2007-06-30, 10:03
Medlem
Kurrets avatar
Vad jag letar efter är något slags bildbehandlingsprogram för att göra simpel spelgrafik. Förut har jag bara använt paint men jag känner att jag är ganska värdelös på att rita där när det inte gäller bilder som är under 20x20 pixlar stora. Jag skulle vilja kunna göra liknande grafik som de man ser på olika flashspel på internet (t ex teagames). Måste man vara en riktigt grym tecknare, eller finns det sådana program som kan underlätta ritandet på datorn? är hyfsad på att rita med penna och papper men har tyvärr ingen scanner...
Citera
2007-06-30, 11:21
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Vad jag letar efter är något slags bildbehandlingsprogram för att göra simpel spelgrafik. Förut har jag bara använt paint men jag känner att jag är ganska värdelös på att rita där när det inte gäller bilder som är under 20x20 pixlar stora. Jag skulle vilja kunna göra liknande grafik som de man ser på olika flashspel på internet (t ex teagames). Måste man vara en riktigt grym tecknare, eller finns det sådana program som kan underlätta ritandet på datorn?

spelen på teagames är ju för de mesta i flash, använder du programmet adobe flash finns det bra vertyg för grafik i själv programmet, då i vectorformat

men eftersom du använt paint antar jag att det är bilder i bitmap du vill kunna göra. finns massvis med program för att skapa grafik.

du måste väl andå ha hört talas om photoshop?
vill du inte köpa eller ladda ner olagligt finns de gratisalternativ som duger.
men akn rekomendera photoshop.

sök på torrentz.com efter phtoshop cs2 eller 3

Citat:
är hyfsad på att rita med penna och papper men har tyvärr ingen scanner...

har du en digitalkamera?
Citera
2007-07-01, 11:58
Medlem
Kurrets avatar
Jo jag har photoshop men har inte använt det så mycket. Är der verkligen bra för att rita olika människolika figurer? och finns det någon gratisversion av flash? har försökt tanka det men misslyckats...
och tack för tipset med digitalkameran, kanske ska försöka mig på d...
Citera
2007-07-01, 15:40
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Jo jag har photoshop men har inte använt det så mycket. Är der verkligen bra för att rita olika människolika figurer? och finns det någon gratisversion av flash? har försökt tanka det men misslyckats...
och tack för tipset med digitalkameran, kanske ska försöka mig på d...

vad är det för version av photoshop du har?
finns trials av flash på adobe's hemsida att ladda ner.

allt känns lite rörigt. exact vad är det du vill göra.

ska du bara göra bilder, eller ska du göra ett spel sen efter det?
vector eller bitmap?

jag är lite seg idag, så jag skrver halvkasst
Citera
2007-07-01, 16:25
Medlem
stollys avatar
om du vill jobba med bilder fullt ut är en scanner ett måste. annars rekar jag ett inköp av ett wacombord och då får du dessutom roliga painter med.

Själv scannar jag 50% och ritar resten direkt med wacombordet. att rita med musen är halvt omöjligt...och de flesta som hävdar att de kan det är riktigt kass.

f.ö är photoshop + div plugins det enda man behöver, speciellt nu med CS3 extended så har man allt man behöver. men imageready eller fireworks är ju mer skräddarsydda för det du vill göra...

flash klarar ju pixlar bra numera, även om det blir lite tyngre. så du får nog allt tänka dig att rita i illustrator eller direkt i flash.

tanka tutorials från lynda, de är grymma.
Citera
2007-07-01, 16:55
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolly
om du vill jobba med bilder fullt ut är en scanner ett måste.

det kan jag dock inte hålla med om. man behöver ingen scanner alls om man vet hur man ska fota och har rätt utrustning.
Citera
2007-07-02, 19:20
Medlem
Kurrets avatar
Tack för alla svar! jag testade att fota med en digitalkamera och det fungerade hyfsat efter att ha haft ett jävla sjå med batterier, sladdar och programvara som aldrig ligger där de ska. Jag använde sedan skissen som mall och fyllde i med musen i photoshop och det gick väl sådär (såg ut som fan, men men, första gången). Fick bara ett problem när jag höll på i photoshop när jag skulle dra raka linjer och använde funktionen Line tool, och varje gång jag drog en linje skapade den en ny layer vilket var något frustrerande.
Någon som vet hur man kan dra raka linjer utan att skapa ett nytt lager varje gång? det var brutalt mycket enklare än när man använde Brush Tool för att fylla i linjer.

jag använder Photoshop 7.0
Citat:
ska du bara göra bilder, eller ska du göra ett spel sen efter det?
vector eller bitmap?
jag tänker använda dem till ett spel som jag tänker programmera i delphi och jag föredrar bitmap eller jpeg eftersom jag aldrig har använt vectorfiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in