2007-06-29, 23:07
Medlem
Senators avatar
Hej

Jag har just köpt mig en HP laptop med en hårddisk med följande partion:

C: på 105 GB
D: "HP-recovery" på 5 GB

Nu vill jag krympa ner C: till ca 30GB för att skapa en E: på ca 75GB. Men det går inte att krympa C:mer än att den blir 60GB stor pga att ett meddelande säger att ungefär såhär: "växlingsfil för ögonblicksbilder finns på den enheten och kan förhindra mer krympning."

Hur kommer jag förbi det, så att jag kan krympa ner C: till 30GB????

Hoppas Ni blev klok på min förklaring av problemet...

Mvh
Citera
2007-06-30, 01:06
Moderator
Falukropps avatar
Nu har jag inte en aning om vad "ögonblicksbilder" är förnåt. Men verkar ju vara nåt systemkritiskt om windows måste ha den öppen för read/write och inte kan flytta den för att ändra storlek på en partition.

Säker på att det inte är den vanliga swapfilen det är frågan om? Du kan ju testa att följa denna guide för att ta bort swapfilen tillfälligt innan du härjar med partitionerna och se om det funkar. Skriv ner vilka inställningar du har för den innan du sätter igång:

http://www.extremetech.com/article2/...1679901,00.asp

Glöm inte att slå på swapfilen igen när du är klar med partitionsmecket. Kör på inställningarna du skrev ner.
Citera
2007-06-30, 10:41
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nu har jag inte en aning om vad "ögonblicksbilder" är förnåt. Men verkar ju vara nåt systemkritiskt om windows måste ha den öppen för read/write och inte kan flytta den för att ändra storlek på en partition.

Säker på att det inte är den vanliga swapfilen det är frågan om? Du kan ju testa att följa denna guide för att ta bort swapfilen tillfälligt innan du härjar med partitionerna och se om det funkar. Skriv ner vilka inställningar du har för den innan du sätter igång:

http://www.extremetech.com/article2/...1679901,00.asp

Glöm inte att slå på swapfilen igen när du är klar med partitionsmecket. Kör på inställningarna du skrev ner.

Hej o tack för bra svar.

Jag har inte heller nån koll på ögonblicks..." Jag har en känsla om att det handlar om "swapfilen" men jag VET inte. Jag ska testa o se om det blir nån skillnad om jag följer din länk. Jag e så trött datorlevarantörernas alla j-la begränsningar som de lägger in.

Mvh
Citera
2007-06-30, 12:01
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Systemåterställning översatt till svenska för mindre begåvade skulle jag tro, stäng av skiten...
Citera
2007-06-30, 12:45
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Systemåterställning översatt till svenska för mindre begåvade skulle jag tro, stäng av skiten...

Vad menar du? Vad skall jag stänga av? Jag har testat förslaget jag fick men lik förbannat så är C: låst till som minst 60 GB... Tappat lite lust nu...

Mvh
Citera
2007-06-30, 14:27
Medlem
Ett Hunds avatar
Han menar att du borde prova med att stänga av "Systemåterställning". Det bör heta så även i Vista.
Citera
2007-06-30, 15:02
Medlem
groils avatar
Eller så drar du in en livecd med typ ubuntu eller liknande och fixar det där i från, och om jag inte är helt åt fan så ska det gå med xpskivan också.
Citera
2007-06-30, 15:07
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Han menar att du borde prova med att stänga av "Systemåterställning". Det bör heta så även i Vista.

Ok.

Testade just även det... Med andra ord;ingen skillnad, C: går likförbannat inte att göra mindre än 60GB!

Mvh
Citera
2008-07-20, 16:28
Medlem
Banshee19s avatar
Det du pratar om är något som kallas snapshot.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.mydigitallife.info/2008/02/26/how-to-fix-shrinking-disk-space-in-vista/
System Volume Information system folder, hidden in every disk drive, stores backup copy of data for system restore, known as Volume Shadow Copy in Windows Vista. Volume Shadow Copy uses snapshot method to record state of files at specific point of time and saves it as a restore point, automatically or manually.
Citera
2008-07-20, 16:53
Medlem
Vista lägger det där joxet på mitten av varje partition, därmed kan man inte med Vistas inbyggda partionerare krympa partitioner till mer än hälften. Däremot går det med andra program, typ Acronis Disk Manager.

Däremot skulle jag inte rekommendera att göra systempartitionen i Vista till bara 30 gb, det är för lite. 40-50 är nog minsta att rekommendera. Min systempartition tar typ 32 gb med alla swap, tempfiler och backupfunktioner osv. igång, samt sp1 installerat. Det är alltid bra att ha marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in