Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Är du medveten om att många av de barn som mobbas blir mobbade just för att de är överviktiga, dvs. "tjockisar".
Flickans mamma berättade ju själv att hennes dotter tidigare varit överviktig och att mobbingen började då. Sedan har flickan gått ner i vikt och blivit smal, men hackandet har - vad jag kunnat förstå - fortsatt.
Varför är det så accepterat att vara föraktfull mot just feta människor? Dessa - inte alla men många - är ju bland de värst utsatta och kan vittna om hur de i stort sett inte längre vill gå ut bland andra människor...
Tragiskt.
Flickans mamma berättade ju själv att hennes dotter tidigare varit överviktig och att mobbingen började då. Sedan har flickan gått ner i vikt och blivit smal, men hackandet har - vad jag kunnat förstå - fortsatt.
Varför är det så accepterat att vara föraktfull mot just feta människor? Dessa - inte alla men många - är ju bland de värst utsatta och kan vittna om hur de i stort sett inte längre vill gå ut bland andra människor...
Tragiskt.

So?
Att någon annan mobbar någon för att dom är fläskiga har väl absolut ingenting med mig att göra.
Jag skrattar åt fläskiga klumpedunser bäst jag vill, enbart för att jag tycker att det är klart roligare att se en tjockis ramla av en cykel eller moped än att se en benig nisse ramla.
Sen lägger jag ingen som helst tanke i om han har varit mobbad som barn - det hör som inte till videon.
Varför det är accepterat att vara föraktfull mot tjockisar?
På grund av att dom är feta så klart.
Tjockisar är ju i regel tjocka för att deras intag av kcal är högre än deras förbrukning. Då har man inte heller rätt att gnälla och skylla ifrån sig.
Vill man ändra på fläsket så är det bara att göra det.
PS. Inget jidder om medfödd fetma och taskig ämnesomsättning. Det är inte speciellt vanligt förekommande, även om det finns.
Som tillägg kan jag säga att jag är 25 och när jag gick mellanstadiet hade vi ungefär en tjockis på 25-30 elever. Vilket möjligen motsvarar kvoten för taskig ämnesomsättning, på sin höjd.
Nu är varannan unge på mellanstadiet ett vanvårdat fetto och det ska föräldrarna lastas för.
Tjockisar är roliga, lighten up!

Jag skulle velat ha en liknande mor som "mamman" under min uppväxt, du verkar vara en riktigt bra person.