VARFÖR BARA SUKTA EFTER GURU?
-Varför inte också räkna med, ..kanske inte minst räkna med, oss, som pratar enkelt och rakt om datorförhållandena, som också, kanske inte minst, kan bidra till lösning av problem.
Det tog en liten stunds funderingar för mig att inse det enkla, att benämningen Vista Ultimate, som Renegader skriver om här ovan, …är alltså operativsystemet.
Men fortfarande vet jag inte vad som är att ”lagga”. Å så vore det kul att veta vad det innebär att ha Com Hem som Internet leverantör? Jomenvisst! läser jag på Wikipedia, att Com Hem levererar via ett eget kabel-TV-nät. Ja, vad säger det?
Och så kommer vår härliga vän Flärp och påpekar om, som hon skriver, Flash och Java. –Wikipedia skriver att benämningen flash avser minnestekniken flash. ..och Javaspråket? –Vad kan dessa ha särskilt med Renegaders problem att göra?
Jag själv kan bara komma med att, vad jag tror? handlar så kallat strömmande video, om …rimligen ett program som lagrar de inkommande databitarna -i de inkommande datapaketen- en liten stund, för att sedan kör ut dem i en jämn ström, mot bildskärmen.
Som ju överföringen av datapaketen från webbserverdatorn till användardatorn, INTE är något som flyter fram i en jämn ström. Att ju filens olika datapaketen åker fram till användardatorn på olika vägar. Och för att video skall visas som en film på bildskärmen, måste bildskärmen matas med databitarna i en jämn ström.
Men var denna strömmande funktionen finns vet jag inte. Om den finns före eller efter grafikkortet. –Jo, den bör rimligen finnas före, därför att hela filen innehåller ju både video, ljud och text, som delas upp, för att därefter matas till grafik- respektive ljudkorten.
Och då kanske problemet heter Vista, Ni vet som vi säger idag: Våga Vägra Vista.