Jag har hört att gummiträ ska vara det bästa träslaget i en skärbräda. Så jag köpte en, som jag regelbundet oljar in med matolja (utan doft). Funkar bra.
Däremot har jag övergivit skärbrädan i glas - den äter ju för farao knivseggar!
En sak jag funderar på när det gäller skärbrädor, är följande.
Man har ju fått lära sig att skilja på skärbrädor och ha olika till fisk, bröd, lök, fågel etc.
Men ofta när man kollar på matlagningsprogram Per Morberg, Jamie Oliver m.fl. så skär de allt möjligt på en och samma bräda. Jamie Oliver skär allt möjligt direkt på bänkskivan t. o. m.
Gör de så för att det inte har någon betydelse eller är det för att det är tv och de skiter i vilket?
En sak jag funderar på när det gäller skärbrädor, är följande.
Man har ju fått lära sig att skilja på skärbrädor och ha olika till fisk, bröd, lök, fågel etc.
Men ofta när man kollar på matlagningsprogram Per Morberg, Jamie Oliver m.fl. så skär de allt möjligt på en och samma bräda. Jamie Oliver skär allt möjligt direkt på bänkskivan t. o. m.
Gör de så för att det inte har någon betydelse eller är det för att det är tv och de skiter i vilket?
Där jag befinner mig just nu skärs allt på samma trä och tvättas av med kallt vatten. Kött och fisk är ej kylvaror utan hänger ute för försäljning under dagen i värmen. dricksvattnet är av tveksam kvalitet men används ändå för att drickas och rengöras med och ändå verkar folk här verkar inte gå omkring konstant magsjuka.
Där jag befinner mig just nu skärs allt på samma trä och tvättas av med kallt vatten. Kött och fisk är ej kylvaror utan hänger ute för försäljning under dagen i värmen. dricksvattnet är av tveksam kvalitet men används ändå för att drickas och rengöras med och ändå verkar folk här verkar inte gå omkring konstant magsjuka.
Det är för att de flesta i sydostasien redan lever med Hepatit A.
Dessutom är gulsot (symptom från hep. b) en relativt vanlig sjukdom i sydostasien.
håller man bara brädorna rena och fina så behöver man inte ha 39olika till olika sorters råvaror, däremot så kanske man inte ska skära bananen till efterätten precis efter att man skurit rå kyckling på brädan utan att diska den först, vad gäller lök och andra starka kryddor/grönsaker m,m så är det ju endast för smakens skull man kanske ska byta lr skölja brädan emellan åt då smak/lukt kan finnas kvar..själv använder jag 2st rejäla EK brädor som jag oljar in med matolja i stort sett efter varje användning, samt att jag har en liten i plast när det ska skäras något litet tex limen till mojjiton =)
Jag använder i princip bara skärbrädor av trä. Stora ska dom va! Avskyr små stjärtiga brädor där hälften av maten landar på bänken. Gillar också hur det känns när kniveggen möter trät. Låter kanske lite gay men har man riktigt vassa knivar kan man uppleva att kniven liksom fastnar en aning i plasten vilken motverkar harmonin i själva hack/skivrörelsen.
För att rengöra en träskärbräda spolar man den med kokande vatten och strör på ett jämnt lager salt som får ligga och verka i några minuter. Sedan skrubbar man helt enkelt bort saltet och sköljer av.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!