2007-06-30, 04:57
Medlem
En fruktpizzas avatar
Jo, så här är det. Jag sitter och lyssnar på musik på Winamp, ljudvolymen är inställd på ungefär halva stapeln i "Wave". Det är ju mycket smidigare att justera volymen direkt i Winampfönstret - inte sant? Men så helt plötsligt så hör jag knappt någonting bara för att ljudvolymen har sänkt sig själv! Detta sker inte med någon speciell periodicitet, utan verkar ske helt slumpmässigt. Ganska irriterande då jag med jämna mellanrum är tvungen att dubbelklicka på volym-ikonen för att höja tillbaka ljudet för att överhuvudtaget kunna höra något alls av det som spelas.

När jag bränner musiken som jag har på min hårddisk till en mp3-skiva (för avlyssning i bilen till exempel) så hör jag aldrig någon skillnad i ljudnivå, så...hur skall jag göra för att hålla volymen konstant? Finns det någon förinställning som gör att jag slipper drabbas av musarm och dåligt humör?

Goda råd emottages tacksamt!

Lycka till!
Citera
2007-06-30, 07:13
Medlem
hanumans avatar
Vissa program ändrar på huvudvolymen när du justerar volymen i dem. Antagligen beror beteendet du beskriver på att du då och då drar igång ett sånt program där antingen du själv justerar volymen eller att programmet ställer in en default- eller av dig vald volym...
Citera
2007-07-02, 04:06
Medlem
En fruktpizzas avatar
Okej...

Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Vissa program ändrar på huvudvolymen när du justerar volymen i dem. Antagligen beror beteendet du beskriver på att du då och då drar igång ett sånt program där antingen du själv justerar volymen eller att programmet ställer in en default- eller av dig vald volym...

Tack för ditt svar!

Men, jag ändrar inte i några program, eller några andra inställningar vad beträffar den förinställda volymen. Det jag gör, det är att lyssna på musik från mappen "min musik". Jag brukar spela upp musiken i Winamp, och så helt plötsligt så sänks vissa av låtarna nästan till ohörbarhet. Då måste jag dubbelklicka på ljudikonen för att justera upp ljudet med wave-reglaget så att jag hör mina låtar igen. Det räcker alltså aldrig med att klicka en gång för den enklare ljudjusteringen, utan det krävs ett dubbelklick för att få fram den mera avancerade inställningsmöjligheten... Så tröttsamt! Det borde ju inte vara så att datorn själv ändrar ljudstyrka när som helst. Ett tips där jag kunde "låsa" ljudnivån på ett förinställt värde vore ju guld!

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in