2014-07-12, 19:40
Medlem
Av turistorter skulle jag vilja säga att Turkiet är förvånansvärt dåliga på mat. Även Teneriffa, Gran Canaria och en del andra spanska ställen är också förvånansvärt dåliga på mat.
Citera
2014-07-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Ni kan se det från den ljusa sidan, ni skulle inte haft den matkulturen idag i Sverige ifall invandrarna inte fanns. Ni skulle nog äta gröt 5 gånger om dagen eller någon jävla kyckling sallad med bearnais sås. Jag gillar att det finns mat i Sverige från alla kulturer men ni själva Svenskar kan fan inget om mat, tyvär.

Skulle mer vilja påstå att modern svensk matlagningskultur hämtar inspiration från det Européiska köket om man vågar sträcka sig från pizzeriorna.. Sen att du nämner falafel, kebab, pizza är ju kul då detta är snabbmat i de flesta fall som man beställer för att snabbt få sig en portion mat ungefär som mcdonalds, kfc, thaibuffé..

Annars så har ju Norden stigit upp (Speciellt det senaste) som det nya frankrike i matlagning.. Stark kultur med ganska enkla smaker och i dagens läge så kan man hämta in de finaste av råvaror från våra hav och skogar.. En lättrökt rödingsallad med rödbetor,rotfrukter,sallad,gurka & murklor / trattisar / goliatmusseron och en varmrätt bestående av slungad / stompad / mosad potatis med svartvinbär & hallon gelé med en blodig bit av hjort(Insertfavoritstyckdel) och en parfait med hjortron & åkerbär toppad med strössel av stensöta är ju en ganska svensk rätt som låter väldigt gott i mina öron som jag kunde få fram ur huvudet på 3 minuter.. Eller varför inte en hummersoppa till förrätt? Eller nässelsoppa? Och en vildsvinsgryta kryddad med enbär & rosmarin till varmrätt gjord på en bas av svenskodlade tomater som en svenskmodern variant av ungersk gulasch? O.s.v ..

Ontopic - Det sämsta köket jag har upplevt är det albanska, dock från en husmor som antingen kryddade åt helvete för mycket med kryddor såsom salvia eller serverade sladdriga, seniga delar från diverse djur >_>
Citera
2014-07-15, 00:37
Medlem
Tyckte Tunisien sög en del...

Var där förra året och blev väldigt besviken på maten. Vi var där under ramadan, men kan man ens skylla på det? Iofs var maten på hotellet ok ibland, dock sjuuukt torrt bröd och efterrätter som smakade noll. Verkligen noll!

Vi åt ute vissa dagar, men då var det inte alltid typisk tunisisk mat. En kväll beställde jag en pizza med 5 olika grönsaker + tonfisk. Ut kom: en pizza med ost och bara korv. Min kompis beställde en tonfisk-panini, och hon fick en panini med samma jävla korv som mig. Grabbarna tog cheeseburgare. Ut kom något vedervärdigt. Typ kamelburgare. Dessutom fick vi vänta i 90 min på maten, trots att det var nästan tomt.

En annan kväll så fick bara en av oss beställa mat. Servitören sket i resten och ignorerade oss totalt.

Vi hade flera liknande upplevelser. Som sagt, maten var ok på hotellet ibland. Men ofta smaklöst. Tycker väl mest att de i Tunisien saknade service totalt! Kommer aldrig mer åka dit. Bara jobbigt land.
Citera
2014-07-16, 15:17
Medlem
lugna ner digs avatar
Burma var rätt tråkigt och fy helvete vad mycket olja det var i maten, jag mådde inte bra av det. Inbillade mig att det mesta var gott bara för jag hela tiden var så hungrig men det var inte gott på riktigt.
Citera
2014-07-19, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Burma var rätt tråkigt och fy helvete vad mycket olja det var i maten, jag mådde inte bra av det. Inbillade mig att det mesta var gott bara för jag hela tiden var så hungrig men det var inte gott på riktigt.

Har hört liknande av en kompis som har en förälder från Burma, och dessutom vart där en del.. H*n säger att det är rätt fet mat med lite kött och massa banan & annat sött skit i maten .. Rätt kryddsvagt också för att vara såna ingredienser.. Borde finnas rätt mkt gott därifrån dock med tanke på att det ligger hyfsat bra för att ha tillgång på örter, grönsaker, frukter, köttuppfödning & inspiration ..
Citera
2015-08-16, 15:12
Medlem
Var där alldeles för kort tid för att uttala mig om maten i stort, men det vidrigaste jag nånsin har ätit var Slovakiens nationalrätt halusky. Det var nån pasta, typ som spätzle, som säkert är god i andra sammanhang, men här var den dränkt i nån förfärlig fårostsås. Alltså, det var som om de hade satt en klump fårost i mitten, slängt in skiten i mikron så att den hade exploderat över tallriken, som en ostmassa med klumpar i. Och ovanpå var det understekta bitar fläskfett. Tog en tugga, spottade ut i en servett och lämnade skiten. Annan slovakisk mat lär väl vara som tjeckisk, som ju är rätt god. Brittisk mat är annars ingen höjdare.
Citera
2015-08-16, 17:38
Medlem
flaess avatar
Jag säger Skottland. Det folket är helt besatta av friterad mat. ALLTING friteras! Friterad hamburgare, friterad pizza (serveras med pommes frites...), friterade ägg, friterad glass (!) friterad frukt (!!), friterad choklad (i synnerhet friterad Mars eller Snickers serverad med ketchup anses vara en delikatess...). Inte ens deras nationalrätt - haggis - undkommer fritösen.

