2007-06-28, 23:51
  #1
Medlem
Hejsan, ska köpa en Kawasaki kx85cc höghjuling, vad bör jag tänka på när jag tittar på den? Alltså vad ska jag titta extra noga på? Finns det någon lista någonstans? jag vet att jag låter ganska gammelmodig nu :P

Tack!
Citera
2007-06-29, 01:43
  #2
Medlem
HarryHarry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppa
Hejsan, ska köpa en Kawasaki kx85cc höghjuling, vad bör jag tänka på när jag tittar på den? Alltså vad ska jag titta extra noga på? Finns det någon lista någonstans? jag vet att jag låter ganska gammelmodig nu :P

Tack!

Först och främst bör du fråga hur många timmar den har gått. Kolvbyte sker efter 25h


Sedan kan du tänka på att kolla dämparen både bak och fram så dem känns bra. pumpa lite extra. Känns dem för mjuka kan du börja misstänka saker direkt.. Kolla även så det inte läcker olja ur packboxarna från dämparen fram.


känn så att koppling tar bra och inte är dålig. (Lameller är väl inget billigt direkt , som allt annat i sporten ........)


Kolla om däcken är slitna. mycket repor med mera ( prut mån ) leta så mycket fel som möjligt och nämn dem. va inte för positiv. va relativt negativ oavsett hur mycket du gillar den..


Lycka till // HarryHarry
Citera
2007-06-29, 01:46
  #3
Medlem
Puttichs avatar
HarryHarry_

Hade de mesta!
Citera
2007-06-29, 02:39
  #4
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHarry_
Först och främst bör du fråga hur många timmar den har gått. Kolvbyte sker efter 25h



Okunnig här om crossar men vafan. 25timmar! Sjukt lite. Vad är dom gjorda av? Marsipan?
Citera
2007-06-29, 06:45
  #5
Medlem
milks avatar
Först och främst bör du söka, finns massa liknande trådar, för det andra bör du inte lyssna på Harry, han har ingen aning vad han snackar om!
Citera
2007-06-29, 07:41
  #6
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Först och främst bör du söka, finns massa liknande trådar, för det andra bör du inte lyssna på Harry, han har ingen aning vad han snackar om!
Vad var det som var så okunnigt enligt honom? Jag kan svara på hans inlägg då.

Först och främst bör du fråga hur många timmar den har gått. Kolvbyte sker efter 25h.

Stämmer bra, man kan byta senare men det ligger där nånstans, dessutom är 25h väldigt lång körtid om man tänker efter, man kan dock byta kolvringarna vid 25h och kolven vid 40-50h, med större risk för motorras. Sen beror det också på vilken kolv man stoppar i, smidd eller gjuten sketkolv?


Sedan kan du tänka på att kolla dämparen både bak och fram så dem känns bra. pumpa lite extra. Känns dem för mjuka kan du börja misstänka saker direkt.. Kolla även så det inte läcker olja ur packboxarna från dämparen fram.[

Stämmer, olja runt gaffeln är tecken på att packboxen är trasig. Däremot kan vissa dämpare bli svampiga om man tar ur luften ur dem. Bakdämparen likaså, fast där brukar det vara någon gas har jag för mig.


känn så att koppling tar bra och inte är dålig. (Lameller är väl inget billigt direkt , som allt annat i sporten ........)

Stämmer, lameller är dyrt. Eller ja, allt är ju relativt men har man ingen lön på 30.000 så är det dyrt.

Kolla om däcken är slitna. mycket repor med mera ( prut mån ) leta så mycket fel som möjligt och nämn dem. va inte för positiv. va relativt negativ oavsett hur mycket du gillar den..

Ja, däck är väl mindre viktigt då man ändå får byta dom efter ett par säsonger (om man inte är kräsen eller tävlar då), men tävlar man så har man råd. Repor, som sagt - det sänker värdet.
Och varför inte påpeka det negativa?

