2007-06-29, 08:58
Medlem
Renegaders avatar
Hej.

Hoppas nån guru kan svara på detta.

Sedan jag installerade Vista Ultimate så har jag grova problem med strömmad video. Det laggar, hackar, fryser och ibland fungerar det över huvudtaget inte alls. Problemen är de samma oavsett källa för videon (SVT, Youtube, whatever) och jag har även provat att koppla ur router och brandvägg utan resultat. Jag har Comhem som operatör (och de tar ju evigheter på sig att svara på supportfrågor).

Blir galen på att inte lyckas lösa det här problemet, någon som har något förslag? Hemskt tacksam skulle jag vara!

Edit: Om det redan skulle finnas en tråd som berör detta är jag ledsen för detta men jag har provat att söka utan framgång.
Citera
2007-06-29, 10:05
Medlem
Flärps avatar
Är Flash och Java och allt sånt där korrekt installerat? Har du testat med flera olika Browsers?
Citera
2007-06-29, 10:41
Medlem
Renegaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Är Flash och Java och allt sånt där korrekt installerat? Har du testat med flera olika Browsers?

Ja så vitt jag vet är det korrekt installerat. Problemen är desamma i både Explorer och Firefox. Problemet är även desamma oavsett om det gäller flashbaserad spelare eller WMP-baserat.
Citera
2007-06-29, 11:29
Medlem
Flärps avatar
Har du någon annan dator som använder sig av samma router som du kan testa på? Låter riktigt skumt det där.
Citera
2007-06-29, 11:48
Medlem
VARFÖR BARA SUKTA EFTER GURU?

-Varför inte också räkna med, ..kanske inte minst räkna med, oss, som pratar enkelt och rakt om datorförhållandena, som också, kanske inte minst, kan bidra till lösning av problem.

Det tog en liten stunds funderingar för mig att inse det enkla, att benämningen Vista Ultimate, som Renegader skriver om här ovan, …är alltså operativsystemet.
Men fortfarande vet jag inte vad som är att ”lagga”. Å så vore det kul att veta vad det innebär att ha Com Hem som Internet leverantör? Jomenvisst! läser jag på Wikipedia, att Com Hem levererar via ett eget kabel-TV-nät. Ja, vad säger det?

Och så kommer vår härliga vän Flärp och påpekar om, som hon skriver, Flash och Java. –Wikipedia skriver att benämningen flash avser minnestekniken flash. ..och Javaspråket? –Vad kan dessa ha särskilt med Renegaders problem att göra?

Jag själv kan bara komma med att, vad jag tror? handlar så kallat strömmande video, om …rimligen ett program som lagrar de inkommande databitarna -i de inkommande datapaketen- en liten stund, för att sedan kör ut dem i en jämn ström, mot bildskärmen.
Som ju överföringen av datapaketen från webbserverdatorn till användardatorn, INTE är något som flyter fram i en jämn ström. Att ju filens olika datapaketen åker fram till användardatorn på olika vägar. Och för att video skall visas som en film på bildskärmen, måste bildskärmen matas med databitarna i en jämn ström.

Men var denna strömmande funktionen finns vet jag inte. Om den finns före eller efter grafikkortet. –Jo, den bör rimligen finnas före, därför att hela filen innehåller ju både video, ljud och text, som delas upp, för att därefter matas till grafik- respektive ljudkorten.

Och då kanske problemet heter Vista, Ni vet som vi säger idag: Våga Vägra Vista.
Citera
2007-06-29, 12:21
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegader
Hej.

Hoppas nån guru kan svara på detta.

Sedan jag installerade Vista Ultimate så har jag grova problem med strömmad video. Det laggar, hackar, fryser och ibland fungerar det över huvudtaget inte alls. Problemen är de samma oavsett källa för videon (SVT, Youtube, whatever) och jag har även provat att koppla ur router och brandvägg utan resultat. Jag har Comhem som operatör (och de tar ju evigheter på sig att svara på supportfrågor).

Blir galen på att inte lyckas lösa det här problemet, någon som har något förslag? Hemskt tacksam skulle jag vara!

Edit: Om det redan skulle finnas en tråd som berör detta är jag ledsen för detta men jag har provat att söka utan framgång.

Vore bra om du postade lite mer information om hur saker och ting bär sig åt, även sånt som funkar som det gjorde innan du "uppgraderade" till Vista. Det låter ju som att det är nånting med flashpluginen, men hur blir det om du strömmar en video direkt till windows mediaplayer? Alla källor du nämner använder mig veterligen flash video.
Är det nåt annat du märkt nån förändring på? Längre svarstider när du surfar? Långsammare downloads? Hur ser det ut när du kör en lokalt lagrad video?

Skulle väl testa följande grejer först av allt:

1: Googla efter problemet. Ganska garanterat nån annan som har samma problem som du, och kanske kommit på lösningen på det. Du kan ju börja här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...h+videos&meta=
Du kan ju ändra sökargumentet efter smak.

2: Om du inte hittar nån specifik lösning på problemet så kan du testa dig fram. Avinstallera och installera flashpluginen igen. Kolla om det funkar.
Installera nya drivar för nätverkskortet, grafikkort, ljudkort, moderkort. Testa igen mellan varje drivrutin.
Citera
2007-06-29, 12:26
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Massa svammel...

Fyfan vad du svammlar B-O.

Läs på Wikipedia så förstår du vad Flash, respektive Java är för någonting och att det är av yttersta relevans i trådskaparens frågeställning.

Dessutom är jag en han, inte nåt jävla kjoltyg.

Jag kan dock hålla med dig om att Vitsa är skit.
Citera
2007-06-29, 12:32
Medlem
Bossiemans avatar
Det är ialla fall inte Vistas fel.

Testa att använda en modernare/stabilare/bättre/snabbare vidospelare än WMP för att streama filmerna. Använd VLC eller Mplayer för att streama istf QT/WMP/RP.
Varför envisas alla windowsanvändare att använda flera olika mediaspelare för film? Kör en spelare ni gillar och som funkar bra (WMP funkar inte bra!) och konfigurera den att spela alla olika typer av streamningar.
Citera
2007-06-29, 13:39
Medlem
MEN SÅ BERÄTTA DÅ!

Han signaturen Flärp här ovan, berätta på vad sätt som programmen Adobe-Flash och Java, har med strömmande media att göra. Som ger oss alla tilltron till vad han berättar.
–Alltså vem faeeen vågar tillämpa på sin dator något som en anonym individ skriver om.
Å så berätta på vad som jag –som Flärp vet att berätta här ovan- jag svamlar här ovan.

-Och vi´cket snackande av Falukropp, med att: ”Det låter ju som (om) att det är nånting med flashpluginen.” Att en film på bildskärmen hackar och fryser, är ju av att databitarna inte kommer i jämn ström till bildskärmen. Och är en funktion av att databitarna, datapaketen, inte kommer i en jämn ström till datorn.

-Så se upp här, Renegader, tänk på att en dator kostar pengar; att laga. Som det rullar fram psykopati här ovan.
Citera
2008-03-15, 16:42
Medlem
Webb-tv, tv4

Vetefan hur man skapar en ny tråd så jag skriver i den här. Jag har fortfarande Windows XP, med Windows Media Player 11 installerat. När jag försöker titta på webb-tv på TV4 funkar det inte överhuvudtaget. Det blir bara en massa streck över hela bilden. Vad är felet? Det funkar i SVT:s webb-tv, men inte i TV4:s. Har redan skickat en fråga till tv4, men nån tant sa bara att det enda de krävde var att man hade wmp installerat på datorn...

Snälla hjälp mig någon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in