Citat:
Ursprungligen postat av morpheus__
vad är egentligen rätt av de två uttrycken? jag har hört båda

När du uppmanar någon att döma
om din förvåning/besvikelse/sorg osv då du berättar om något som skett tidigare så uppmanar du helt enkelt åhöraren att föreställa sig/tänka sig din förvåning/besvikelse/sorg vid det givna tillfället.
Uppmanar du någon att döma
av din förvåning osv så bör onekligen den du uppmanar vara närvarande i händelsens skeende och din förvåning fortfarande vara synbar i ditt anlete. Och frågan är då vad som ska bedömas av din förvåning? Hur förvånad du var på en skala från 1 till 10?
"Döm om min besvikelse när jag hämtade posten och utbetalningsavin inte kommit." = "föreställ dig hur besviken jag var när jag hämtade posten och..."
"Döm av min besvikelse att utbetalningsavin inte finns med här i posten." är ju knappt ens korrekt då uppmaningen indirekt blir "döm av min besvikelse hur besviken jag är att utbetalningsavin inte finns...".
Man kan helt enkelt endast döma
av någons förvåning/besvikelse osv om man är närvarande då förvåningen/besvikelsen uppstår (och frågan är fortfarande vad som ska [be]dömas) - dömer
om någons förvåning/besvikelse osv gör man om man inte var närvarande då förvåningen/besvikelsen uppstod då "döm om" helt enkelt betyder "föreställ dig/tänk dig".