2011-04-08, 09:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
KINA eftersom dem torterar deras djur (bla. katter och hundar), flår dem levande och kokar dem levande, för att adrenalinet skall göra köttet mört och gott! jävla KINESJÄVLAR! borde släppa 1000 atombomber i hela Kina och förinta dessa IDIOTER. deras kultur, angående naturläkemedel är befängt. dem äter bla. hundpenis för potensen. smaklöst och helt jävla idiotiskt.
Tråden handlar om de respektive ländernas kök, dvs hur bra de är. I det sammanhanget kan man inte påstå att den kinesiska maten är av låg kvalité.

Att diskutera de moraliskt-/etiska aspekterna kan vi ta en annan gång .

~Paul~
Citera
2011-04-08, 12:29
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
bla. hundpenis för potensen. smaklöst

Hur lagade du till den?
Du kanske behöver krydda den lite för att få den att smaka mer?
Citera
2011-04-08, 18:55
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Vet inte riktigt vad du babblar om, jag är svensk och har ett syrianhak mindre än en kilometer hemifrån (samma ägare som lågprisbutiken dörr i dörr). Som sagt maten är helt ok men inte mer. Iransk mat har betydligt mer variation. Om du råkar ha bott i Libanon så innebär det inte att meze är syrianskt käk, likadant så innebär det inte att gyros, babaghanoush och köfte blir syrianska maträtter bara därför att syrianer tillagar dem. Fattar du?

Jag pratade aldrig om det syrianska köket, var kommer all denna smygfaschinationen ifrån? Ok så du har ätit en rätt på _ett_ syrianhak och bildar dig en uppfattning grundat på en upplevelse? Samma resonemang kan jag härleda till massa roligt, men låter bli. Så du menar med andra ord att köttbullar, kåldolmar, lutfisk inte är svenska rätter. För att man låtit sig influeras av andra kök? Fattar du...?
Citera
2011-04-08, 19:00
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Vad du gör i matdelen har jag ingen aning om eftersom du inte har någon kunskap.

Ris är mer eller mindre en huvudrätt i Iran.
Det finns i 1000 olika varianter, jag själv tycker dom flesta inte passar min smak. Tycker inte heller om berberisbär (inga lingon som experten tror!) osv, men det finns ingen som kan laga ris (den sorten/typen) som en iranier.

Det komiska är att Iran, tillsammans med Kina, är dom äldsta köken i världen. Persisk mat har influerat både araber, turkar, indier och andra folkslag i dom regionerna.
Har du hört talas om ordet "kebab"?
Läs på, kom tillbaka och skriv sedan.
Det blir minst sagt komiskt när en syrian säger en sådan sak, ni har inte ens ett land, vad ni har i matväg vill jag inte ens gå in på.

PS Om du ska få bra ris så är det inte bara att koka. Bara ett tips

Kebab? har iranier uppfunnit kebab? hahahahahah första april är över min vän. Ni har säkert 1000 varianter av ris, men kan du säga en handfull varianter som smygit sig utanför irans gränser? För något gott borde influera andra länder att ta efter, precis som kinesernas nudlar, soyasås, eller indisk curry, arabisk falafel, belgiska pommes, österrikisk schnitzel, svenska köttbullar.....
Ska du sitta och ljuga förväntar jag mig åtmindstone att du lägger lite energi på lögnerna, tar illa upp annars.

Khodafez koskesh!
Citera
2011-04-08, 19:03
Medlem
suryoyos avatar
Ett annat kök som får mig o må dåligt är det Filipinska köket. Torkad fisk, ankägg med foster som kokas och äts, glass med ostsmak, okryddad och osaltad mat...har aldrig träffat på en filipinsk restaurang faktiskt.
Citera
2011-04-08, 19:40
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Jag pratade aldrig om det syrianska köket, var kommer all denna smygfaschinationen ifrån? Ok så du har ätit en rätt på _ett_ syrianhak och bildar dig en uppfattning grundat på en upplevelse? Samma resonemang kan jag härleda till massa roligt, men låter bli. Så du menar med andra ord att köttbullar, kåldolmar, lutfisk inte är svenska rätter. För att man låtit sig influeras av andra kök? Fattar du...?
Lille vän. När jag var ung brukade vi få mat av våra assyriska grannar efter att de haft fest, dessutom har jag ätit på Cafe Syriana ett antal gånger. Om ditt krav på att man ska en åsikt om det syrianska köket är man äter det varje dag så avslutar vi diskussionen här.
Kan för övrigt säga att jag verkligen gillar det filippinska köket. Menudo, Bicol Express och Kinilaw, för att inte tala om torkad danggit med ris, stekt ägg och chilivinäger. Det är mums det.
Citera
2011-04-09, 02:42
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Kebab? har iranier uppfunnit kebab? hahahahahah första april är över min vän. Ni har säkert 1000 varianter av ris, men kan du säga en handfull varianter som smygit sig utanför irans gränser? För något gott borde influera andra länder att ta efter, precis som kinesernas nudlar, soyasås, eller indisk curry, arabisk falafel, belgiska pommes, österrikisk schnitzel, svenska köttbullar.....
Ska du sitta och ljuga förväntar jag mig åtmindstone att du lägger lite energi på lögnerna, tar illa upp annars.

Khodafez koskesh!

Ja, kebab är ett persiskt ord.
Så långt man kan se tillbaka så är det persiskt.
Du kanske känner till det persiska riket? När resande från hela världen kom till Persien och tog del av ett av två världskök som existerade på den tiden (historiska dokument) och som förde ingredienser osv tillbaka till sina länder?

Att du har ätit några enstaka rätter och påstår att det är den äckligaste maten du kan tänka dig, det är pinsamt. Om du föredrar inälvor kokta i gryta a la Mongoliet framför en kebab kobideh, fine, då kan jag inte göra så mycket.

Vad persisk mat har att komma med var ämnet? Jadu, hört talas om kebab (åter igen), biryaani (riktigt känd maträtt i pakistan/indiska emiratet England), yoghurtdrinkar/röror med mynta osv i (har efterföljare i halva världen), naanbröd mfl.
Dom flesta maträtter är spridda över Mellanöstern, inte i västvärlden men vad gör det?

Koskesh? Hehe skitsamma vad du påstår dig tycka om persisk mat, men jag lovar att du hellre äter persisk kebab än stuvad komage. Tråden handlar om det äckligaste köket, inte om dina politiska åsikter osv. Mellanösternzigenare.
Citera
2011-04-09, 02:44
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

Kasta inte sten i glashus, bara ett tips....
Eller du kanske är självplågare som äter persisk mat med jämnan och går och spyr direkt efteråt? Hmm...
Citera
2011-04-10, 02:20
Medlem
Befriarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tråden handlar om de respektive ländernas kök, dvs hur bra de är. I det sammanhanget kan man inte påstå att den kinesiska maten är av låg kvalité.

Att diskutera de moraliskt-/etiska aspekterna kan vi ta en annan gång .

~Paul~

OT: "Att diskutera de moraliskt-/etiska aspekterna kan vi ta en annan gång" Denna mening är inkorrekt. Antingen skriver man: "Diskussionen angående moraliska/etiska aspekter får vi ta en annan gång". Eller "Vi får diskutera de moraliska/etiska aspekterna en annan gång".

"Tråden handlar om de respektive ländernas kök, dvs hur bra de är."

Är också fel, 'det vill säga' är felanvänt. Att diskussionen handlar om ländernas kök betyder inte automatiskt att de handlar om hur bra köken är.

OnT: England kanske inte ligger så bra till. Hur ser det ut för Holland?
Citera
2011-04-10, 11:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befriaren
OT: "Att diskutera de moraliskt-/etiska aspekterna kan vi ta en annan gång" Denna mening är inkorrekt. Antingen skriver man: "Diskussionen angående moraliska/etiska aspekter får vi ta en annan gång". Eller "Vi får diskutera de moraliska/etiska aspekterna en annan gång".

"Tråden handlar om de respektive ländernas kök, dvs hur bra de är."

Är också fel, 'det vill säga' är felanvänt. Att diskussionen handlar om ländernas kök betyder inte automatiskt att de handlar om hur bra köken är.

OnT: England kanske inte ligger så bra till. Hur ser det ut för Holland?
OK, sorry om jag skrev på ett fullständigt obegripligt sätt .

~Paul~
Citera
2011-04-11, 04:02
Medlem
Satanclauss avatar
Många som rackar på England, visst deras oändliga uppsjö av läskiga pajjer är kanske inte så roliga men om man går på bättre restauranger och äter tex en köttbit så är det sällan jag har blivit besviken, snarare tvärtom. Öst har jag lite svårare för, det har givetvis blivit bättre med åren, var i kiev för några år sedan och där var det ok mat på de flesta restauranger, om man inte skulle ge sig på deras "inhemska" gröffs vilket var stört odugligt, komagesoppa och kall ister är inget för mig. Värsta jag har varit med om var iaf. Leningrad våren 89, skolresa.. höll fan på att svälta ihjäl, när vi kom fram till hotel så möts vi av följande fras från vår tolk -"kocken är full så det blir ingen mat.. ni får dessa påsar med lite mat i" (2 Skorpor, en kant ost och ett grönt ägg).. Törstig som en ökenvandrare efter båtresan+tåg utan restaurangvagn så lyckades jag muta till mig EN flaska med ngn jordgubbsläsk.. med alger i botten ><. Efter 3 dagars missär med den ena hårresande maträtten efter den andra så hittade vi en taxichauför som förstod någorlunda eng. och bad honom köra oss till den bästa restaurangen i staden, dit topp politikerna och dyligt hängde, hade en hel armé med kypare som stod och bockade som doppfåglar runt matbordet, massor av öl plus mängder med mat, som var helt ok. hela kalaset kostade 80 rubel.. motsvarande svartväxlat 80 kr. tror vi gav runt det 3 dubbla i dricks då vi var så lyckliga över att äntligen fått äta någonting.
Citera
2011-04-11, 09:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befriaren
Hur ser det ut för Holland?

Holländarna uppfann matjessillen - det räcker kanske för att undvika sistaplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in