2023-05-16, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Svensk husmanskost håller hög klass och är definitivt inte något bottennapp.
Är du neger?
Håller med. Är själv rätt urusel på matlagning men några favoriter finns, köttbullar, har ett kanonrecept som sparas till julen....kålpudding med med gräddsås och kokt potatis.
Och där tog fantasin slut har inga fler.
Senast redigerad av Dunning.Kruger 2023-05-16 kl. 22:39.
Citera
2023-05-16, 23:00
Medlem
Norge.
Pengarna för utmärkta kockar och att driva restauranger finns. Fantastiska råvaror finns också, särskilt då fisk och skaldjur. Det som saknas är en matkultur där den som ska äta förväntar sig något gott, och den som lagar gör allt för att uppnå detta. Istället är det hafsigt och slafsigt, oftast helt okryddat och med noll ambitioner, samtidigt som det är svindyrt. Detta oavsett om det är en norsk finrestaurang eller en lokal thai. All mat i Norge är sämre än i Sverige. Till och med hamburgare på Max i Oslo är slafsigt ihopslängd, och ingen bryr sig. Norge bryr sig lika mycket om mat som random malawier bryr sig om att gå på hyttetur eller att bränna ner kyrkor. Därför är också konsumtionen av helfabrikat i Norge bland den högsta i Europa.
Citera
2023-05-16, 23:29
Medlem
Holland är ingen höjdare. Pommes frites med majonnäs överallt och de äter det gärna till lunch. Alltså bara friterad potatis. Med majonnäs. Och en massa varuautomater med friterad korv och mackor med ost. Alltså bara vitt bröd och mild ost, inget mer. Ambitionsnivån är otroligt låg.
Citera
2023-05-17, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Somalia är nog det land med mest motsatta matvanor till Sverige.

Vill du motivera?
Citera
2023-05-17, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Marocko har den vidrigaste maten av de länder jag har besökt. Tyskland har god mat. Grekland har god mat. Skottland och Irland har ok mat. Danmark har god mat. Spanien har ok mat. Turkiet har god mat. Estland ok mat.

Berätta om Marocko! Vad åt du? Var åt du?

Vad var det som var dåligt?
Citera
2023-05-17, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dunning.Kruger
Håller med. Är själv rätt urusel på matlagning men några favoriter finns, köttbullar, har ett kanonrecept som sparas till julen....kålpudding med med gräddsås och kokt potatis.
Och där tog fantasin slut har inga fler.
Isterband med dillstuvad potatis och rödbetor bredvid. Gräddstuvad pytt med rödbetor.
Stuvade makaroner och köttbullar. Smörgåstårta. Några av mina favoriter.
Citera
2023-05-17, 03:07
Medlem
doncroces avatar
Skandinaviens länder ligger i botten tilsammans med vissa gamla östblocks-länder.
Sen om det är Norge, Sverige, Finland eller Polen är väl en smaksak.
Sverige har iaf bland dom sämsta pizzorna i världen, speciellt sett till priset. Bara i mellanöstern har jag stött på lika dåliga pizzor, men där är det iaf billigt.
Citera
2023-05-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qgdtjfdrsafgss
Berätta om Marocko! Vad åt du? Var åt du?

Vad var det som var dåligt?

Jag minns inte vad rätterna hette men det var olika soppor.provade lammgryta olika kötträtter men det smakade inte gott. Jag trodde att kryddor och dofter skulle vara angenäma men det var inte så.

Jag minns att jag åt kött i små tärningar på grillspett men de var smaklösa.

Även befolkningen var fruktansvärda och otrevliga. Smutsigt skräpigt överallt. Bussarna i lokaltrafik var rosthögar. Alla försökte lura dig överallt. Väldigt envisa och påflugna.
Citera
2023-05-17, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag minns inte vad rätterna hette men det var olika soppor.provade lammgryta olika kötträtter men det smakade inte gott. Jag trodde att kryddor och dofter skulle vara angenäma men det var inte så.

Jag minns att jag åt kött i små tärningar på grillspett men de var smaklösa.

Även befolkningen var fruktansvärda och otrevliga. Smutsigt skräpigt överallt. Bussarna i lokaltrafik var rosthögar. Alla försökte lura dig överallt. Väldigt envisa och påflugna.

Låter inte som att det är aktuellt att åka tillbaka dit på ett tag då

Men Turkiet var bättre då?

Såg att du nämnde Estland med. Vad åt man där?
Citera
2023-05-17, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Skandinaviens länder ligger i botten tilsammans med vissa gamla östblocks-länder.
Sen om det är Norge, Sverige, Finland eller Polen är väl en smaksak.
Sverige har iaf bland dom sämsta pizzorna i världen, speciellt sett till priset. Bara i mellanöstern har jag stött på lika dåliga pizzor, men där är det iaf billigt.

Vilka länder har bäst pizzor?

Var i Mellanöstern var du?
Citera
2023-05-17, 13:34
Medlem
Citat:
Låter inte som att det är aktuellt att åka tillbaka dit på ett tag då

Men Turkiet var bättre då?

Såg att du nämnde Estland med. Vad åt man där?

Turkiet hade bra mat. Köttbullar heter köfte i Turkiet. De var väldigt goda.
Estland påminde om Sverige men jag vara bara några timmar sen åkte jag tillbaka med färjan.
Citera
2023-05-17, 13:35
Medlem
Citat:
Vilka länder har bäst pizzor?

Var i Mellanöstern var du?

Jag tycker Sverige har bäst pizzor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto