2010-12-20, 17:36
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregorivaletti[B
]Smaltiz hahah kul att du nämner det , det brukar ingå i det judiska köket (som lever efter mottot hellre mycket än gott )[/b]

Jag tror jag omnämner det judiska köket som det värsta i världen, eller vad sägs om rätter som

kalla fiskbullar med riven pepparrot i gelé
Oy wej!!
Citera
2010-12-20, 17:47
Medlem
Tror dem syftar på "Schmaltz" vilket ofta (i vart fall i det judiska köket) är fett från kyckling/höns. Fisken han menar är gefilte fish ja.

Det judiska köket är av naturliga skäl ganska brett.. mycket influenser från arabiska länder (sefardiska judar och i israel) samt av central-/östeuropa som du säger t.ex. kreplach, kneidlach (matzo) etc. Allt varierar dock väldigt mycket som sagt. Curiosa på ämnet: det var judarna som introducerade tillagningen av fisk som legat till grunden för den engelska paradrätten "fish'n'chips"

Att fastställa en standard för ett judiskt kök är alltså omöjligt. Dock bör det i sammahanget nämnas att en väl tillagad hönssoppa är gudomlig!

Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Ursäkta min möjliga ignorans men hur kan en fläskprodukt ingå i det judiska köket? Eller är Kattolf ute och cyklar?

Är de kalla fiskbullarna du talar om gefilte fisch?

De flesta judiska maträtter är ju annars varianter på rätter som även finns i östeuropa eller mellanöstern: blintzes, helva, kreplach etc.
Citera
2010-12-20, 18:02
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Ursäkta min möjliga ignorans men hur kan en fläskprodukt ingå i det judiska köket? Eller är Kattolf ute och cyklar?

Är de kalla fiskbullarna du talar om gefilte fisch?

De flesta judiska maträtter är ju annars varianter på rätter som även finns i östeuropa eller mellanöstern: blintzes, helva, kreplach etc.
Inte är det jag som är ute och cyklar i sådant fall. Jag bara påpekade att det finns ett gott polskt pålägg bestående av rökt fläskfett vid namn smaltiz (el. liknande). Påläggets etniska ursprung har jag ingen vidare koll på.
Citera
2010-12-20, 19:50
Medlem
gregorivalettis avatar
Japp det var den varianten gjord på kyckling jag syftade på, det är i min mening ingen vidare rätt att bli bjuden på.

Och ja judiska köket är självklart brett men det är väl det östeuropeiska främst jag tänkte på.
Men hammentachen (stavning?) är rätt gott.

http://wesleying.org/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/hamentashen.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamantash
Citera
2010-12-20, 20:55
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Inte är det jag som är ute och cyklar i sådant fall. Jag bara påpekade att det finns ett gott polskt pålägg bestående av rökt fläskfett vid namn smaltiz (el. liknande). Påläggets etniska ursprung har jag ingen vidare koll på.

Detta smaltiz, har det möjligtvis ngn form av svarta prickar i fettet? Är det det som man brukar bre på bröd o salta? Det som äts som en aptitretare? I såna fall har jag testat det.. det ser ganska oaptitligt ut o att veta vad det består av gör inte det hela bättre. Dock smakar det gott!
Citera
2010-12-20, 21:35
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Curiosa på ämnet: det var judarna som introducerade tillagningen av fisk som legat till grunden för den engelska paradrätten "fish'n'chips"

Det var som... Då har de alltså faktiskt lämnat något av bestående kulturellt värde till mänskligheten!
Citera
2010-12-20, 21:37
Bannlyst
Franska köket har en del äckligheter som rå färs, grodlår och sniglar. Sen har vi indianerna i sydamerika som käkar fågelspindlar och kineser som äter larver med ketchup och senap.
Citera
2010-12-20, 22:14
Medlem
Fickludds avatar
Liberia, Malawi, Guinea-Bissau, Tanzania och Madagaskar är fem ruggigt fattiga länder. Är det någon FBare som har erfarenhet av deras mat?
Citera
2010-12-20, 22:37
Medlem
gregorivalettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lramschtrampo
Franska köket har en del äckligheter som rå färs,

Vad är det för fel på råbiff nu då ?
Citera
2010-12-21, 11:23
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Detta smaltiz, har det möjligtvis ngn form av svarta prickar i fettet? Är det det som man brukar bre på bröd o salta? Det som äts som en aptitretare? I såna fall har jag testat det.. det ser ganska oaptitligt ut o att veta vad det består av gör inte det hela bättre. Dock smakar det gott!
Exakt så! Ser förjävligt ut men smakar desto bättre. Kan inte vara så nyttigt dock
Citera
2010-12-21, 11:26
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Liberia, Malawi, Guinea-Bissau, Tanzania och Madagaskar är fem ruggigt fattiga länder. Är det någon FBare som har erfarenhet av deras mat?
Tanzanisk mat har jag testat en gång. En kycklinggryta med ris. Smakade helt ok
Citera
2010-12-21, 11:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lramschtrampo
Franska köket har en del äckligheter som rå färs, grodlår och sniglar. Sen har vi indianerna i sydamerika som käkar fågelspindlar och kineser som äter larver med ketchup och senap.
Du får nog hålla dig till morsans köttbullar. Vad tror du fransmännen tycker om vår surströmming, ål eller kräftor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in