• 1
  • 2
2007-06-30, 02:59
Medlem
CXTs avatar
Jag har testat kikärtor, mungbönor och gröna linser, men alla har blivit ganska beska och starka i smaken. Jag vill att det ska smaka friskt och fräscht, som sockerärtor ungefär. Vad ska jag grodda?
Citera
2007-06-30, 03:26
Medlem
Mikaeldwights avatar
Dom där små, alfalafrön ?
tycker jag är goda..
Citera
2009-03-22, 21:15
Medlem
Nadss avatar
Hur groddar man bäst?

Ska bege mig och köpa alfaalfa snart men funderar på hur man ska bygga eller köpa grodd låda. Var kan man hitta det någonstans?
Citera
2009-03-23, 03:08
Medlem
Euroshoppers avatar
Munggroddar:

2msk Sesamolja - eller något mer efter smak.

Soja efter smak.

1tsk Sambal eller Sweet chili sås efter smak.

Otroligt gott till en bit kött.
Citera
2009-03-23, 11:45
Medlem
Nadss avatar
Men hur groddar du? Har du någon burk eller låda? Köpt eller hemmagjord?
Om köpt var har du köpt?
Citera
2009-03-23, 13:49
Medlem
zepofans avatar
Solrosfrön är goda att grodda. Jag brukar oftast inte låta det gå så långt att det blir groddar utan äta dem strax innan de spricker upp, då tycker jag de är godast. Likadant med kikärtor, jag läger dem i blöt ett 1-2 dagar och äter som snacks.
Citera
2009-03-23, 15:13
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Solrosfrön är goda att grodda. Jag brukar oftast inte låta det gå så långt att det blir groddar utan äta dem strax innan de spricker upp, då tycker jag de är godast. Likadant med kikärtor, jag läger dem i blöt ett 1-2 dagar och äter som snacks.

Apropå solrosfrön så är det rätt enkelt att driva upp skott från dessa. Bara lägga ett lager på en jordbädd och vattna. Blir väldigt krispigt och gott. När det gäller groddning har jag inga vidare erfarenheter. Har provat mungbönor, olika bönor och linser men det har blivit rätt beskt. Förmodligen gjorde jag nåt galet.
Citera
2009-03-24, 08:42
Medlem
Golonkas avatar
Ärtgroddar, rödbetsgroddar och sparrisgroddar är delikata. Intressanta i sallad, goda att äta naturell och schyssta att garnera med.
Citera
2009-09-16, 23:28
Medlem
l00zekks avatar
Vad var det för groddar man fick i skolan hela tiden? Jag vill minnas att de var riktigt goda. Har groddat en del alfa-alfa men tycker inte det smakar lika bra.
Citera
2009-09-16, 23:59
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Men hur groddar du? Har du någon burk eller låda? Köpt eller hemmagjord?
Om köpt var har du köpt?

Vi har en speciell groddlåda för detta och den inköptes en gång i tiden i en hälsokostaffär.
Citera
2009-09-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Vi har en speciell groddlåda för detta och den inköptes en gång i tiden i en hälsokostaffär.
Det funkar väl lika bra med en glasburk och gasväv?
Citera
2009-09-17, 09:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Det funkar väl lika bra med en glasburk och gasväv?

Absolut. Fördelen med vår låda är, misstänker vi eller så blev vi lurade i affären, att dräneringen fungerar bättre och att det är en fördel att dess diameter gör att fröna/groddarna ligger i ett tunnare lager vilket är gynnsamt för dem.

Men en glasburk är det klassiska och det är tonvis med groddar som producerats på det sättet så den metoden fungerar minst lika bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in