Citat:
Ursprungligen postat av
Gidalezu
Ni kan se det från den ljusa sidan, ni skulle inte haft den matkulturen idag i Sverige ifall invandrarna inte fanns. Ni skulle nog äta gröt 5 gånger om dagen eller någon jävla kyckling sallad med bearnais sås. Jag gillar att det finns mat i Sverige från alla kulturer men ni själva Svenskar kan fan inget om mat, tyvär.
Skulle mer vilja påstå att modern svensk matlagningskultur hämtar inspiration från det Européiska köket om man vågar sträcka sig från pizzeriorna.. Sen att du nämner falafel, kebab, pizza är ju kul då detta är snabbmat i de flesta fall som man beställer för att snabbt få sig en portion mat ungefär som mcdonalds, kfc, thaibuffé..
Annars så har ju Norden stigit upp (Speciellt det senaste) som det nya frankrike i matlagning.. Stark kultur med ganska enkla smaker och i dagens läge så kan man hämta in de finaste av råvaror från våra hav och skogar.. En lättrökt rödingsallad med rödbetor,rotfrukter,sallad,gurka & murklor / trattisar / goliatmusseron och en varmrätt bestående av slungad / stompad / mosad potatis med svartvinbär & hallon gelé med en blodig bit av hjort(Insertfavoritstyckdel) och en parfait med hjortron & åkerbär toppad med strössel av stensöta är ju en ganska svensk rätt som låter väldigt gott i mina öron som jag kunde få fram ur huvudet på 3 minuter.. Eller varför inte en hummersoppa till förrätt? Eller nässelsoppa? Och en vildsvinsgryta kryddad med enbär & rosmarin till varmrätt gjord på en bas av svenskodlade tomater som en svenskmodern variant av ungersk gulasch? O.s.v ..
Ontopic - Det sämsta köket jag har upplevt är det albanska, dock från en husmor som antingen kryddade åt helvete för mycket med kryddor såsom salvia eller serverade sladdriga, seniga delar från diverse djur >_>