Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Liten våtslip som kostar bara 138 kr på Harald-nyborg! Tyvärr ingen bild men nån kanske vet ändå om det verkar bra eller dåligt?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.a...&n=10&KundeID=
Det är en liten maskin med roterande slipsten. Alltså den slipar "på riktigt" till skillnad från många knivslip som endast rätar till eggen. Tyvärr vet jag inte om den är bra för just köksknivar men 138 kr är ju billigare än många manuella knivslip dessutom kan man väl slipa andra verktyg med den också? Hur skiljer sig den här från andra dyrare slipmaskin? Räcker den till för att slipa kökskniv? Nån som vet?
Tyvärr ser jag ingen bild på slipen. Dock kan jag säga med en gång att jag är ytterst skeptisk. Bara priset antyder att det inte handlar om någon Tormek-kvalité. Inte ens den andra slipen, den för 995 kronor ser direkt "proffsig" ut. Dessutom är sliphjulet alldeles för litet, vilket betyder att såvida man inte vill ha alla sina knivar konkavslipade så skall man nog låta bli att slipa dem på den här leksaken.
En viktig detalj är tillgång till reservdelar och tillbehör. Något sådant tycks heller inte finnas.
Mitt råd är således: Glöm den här "slipen" och spara pengarna till en kvalitétsslip, t ex Tormek Supergrind eller Kirunaslipen.
~Paul~