Citat:
Ursprungligen postat av milk
Först och främst bör du söka, finns massa liknande trådar, för det andra bör du inte lyssna på Harry, han har ingen aning vad han snackar om!
Vad var det som var så okunnigt enligt honom? Jag kan svara på hans inlägg då.
Först och främst bör du fråga hur många timmar den har gått. Kolvbyte sker efter 25h.
Stämmer bra, man kan byta senare men det ligger där nånstans, dessutom är 25h väldigt lång körtid om man tänker efter, man kan dock byta kolvringarna vid 25h och kolven vid 40-50h, med större risk för motorras. Sen beror det också på vilken kolv man stoppar i, smidd eller gjuten sketkolv?
Sedan kan du tänka på att kolla dämparen både bak och fram så dem känns bra. pumpa lite extra. Känns dem för mjuka kan du börja misstänka saker direkt.. Kolla även så det inte läcker olja ur packboxarna från dämparen fram.[
Stämmer, olja runt gaffeln är tecken på att packboxen är trasig. Däremot kan vissa dämpare bli svampiga om man tar ur luften ur dem. Bakdämparen likaså, fast där brukar det vara någon gas har jag för mig.
känn så att koppling tar bra och inte är dålig. (Lameller är väl inget billigt direkt , som allt annat i sporten ........)
Stämmer, lameller är dyrt. Eller ja, allt är ju relativt men har man ingen lön på 30.000 så är det dyrt.
Kolla om däcken är slitna. mycket repor med mera ( prut mån ) leta så mycket fel som möjligt och nämn dem. va inte för positiv. va relativt negativ oavsett hur mycket du gillar den..
Ja, däck är väl mindre viktigt då man ändå får byta dom efter ett par säsonger (om man inte är kräsen eller tävlar då), men tävlar man så har man råd. Repor, som sagt - det sänker värdet.
Och varför inte påpeka det negativa?
Så, jag tycker det var hyfsat korrekt så den som inte vet vad han snackar om torde väl vara du, eller har du bättre koll?