Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-29, 19:58
  #1
Medlem
expanders avatar
Intressant resultat av en zebra och ponny relation.

http://gptv.gp.se/player/play/3539

En ponny besteg en zebra som sedan födde ett föl som ser ut som en vanlig häst med något som nästan liknar ditklistrade dekaler med zebraränder.
Sjukt.

Måste säga att det ser så knasigt ut att jag nästan vill tro det är en bluff men det verkar ju helt seriöst faktiskt.

Om något så skulle jag vilja påstå att detta än en gång talar till fördel för evolutionen. Det är extremt sälsynt att zebror och hästar kan få avkomma så detta är sensationellt. Vad jag vet så har man dock aldrig lyckats få någon fertil avkomma.
Zebra och åsna och zebra och mula är lite vanligare och då har man i något enstaka fall dessutom lyckats få fertil avkomma.
Dock är det ändå väldigt sälsynt att zebra och åsna/mula lyckas få avkomma alls.

Ganska sensationellt faktiskt.
Detta visar tydligt hur nya arter håller på att uppstå. Zebrorna är så avlägset besläktade med hästarna att det knappt går att få avkomma men i vissa extremt sälsynta fall så går det ändå. Nånstans i hästen och zebrans genetiska kod finns alltså möjligheten för att kunna va så nära att det faktiskt går att få avkomma. Visserligen steril men ändå avkomma med uppenbart blandade gener.
Citera
2007-06-29, 20:36
  #2
Medlem
Stockos avatar
Naturvetenskap -> Natur, miljö och klimat

/Mod
Citera
2007-06-29, 22:54
  #3
Medlem
seriouss avatar
Haha, fan va skönt! "eller kanske en zäst"

Underligt att de är "fläckigt zebrarandiga"; jag menar, om en svart och en vit katt som parar sig får väl inte en fläckig(?)
Citera
2007-06-29, 23:14
  #4
Medlem
Realizts avatar
Där ser man, ränderna kan gå ur vem som helst...
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Haha, fan va skönt! "eller kanske en zäst"
Nej nej, det är en "Hebra"!
Här har vi skapelsen som Gud egentligen syftade på som sitt utvalda folk...
Citera
2007-06-30, 14:59
  #5
Medlem
gomans avatar
Om man tittar på bilden här: http://www.expressen.se/nyheter/1.741105 så ser det ju jäkligt fake ut. Lite som de där porrbilderna med kändisar ni vet.
Heter det inte sebra numer förresten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback