Zeitgeist är en skön film på det sättet att den så skickligt vaggar in tittaren i en stämning där man blir mer benägen att tro på knasigheterna. Det funkar givetvis inte för folk med koll på religionshistoria som Tworeed, men själv saknar jag mycket den kollen så jag gled in i att "aha, så där kanske det gick till..."
911-avsnittet gjorde mig irriterad eftersom det kändes som att första delen bara var till för att man skulle bli mer mottaglig och det som påstås i del två är ju bara samma gamla idéer som vanligt.
Del tre är egentligen intressantast, här dyker gamla goda konspirationsteorier upp igen och det mesta känns igen från illuminati-svängen. Världsregering, folk som styr bakom kulisserna, Rockefeller, håhå-jaja. Eftersom Zeitgeist är gjord i något slags flummig hippeanda så är de som styr "international bankers" medan andra konspirationsdårar brukar prata mer i klartext om "judarna".
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island
Först, hur visste de att de var på väg mot just denna destination? För det andra, hur lång tar det egentligen att nå Pearl Harbour via flygplan, låt gå att det var 60 år sedan?
1. Signalspaning, kanske?
2. Det handlar inte om att nå Pearl Harbour med flyg, utan om att nå tillräckligt nära med hangarfartyg för att bombplanen ska ha en chans att nå PH och sedan återvända igen. Stilla Havet är rätt stort
I sin iver att se en klar röd tråd genom 1900-talets alla krig fäller de ett fett krokben för sig själva i frågan om Pearl Harbour. Det är en sak att fejka en attack på en båt i Tonkinbukten för att attackera Vietnam, en annan att offra 5 000 man, 8 fartyg och 250 plan. Jag tror helt enkelt inte på det, men så tror jag inte på en 911-konspiration heller.
Zeitgeist är annars intressantast att se som ett experiment i indoktrinering. Vad kan man få folk att gå på med en snygg förpackning?
Frågan är ju också varför? Den banala verkligheten, där vapen- och oljeindustrin haft sitt folk i Vita huset i 8 år och ställt till med all möjlig jävelskap, är illa nog. Men på något lustigt vis är aldrig det som ligger i öppen dager intressant för konspirationsdårar, det måste vara något fördolt som "international bankers".