Så, jag tycker det var hyfsat korrekt så den som inte vet vad han snackar om torde väl vara du, eller har du bättre koll?
Citera
2007-06-29, 07:59
  #7
Medlem
HonkenLarssons avatar
Återigen, varför denna korta levnadstid på motorn? Vari ligger dom stora skillnaderna mellan en cross-motor, mopedmotor och en MC-motor? En MC med en lapp på framkåpan i försäljningshallen som talade om att kolvbyte skulle göras varje gång du kört i 24h hade nog fått stå osåld ett bra tag tills en kolvbytarfetischist upptäckt just den cykeln.
Citera
2007-06-29, 08:23
  #8
Medlem
arbetarklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Återigen, varför denna korta levnadstid på motorn? Vari ligger dom stora skillnaderna mellan en cross-motor, mopedmotor och en MC-motor? En MC med en lapp på framkåpan i försäljningshallen som talade om att kolvbyte skulle göras varje gång du kört i 24h hade nog fått stå osåld ett bra tag tills en kolvbytarfetischist upptäckt just den cykeln.


en 2-takts crossmotor kräver du maximal kraft ur o då får nåt ta stryk, då blir det kolven, enkelt som så, ingen större skillnad förutom det att du inte klämmer ut lika mycket juice ur annan cykel, cross är INTE nåt du ska lallköra till pizzerian med, då har du missuppfattat användningsområdet, då är det en moppe du ska ha... 25h på banan är maassa tid, sen om du kör med den i skogen är 25h också en jävla massa tid... kanske 1 gång/2 gånger i månaden högst beroende på hur mycket du kör... du kan köra en timma om dan i 25 dagar...så får du tänka. det är inte så mycket som det låter.
Citera
2007-06-29, 09:26
  #9
Medlem
milks avatar
Skitsnack, skitsnack och åter skitsnack...Trådskaparen ska uppenbarligen inte tävla med sin cross och motionskör man en cross normalt går en kolv en säsong! 25 timmar är på tok för tidigt för en motionkörare! Som sagt en säsong, från drygt mars till september/oktober går helt lugnt att köra med en kolv!

Sen säger Harry att lamellsatts är dyrt, vilket är fel, en cross är byggd för att användas, och japps-crossar har billiga piratdelar/orginaldelar vilket gör att en satts ink. stålskivor går lös på under tusenlappen vilket är billigt!

Att stötdämparna är mjuka behöver inte betyda att dom är slut, oftast betyder det felaktig olja/för lite olja...Att en cross läcker lite olja från gafflarna är i det högsta normalt, gör den inte det när du köper den så börjar den göra det när du kör, fullkommligt normalt om man kör ute i skog och mark...Kostar någon hundralapp och tar 10 minuter att byta!

Vad snackar ni om för repor i däcken, det lär det bli om man kör med dom, däremot sprickor ska man se efter, vilket inte är allt för vanligt på crossar eftersom dom oftas används och därmed byts däcken, det du ska kolla efter är så att du har BRA mönster bra och att fälgarna är någorlunda hela och raka!


Som sagt, motionskör du kan du köra en säsong per kolv och lamellsatts är INTE dyrt, vet inte vad ni fått det ifrån, det är skillnad på cross och motorcykel då lamellsatts inprincip går under "slitdelar" på cross vilket det inte gör på en vanlig motorcykel! Lamellerna byter man på ungefär 10 minuter med om man har en någorlunda modern cross!
Citera
2007-06-29, 10:56
  #10
Medlem
Tack för alla svaren !!!!

Jag glömde nog att svara på vad jag ska ha den till. Jag kommer ha den på landet och köra mest i en gammal grusgrop som finns där men även på grusvägar. Så det kommer mest vara Motionskörning. Crossen som jag funderar på är ifrån 05 och är av modell Kx85 (Kawasaki).

Då vet jag vad jag ska titta på. Men hur vet jag att han inte ljuger om timmarna? finns det något sätt att ta reda på det?
Citera
2007-06-29, 11:12
  #11
Medlem
hur lång är du och vilken tidigare erfarenhet har du av 2-hjulingar?
Citera
2007-06-30, 21:28
  #12
Medlem
HarryHarry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppa
Tack för alla svaren !!!!

Jag glömde nog att svara på vad jag ska ha den till. Jag kommer ha den på landet och köra mest i en gammal grusgrop som finns där men även på grusvägar. Så det kommer mest vara Motionskörning. Crossen som jag funderar på är ifrån 05 och är av modell Kx85 (Kawasaki).

Då vet jag vad jag ska titta på. Men hur vet jag att han inte ljuger om timmarna? finns det något sätt att ta reda på det?


Nej det går inte att ta reda på det.. men han har nog ingen anledning att ljuga.. och skall du använda den på landet osv. så behöver du nog inte bekymmra dig om kolvbyte med mera.. tänk bara på att inte överskrida 25h utan att sa isär och kolla kolven/kolvringarna. det är billigare att kolla en gång extra än att renovera motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in