis blir mängden vatten som flyger runt i luften större, men då oceanerna är ca 240X tyngre än hela atmosfären så lär inte det spela någon roll.

Jag menar att atmosfären bara behöver kunna ta emot det vatten som smälter inte hela oceanen, jag kanske missförtod dej nu?

Min fråga är hur mycket vatten som kan bindas i atmosfären vid olika medeltemperaturer, eller hur varmt måste det bli för att atmosfären ska kunna kompensera havsnivån efter att isen har smält?
Citera
2007-06-30, 19:43
  #5
Medlem
Stockos avatar
Naturvetenskap -> Natur, miljö och klimat

/Mod
Citera
2007-06-30, 22:37
  #6
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slottet
Jag menar att atmosfären bara behöver kunna ta emot det vatten som smälter inte hela oceanen, jag kanske missförtod dej nu?

Min fråga är hur mycket vatten som kan bindas i atmosfären vid olika medeltemperaturer, eller hur varmt måste det bli för att atmosfären ska kunna kompensera havsnivån efter att isen har smält?

Hej. FN släppte ju en rapport om det där för ett tag sen. Jag började läsa rapporten, men somnade efter ett tag. Vad jag kommer ihåg så är det rätt komplicerat. Du har rätt i att det blir mera vatten i atmosfären. Detta leder till att det också blir mera moln vilket i sin tur motverkar uppvärmningen. De smältande isarna däremot leder till att mera mark exponeras för solljus och mark absorberar mera energi än is. Ganska stor skillnad också. Det stod att is reflekterar bort 90% av inkommande ljus medan barmark endast reflekterar bort 10%. Absorberad energi gör att marken värms upp och ytterligare ökar uppvärmningen.

Sen har vi haven. De binder co2. Ju mer co2 det är i luften desto mer co2 binds i haven. Till en viss gräns. När det blir varmare så börjar haven vid någon punkt istället ge ifrån sig co2. Exakt när detta händer vet man inte riktigt. Vi kan bara hoppas att det inte inträffar förrän oljan börjar ta slut.

Tråden handlade ju om havsnivån, så tillbaka till den. Is som flyter i havet och smälter påverkar inte havsnivån, endast temperaturen och kanske havsströmmarna. Is som står på havsbotten eller på land däremot leder till en höjd havsnivå. Om all is på grönland skulle smälta innebär det en höjning med runt 9 meter (om jag kommer ihåg rätt). All is på hela jorden har jag för mig motsvarar en höjning med runt 60 meter. Det är dock ytterst osannolikt att detta inträffar, bl a tack vare effekten med att det bildas mer moln som reflekterar bort en del av solljuset.

I FN rapporten kom man överens om en höjning med runt 1 meter. Många forskare tyckte dock att den siffran var på tok för liten. Sammanlagt samarbetade tusentals forskare för att sammanställa rapporten. Den finns att läsa någonstans under den här sidan: http://www.ipcc.ch/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback