Citat:
Ursprungligen postat av Flickans mamma
Om jag förstått rätt , så har de flesta av vittnena förhörts fram till nu, och i veckan borde förhören påbörjas med A.E , M.D och K.B.
Hänvisar till mitt inlägg med frågor ang K.B:s skuld i det hela .
Det drar nog ihop sig så pass mycket nu att det strax är på tiden att meddela farbror polisen ang summor skadestånd , som eventuellt skall krävas av K.B. ( förutsatt att han anses skyldig , förstås)
Ni som är insatta i liknande , har bättre koll än jag etc.
Vilken summa skadestånd kan anses rimlig att begära, såvida han fälls för det han står anklagad för?
Någon som vet ?
De summor som nämnts här i tråden, typ 15 000 - 25 000, är ju tragikomiskt skrattretande men väl tyvärr i linje med den överslätande attityd mot grova brott vi odlar i Sverige. I USA - annat land, annan mentalitet, andra lagar - skulle det bli tal om skadestånd i helt annan storleksordning.
Det din dotter utsatts för är ju en utdragen tortyrliknande misshandel (att bränna en flicka på bröstet med cigarett är definitivt tortyr!) utförd av flera personer som dessutom är äldre än hon. Hela situationen - inte bara det fysiska våldet - måste ha inneburit en ohygglig stress för din dotters psyke; förnedringen, att vara så utlämnad åt en grupp personer som dessutom är äldre och därmed starkare än hon själv, rädslan för vad som mer skulle ske, rädslan för att kanske dö när det började pratas om att hon skulle tvingas ut i det kalla vattnet i hamnen. Nej, detta är en utdragen och utstuderad form av misshandel helt klart i syfte att fullständigt knäcka din dotters självkänsla - och kanske rent av att göra slut på henne.
Har hotet om att tvingas hoppa i vattnet lyfts fram som något som kan ha framkallat befogad dödsångest hos din dotter? Att tvingas ner i vattnet i en hamn är inte att jämföra med att bada från en strand; de höga kajerna gör att man inte utan vidare kan ta sig upp igen, vattnet är troligen skitigt, båttrafiken utgör en fara om man hamnar i vattnet.
Jag hoppas att varje vidrig del av dessa skräckens timmar för din tolvåring tas med i rättens bedömning såväl vad gäller direkta påföljder som skadeståndets storlek. I resonemanget kring skadeståndet måste ju också tas med att denna utdragna misshandel skapat skräck inte bara just när det hände utan även efter händelserna; att hon känner rädsla för att röra sig ute osv., vilket är något som tyvärr kan komma att sitta i för lång tid.
Jag anser att du skall begära ett rejält skadestånd. Vet ej om det finns risker med att begära för mycket, men om så inte är fallet anser jag att du
ej skall nöja dig med belopp under 100 000 kr. Du/ni måste väl ha en advokat e.d. att rådgöra med också angående detta?
Det finns
inget girigt i att begära rejält skadestånd å din dotters vägnar efter att hon utsatts för sådan grym behandling. Det förstår väl alla att såväl du och dottern mer än något annat hade viljat slippa hela denna historia - men nu har det inträffat och då är det fullt rimligt att de skyldiga och deras föräldrar betalar en rejäl summa för att åtminstone lite grann gottgöra något av den allvarliga skada de orsakat din dotter. Också med tanke på att skadeståndet troligen kommer bli den allvarligaste delen av påföljden - fikastund med socialtant är ju bara ett dåligt skämt - bör detta vara ansenligt.
Pengarna kan ju vara bra att ha också om din dotter skulle behöva mer vårdinsatser för att återfå sin förlorade självkänsla och känsla av trygghet. Självklart hoppas man ju att hon snabbt skall kunna komma över detta, men tyvärr kommer det nog att ta lång tid och krävas mycket stöd och kanske professionell hjälp.
Återigen: allt det bästa till dig och din dotter! Jag hoppas denna onda saga skall få ett så vettigt och rättvist slut som den nu kan få. Tack för att du delar med dig av din berättelse!
Mvh
/D_M