Föga förvånande så är fetman kraftigt utbredd och hjärtåkommor med dödlig utgång är FYRA gånger vanligare i Skottland än i övriga Storbritannien. Då ska man dessutom ha i åtanke att matvanorna inte direkt är hälsosamma i övriga landet heller...
Citera
2015-08-16, 18:08
Medlem
JerryCottons avatar
Länderna i Centralasien, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan, kastar även in Mongoliet, har en väldigt begränsad matkultur.

Visst, gillar man att äta kokt häst, kokt får, kokt get, soltorkad yoghurt och dricka varm dricka get- eller jakmjölk. Då är detta området en höjdare.

I de större städerna finns det ju givetvis finkrogar. Men det är en lite annan diskussion.

Länderna delar även ett arv av rätter som äts i alla f.d. Sovjetstater, plov, pelmeni, shahslik o.s.v. De rätterna är inte så dumma.

Vidare så är ju maten hos i princip alla naturfolk över hela världen väldigt enahanda.
Citera
2015-08-16, 18:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag säger Skottland. Det folket är helt besatta av friterad mat. ALLTING friteras! Friterad hamburgare, friterad pizza (serveras med pommes frites...), friterade ägg, friterad glass (!) friterad frukt (!!), friterad choklad (i synnerhet friterad Mars eller Snickers serverad med ketchup anses vara en delikatess...). Inte ens deras nationalrätt - haggis - undkommer fritösen.

Föga förvånande så är fetman kraftigt utbredd och hjärtåkommor med dödlig utgång är FYRA gånger vanligare i Skottland än i övriga Storbritannien. Då ska man dessutom ha i åtanke att matvanorna inte direkt är hälsosamma i övriga landet heller...

Det du beskriver ovan är näppeligen synonymt med Skottsk mat. Bara för att det finns en restaurang som du läst om på nätet som friterar allt och har det som sin gimmick så gör det inte saken till en realitet eller sanning.

Ja dert finns några sådana ställen, men dessa har väldigt lite med den faktiska matkulturen att göra och de skottar jag känner friterar inte mer än gängse invånare på de brittiska öarna.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Länderna i Centralasien, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan, kastar även in Mongoliet, har en väldigt begränsad matkultur.

Visst, gillar man att äta kokt häst, kokt får, kokt get, soltorkad yoghurt och dricka varm dricka get- eller jakmjölk. Då är detta området en höjdare.

I de större städerna finns det ju givetvis finkrogar. Men det är en lite annan diskussion.

Länderna delar även ett arv av rätter som äts i alla f.d. Sovjetstater, plov, pelmeni, shahslik o.s.v. De rätterna är inte så dumma.

Vidare så är ju maten hos i princip alla naturfolk över hela världen väldigt enahanda.

Trams. Jag kan hålla med om att matkulturen inte är så sofistikerad till skillnad mot många andra länder som ligger mer gynsmt geografiskt, men jag tycker att du överdriver en aning i din beskrivning. Jag har besökt flertalet av de länder du räknar upp och allt var långt ifrån kokt, snarare tvärt om.

Kirgizistan tyckte jag hade riktigt bra mat. Flera rätter har en klar influens av det kinesiska köket som ett exempel. Plov är kanon även om den kan skillja sig mycket åt från land till land eller region. Shashlik är ju egentligen bara en benämning och kan vara lite vad som helst som grillas på spett.
Senast redigerad av SadEyes 2015-08-16 kl. 18:24.
Citera
2015-08-16, 19:08
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes

Trams. Jag kan hålla med om att matkulturen inte är så sofistikerad till skillnad mot många andra länder som ligger mer gynsmt geografiskt, men jag tycker att du överdriver en aning i din beskrivning. Jag har besökt flertalet av de länder du räknar upp och allt var långt ifrån kokt, snarare tvärt om.

Kirgizistan tyckte jag hade riktigt bra mat. Flera rätter har en klar influens av det kinesiska köket som ett exempel. Plov är kanon även om den kan skillja sig mycket åt från land till land eller region. Shashlik är ju egentligen bara en benämning och kan vara lite vad som helst som grillas på spett.

Jag har besökt alla de länderna. Käkade i princip aldrig på restaurang, bara hos "vanligt folk" på vischan. Kokt var temat från slott till jurta. Visst förekom det även grillat, mest i Kirgizistan som nog är bäst av de nämnda länderna. Länderna i Centralasien kan näppeligen räkna sig till de stora gourmetländerna.

Nä, då är det helt annat på andra sidan Kaspiska havet om man vill äta och dricka gott, Georgien, Armenien o.s.v. Där spelar maten en helt annan roll i människors liv. De har ju givetvis en fördel p.g.a sitt klimat.
Citera
2015-08-16, 20:12
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Nä, då är det helt annat på andra sidan Kaspiska havet om man vill äta och dricka gott, Georgien, Armenien o.s.v. Där spelar maten en helt annan roll i människors liv. De har ju givetvis en fördel p.g.a sitt klimat.

Det håller jag definitivt med om. Har också varit i både Armenien och Gorgien. Supermat på alla sätt och bättre än föregående länder vi diskuterade trots allt.
Citera
2015-08-17, 08:38
Medlem
blowns avatar
Jag har inte varit där själv, men mina vänner som besökt egypten på semester har enhällig bild av matkulturen: Dålig.

Inte nog med att den är ganska torftig, de har 0 känsla för hygien och matförgiftning och magsjuka är mer regel än undantag. Min kusin tog med sig en segdragen salmonella hem som visade spår på tester hela 7 månader efter tillfrisknande.

Annat är det kanske om man i sann charteranda håller sig på all inclusive-hotellet hela vistelsen, men det kan inte vara relevant för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in