2007-07-17, 18:30
Medlem
jajädrarjas avatar
Förmildrande ja men inte ursäktande!

Citat:
Ursprungligen postat av Flickans mamma
A.E har även nu fått sin diagnos ; ADHD .
När misshandeln skedde låg hon under utredning så nu har hon alltså fått det bekräftat.
Min fråga ; Ursäktar ADHD det här grymma betendet som A.E med kumpaner utsatte min dotter för?
Det lär ju anses som förmildrande omständigheter , eller ?

Om det var så lätt att bara skylla allt på ADHD och andra bokstavskombinationer och på så sätt komma undan skulle de flesta kåkfarare göra det ännu mer än vad de gör nu. I min bok ursäktar ADHD inte ett skit när det gäller den här typen av empatilös vansinnighet. Stå på dig! Om gärningsmännen blir frikända eller gullade med av systemet så hänger vi ut dom här och så får en annan typ av rättvisa ta vid...

JJJa

edit - strkjravfel
Citera
2007-07-17, 18:33
Bannlyst
Hur ska ADHD kunna förmildra ett fikamöte med en socialtant?
Det lär inte hända.
Det blir fikapaus med en socialtant och inget mer, vi bor i Sverige.

För övrigt köpte min socialgubbe ut åt mig när jag var 15 år, vilket jag nu 10 år senare tycker är oerhört märkligt.
Funderar på att ringa och fråga honom hur i helvete han tänkte.
Citera
2007-07-17, 19:00
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Idag är "huvudvittnet" M.N förhörd.
Har pratat om det med ansvarig polis och med M.N:s mamma.
Känner mig uppåt för första gången på ett bra tag nu;
M.N vågade säga sanningen,
trots A.E;s säkerhet på att M.N ej skulle komma att knysta ett ord , det var hon enligt sin mor så säker på!".
Allt vi berättat är bekräftat!!!!
M.N är orolig och rädd för hämnd av "trion", men hon gjorde sin plikt.

A.E har även nu fått sin diagnos ; ADHD .
När misshandeln skedde låg hon under utredning så nu har hon alltså fått det bekräftat.
Min fråga ; Ursäktar ADHD det här grymma betendet som A.E med kumpaner utsatte min dotter för?
Det lär ju anses som förmildrande omständigheter , eller ?

I morgon har vi tid till polisen; vi måste göra en ny anmälan ang. K.W:s hot (tjallare råkar ut för problem).
Polisen ansåg att det nästan var lite som onödigt eftersom det ej var ett direkt hot ,det skulle aldrig hålla i Tingsrätten ooch allt vad det nu var.
Jag insisterade.
Sa till honom att
" -Du får ursäkta mig, jag vet att det blir mer jobb för eran del , men".....

I morgon skall även M.J förhöras (vittne till videofilmen etc).
Få nu se hur det går ; hon berättade först sanningen till mig och sina föräldrar men i efterhand har hon ändrat sin berättelse till K.W:s fördel.
(varit min dotters "kompis" i en fem år nu, tror jag...

Starkt av dig att berätta om den här vidriga händelsen och dess efterspel. Som jag tidigare skrivit: tänk på att det är du själv som avgör vad och hur mycket du vill berätta. Dock: kanske kan det vara bra för dig att få skriva av dig och på så vis också börja bearbeta detta som drabbat din dotter och därigenom också dig som mor.

Man hoppas ju nu att det rättsliga efterspelet, där din dotter visar sig stark, skall leda till att dessa plågoandar får kännbara straff. Tyvärr, som såväl du och vi andra redan uttryckt i tråden, blir kanske konsevenserna för deras del inte så kännbara som man skulle hoppas. Glöm inte att möjligheten också finns att "outa" dessa brottslingar efter att domen fallit; finns ingen anledning att sådant pack skall skyddas bakom anonymitetens slöjor - och dessutom kan ju en uthängning leda till att de lite tydligare kan få veta vad folk i allmänhet tycker om fega kräk som dem (och detta är naturligtvis ingen uppmaning till brott!).

Vad gäller ADHD-diagnosen, är det väl tyvärr så att det kan räknas som "förmildrande". Jag är dock inte juridiskt kunnig, så möjligen har jag fel här - det finns sakkunniga också på det området bland FB-medlemmarna, så man hoppas ju någon av dem kan fylla i här.
En ADHD-diagnos ursäktar naturligtvis inte, på ett mer allmänt moraliskt plan, det hon utsatte din dotter för, självklart inte. Neuropsykiatriska diagnoser som ADHD är det många som lider av men det är endast ett fåtal som skulle kunna göra något sådant grovt.

Klart ni skall göra en anmälan angående K.W:s hot - det är viktigt att sådana brott anmäls, oavsett vad polisen tycker. Jag finner det bedrövligt att polisen avrått från anmälan, bedrövligt att de som skall upprätthålla lag och ordning mer eller mindre bagatelliserar dylikt - fast de kan nog tyvärr ibland också vara rätt avtrubbade eller skall vi säga yrkesskadade av att dagligen möta buset och se hur dessa alltför ofta kommer undan.

Stå på dig - vårt och det stora flertalet människors stöd har ni självklart!

Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
Det är bara att anmäla igen så kan de åka dit för brott i rättssak eller vad det kallas. å de brukar oftast tas rätt hårt.

Övergrepp i rättssak är termen du letade efter - och, nej , det är inget småbrott precis.
Citera
2007-07-17, 21:35
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind

Övergrepp i rättssak är termen du letade efter - och, nej , det är inget småbrott precis.

Tackar för rättelsen
Citera
2007-07-17, 22:21
Medlem
Kapads avatar
Det sved så oerhört när jag fick läsa detta i tidningen. Jag blir så kokande arg, på direkten. Och det inte primärt för att det har skett, utanför vad som kommer att hända, oops, jag menar inte hända efteråt. Det är en sak om någon skadar ens barn, kan man efteråt göra slarvsylta av idioten så att den aldrig gör om det så lättar nog ångesten. Om man först blir våldtagen av idioter för att sedan våldtas av samhället, det lär svida. Jag blir så förbannad, för att sådant här tillåts ske utan repressalier.
Citera
2007-07-18, 09:14
Medlem
Prata med utomstående..

Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Har ni inga släktingar ni kan åka till el som åtminstone 7-åringen kan åka till? Hoppas ni har kontakt med Brottsofferjouren. Jag tror man behöver prata och prata jättemycket om en sån traumatisk händelse. Jag tror din dotter skulle behöva prata med nån utomstående också. Jag tänker bara på mej själv: Om min dotter sa nåt om att hon kände sej värdelös el att hon tyckte synd om förövarna skulle jag antagligen bli jätteupprörd och säja att hon inte får tycka att hon är värdelös, det är förövarna som är det och dom förtjänar att brinna i helvetet, det är inte synd om dom utan om deras offer (blir säkert fler i framtiden). Alltså, jag skulle glömma att lyssna och låta henne prata fritt, eftersom jag själv var så känslomässigt involverad.

Betr skadestånd tror jag visst underåriga kan dömas till skadestånd, sen får de betala det senare när det börjar tjäna pengar. Fast oftast är det Brottsoffermyndigheten som betalar:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1297

Dessutom kan ni få ut ersättning från försäkringsbolaget.

Kämpa på, vi är många som tänker på er.

Vet inte vad jag skulle jag göra om jag var mamman, kanske sitta och försöka tillverka vodoodockor av förövarna med dottern och sticka hål i dom.
Voododockor, he he.....
Vi har fått en akut jourtid till Pbu (numera Bup) som äger rum imorgon , jag hoppas de kan hjälpa min dotter med sånt jag kanske ej förstår mig så bra på.
Hon mår väldigt dåligt , trots att hon försöker vara stark , kämpa och visa annat utåt.
Men senast igår hände något som bevisar för mig om möjligt ännu starkare, hur ont flickan har i sitt hjärta, det var ingen trevlig syn för mig som mamma (kan tyvärr inte gå in vidare på det som skedde pga hennes intregitet, vilket alla säkert kan förstå)
De där ungjävlarna har förstört så jävla mycket för min dotter / oss , men det lär de inte förstå förrän kanske den dagen de råkar illa ut själva eller får egna barn...
Citera
2007-07-18, 15:28
Medlem
Vildsints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Du var en rolig en du . Jag ser gärna att du förklarar varför frågan huruvida gärningsmännen var mörkhyade eller inte har någon betydelse för vad som hänt?

För att det verkar ju ligga i invadrarnas natur att göra sådana saker såklart.
nåväl... vill ha lite namn
Citera
2007-07-18, 15:38
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildsint
För att det verkar ju ligga i invadrarnas natur att göra sådana saker såklart.
nåväl... vill ha lite namn

Nu var ju förövarna inte invandrare...däremot har offret invandrade föräldrar, vilket du hade vetat om du tagit dig tid att läsa alla inlägg i stället för att bröla så förbannat (länk), din pajas.
"Invandrarnas natur"...visst serru...
Citera
2007-07-18, 16:33
Medlem
Invandrande föräldrar.....

Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Nu var ju förövarna inte invandrare...däremot har offret invandrade föräldrar, vilket du hade vetat om du tagit dig tid att läsa alla inlägg i stället för att bröla så förbannat (länk), din pajas.
"Invandrarnas natur"...visst serru...

Jaaa, en mamma som "invandrade" till Sverige från Finland som två-åring....
Citera
2007-07-18, 23:28
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
..... men den rädslan hon känt måste ha varit så oerhört stor, kan föreställa mig att hon varit som delvis "förlamad" ( både i kroppen och i hjärnan)
Hon är egentligen en tjej som har vågat säga vad hon tycker , tål ej att någon "snackar skit om henne/hennes vänner bakom ryggen " utan har sagt till på studs osv.
Men hon har fått ta mycket skit i sitt unga liv pga hon retats från ca andra klass till slutet av femte klass för sin vikt.
När killarna kallat henne "fläskkotlett" etc. så har hon alltid sagt emot och försvarat sig.
Det har lett till att vissa killar gått på henne för de har ej tålt hennes "kaxighet".
Jag har ett otal antal ggr varit till skolan , haft kontakt med föräldrar,lärare ang liknande, och allt har för en stund lugnat ner sig .
Efter ett tag har det dock alltid kommit någon ny retsticka, och allt har börjat om från början.
Det senaste året är det som om min dotter gett upp, hon menar att hon ej ids vara "kaxig", säga emot etc för det leder bara till större problem.
Hon tar vissa gånger hellre skit än hamnar i trubbel känns det ibland som. Förlåter "dummisar" jättelätt (typ omgående) , kan tom själv be någon om ursäkt som gjort henne illa för "jag ids ej vara ovän med någon".
Ett bra exempel är ju att hon tyckte synd om tjejerna och killen som misshandlade/filmade henne, ville ej polisanmäla, säger att hon ej hatar dem osv. MEN ; enligt henne om någon hade gjort så mot en hennes kompis/familj -"DÅ hade hon minsann hatat..
Hur lär jag henne tycka mer om sig själv? För det hjälper inte så mkt att säga saker som att hon är vacker , duktig i skolan , i idrott mm mm
Min dotter är helt "normal-viktig" sedan snart ett par år tillbaka i tiden , men tidigare kommentarer har lämnat sina spår , och hon själv anser sig fortfarande vissa dagar vara "fet" och "ful".
Så visst , hon har problem med självförtroende och mkt mera redan sen tidigare , det som hänt nu gör ju knappast sakerna bättre.

Känner verkligen med alla mobbningsoffer. Tror inte det var en slump att just din dotter utvaldes till den vidriga tortyren. Din dotter är sårbar genom att hon redan förut blivit mobbad. Hon har inte orkat vända sej utåt och blivit en aggressiv bråkstake utan varit snäll och förlåtande. Tänk om hon i stället vänt det inåt och börjat känna sej värdelös?

Alltså, ingen går oskadd ur mobbning. Och det är nästan oundvikligt att offret börjar söka felet hos sej själv. "Om dom behandlar mej så illa, måste jag förtjäna det."

Tänk om man kunde vaccinera sina barn med självkänsla och självförtroende gentemot en ond omvärld.

Hoppas din dotter kan bygga upp sin självkänsla med professionell hjälp. Du som hennes mamma gör förstås vad du kan. Men vad du bygger upp under lång tid, river mobbarna ner på nolltid.
Citera
2007-07-19, 01:46
Medlem
snuffomans avatar
Usch o fyfan vad vidrigt jävla beteende, jag slösurfade förbi tråden och tänkte bara läsa första sidan men har kämpat mig igenom alla 18 nu.

Jag är något så jävulskt förbannad på dessa monster, och jag hoppas verkligen att någon här på FB lyckas lista ut vilka de är (utan inblandning av "flickans mamma", känns på nått vis onödigt att hon ska behöva ha något med olagligheter att göra) och ge dom en behandling de inte glömmer. Så de får känna samma rädsla för att lämna dörren som den misshandlade flickan förmodligen känner.

Angående varför hon följde med dessa bort trots att hon anande att något var fel tror jag var av rädsla, "om jag gör som dom säger så kommer dom lämna mig ifred". Sen tar dom det till nästa steg och fortfarande samma tanke, att de lämnar henne ifred efter detta osv. Sen att hon inte vill göra anmälan är fullt förståeligt, hon tror att de kommer lämna henne ifred ifall hon bara gör som dom säger.

Hur hon kan tycka synd om de som gjorde detta mot henne övergår mitt förstånd, men jag tror du (flickans mamma) borde vara lite orolig för det. Hatet och behovet för "revansch" måste ju rimligtvis finnas där nånstans och risken är då stor att hon istället ger sig på yngre, låter hemskt men många av de som blir mobbare har någon gång i sitt liv varit utsatt för mobbning själva.

Nä fyfan vilka jävla kräk, jag hoppas innerligt att någon här på FB får reda på vilka de jävlarna är och ser till att placera deras näsor 5cm in i skallen på de jävla asen. Att slå 14åriga flickor lär ju bli svårt, men äcklot till 17-åring borde rimligtvis någon kunna ta sig an. Observera att jag inte uppmanar till brott.

Straffet för detta blir förmodligen bara (om det ens blir nått) snack med en sosstant i nån timme i veckan under en månad. Det är ju otroligt synd om de stackars "busungarna", inte kan man ge dom ett ordentligt straff.

Lite tröst kan ju iaf vara att de flesta av de där jävlarna kommer med största sannolikhet inte komma någon vart alls i livet och vara samhällets bottenskrap hela sina liv. Tråkigt bara att fler lär bli drabbade av deras små "bus" och att din dotter nog kommer ha det svårt att våga sig ut på stan utan att vara rädd för att springa på asen en lång tid framöver.
Citera
2007-07-19, 10:13
Medlem
K.w

Citat:
Ursprungligen postat av Svinpäls
Flickans_mamma: Bara en liten fråga i nyfikenhetens namn; om K-W är initialer, kan det då inte hända att det stavas C-V?
Det skulle kunna vara mycket möjligt ; tog för givet att killens namn stavas så men nu när du säger det så......
Hur så ; känner du till killen i fråga, eller nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in