2007-06-27, 18:07
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Förresten, en grej som jag stört mig på länge; "jag ska visa dig ..." . Heter det verkligen så? Jag har alltid sagt "jag ska visa dig...".
Jag ska visa dig på fredag?
Annars finns det en mängd knepiga dialektala krumbukter runt om i vårt avlånga land. Runt Göteborg används en hel del konstigheter, men det är INGENTING mot vad de inavlade nötterna från Närkeslättens stolthet, Örebro, kan slänga sig med.

VAd gäller ts fråga så är jag nog på "döm av min förvånings-spåret", så jag väntar på Impieteers förklaring. Google gills inte.

"Döm av min förvåning när den stulna rashunden hoppade upp och bet mig i min vänstra pungkula."
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag kan återkomma med lite kött på de språkliga benen om en stund.
Klockan tickar, hombre.
Citera
2007-06-27, 18:11
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har förstått det som att "döm om min förvåning" och min logik bakom det är att det är så här:
"Döm (när du ser mig får bedöma) om min förvåning [var stor] när jag såg en blå elefant i min trädgård."
Förstår ni hur jag menar, jag är ganska kass på att förklara sånt här.
Citera
2007-06-27, 18:14
Medlem
Sälklubbarns avatar
Döm om min förvåning... OK
Att döma av min förvåning... OK
Döm av min förvåning... Fel!

Citera
2007-06-27, 18:17
Medlem
Sälklubbarns avatar
Det finns dom som säger som Povel Ramel också: "Dröm om min förvåning".

http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=rzZ&q=%22dr%C3%B6m+om+min+f%C3%B6 rv%C3%A5ning%22&btnG=Search
Citera
2007-06-27, 18:21
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Detta togs upp i P3:s alltid lika värdelösa program Morgonpasset här om dagen. Den vanligtvis retarderade programledaren, Martina Thun, råkade använda sig av just "döm om min förvåning". Naturligtvis blev det lyssnarstorm. Dock så roade man sig på redaktionen med att ta reda på vilket som var rätt och riktigt och ringde således upp en språkvetare av något slag. Enligt denna man är det "döm om min förvåning" som är korrekt och verkade även ha varit korrekt ett bra tag.

Personligen tycker jag dock att "döm av min förvåning" låter och känns bättre. "Av min förvåning att dömma" osv. Dock är det ju mycket möjligt att språkvetaren mutats för att man på redaktionen på så vis skulle kunna dölja hur undermålig ovan nämnda programledare är.
Hur vill du fortsätta meningen "Av min förvåning att döma..."?
Döm om används ju enligt mönstret:
Döm om min förvåning då X inträffade.
Citera
2007-06-27, 18:48
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
VAd gäller ts fråga så är jag nog på "döm av min förvånings-spåret", så jag väntar på Impieteers förklaring. Google gills inte.

Det är inte så komplicerat. "Döm om min förvåning" är ett vedertaget uttryck som funnits länge. "Döm av..." är en felaktig missuppfattning av det uttrycket som förmodligen börjat spridas tillsammans med att internet gör att massor av människor som inte är så vana vid att behandla språket skriver ner sitt talspråk som de tror att det stavas.

Morgonpasset redde som sagt ut det hela och enligt Språkrådet (hoppas det är bättre än Google? ) så är det som sagt så att "Döm av..." inte finns. Givetvis får folk använda det ändå, det finns ju inga lagar som hindrar människor från att ha fel här i landet, man får stava "välkomna" med två "m" om man vill det också, men det blir inte rätt för det.
http://media.putfile.com/Dom-om-min
Citera
2007-06-27, 19:08
Medlem
Wittgensteins avatar
Ni som fortfarande tror att det heter "döm av min förvåning", kan ni inte länka till en sida där en journalist, språkvetare eller författare använder meningen? Eller scanna in en bok- eller tidningssida?
Citera
2007-06-27, 22:00
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
"Döm av..." är en felaktig missuppfattning av det uttrycket som förmodligen börjat spridas tillsammans med att internet gör att massor av människor som inte är så vana vid att behandla språket skriver ner sitt talspråk som de tror att det stavas.
Jag erkänner mig besegrad men jag har hört min far använda sig av uttrycket "döm av min förvåning" sen jag var liten. Det är alltså inte Internet som fått mig att använda fel uttryck.

För övrigt har jag efter en stunds funderande kommit fram till att jag anser att svenska språket måste få utvecklas. Det är t.ex skönt att vi idag slipper skriva äro, voro, skall och istället får skriva är, var och ska. Att ord och uttryck ändras kanske känns lite i hjärtat på folk som vant sig vid de gamla varianterna men i slutändan tror jag inte det är något problem för vårt språk.
Citera
2007-06-28, 12:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
För övrigt har jag efter en stunds funderande kommit fram till att jag anser att svenska språket måste få utvecklas. Det är t.ex skönt att vi idag slipper skriva äro, voro, skall och istället får skriva är, var och ska. Att ord och uttryck ändras kanske känns lite i hjärtat på folk som vant sig vid de gamla varianterna men i slutändan tror jag inte det är något problem för vårt språk.
Jo, men om "utvecklingen" innebär att ett fullt logiskt sätt att uttrycka sig byts mot ett ologiskt dito känns det som en förolämpning mot förnuftet. Som tidigare har påpekats i tråden brukar ju "döm om min förvåning" följas av ett "när" eller "då". "Döm om min förvåning när jag fick se en gul hund" = "Gör en uppskattning av den förvåning jag kände när jag fick se en gul hund". "Döm av min förvåning när jag fick se en gul hund" = "Gör en uppskattning utifrån den förvåning jag kände när jag fick se en gul hund". Finns det någon rimlig logik i den andra varianten?
Citera
2007-06-28, 13:32
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpheus__
vad är egentligen rätt av de två uttrycken? jag har hört båda
När du uppmanar någon att döma om din förvåning/besvikelse/sorg osv då du berättar om något som skett tidigare så uppmanar du helt enkelt åhöraren att föreställa sig/tänka sig din förvåning/besvikelse/sorg vid det givna tillfället.

Uppmanar du någon att döma av din förvåning osv så bör onekligen den du uppmanar vara närvarande i händelsens skeende och din förvåning fortfarande vara synbar i ditt anlete. Och frågan är då vad som ska bedömas av din förvåning? Hur förvånad du var på en skala från 1 till 10?

"Döm om min besvikelse när jag hämtade posten och utbetalningsavin inte kommit." = "föreställ dig hur besviken jag var när jag hämtade posten och..."

"Döm av min besvikelse att utbetalningsavin inte finns med här i posten." är ju knappt ens korrekt då uppmaningen indirekt blir "döm av min besvikelse hur besviken jag är att utbetalningsavin inte finns...".

Man kan helt enkelt endast döma av någons förvåning/besvikelse osv om man är närvarande då förvåningen/besvikelsen uppstår (och frågan är fortfarande vad som ska [be]dömas) - dömer om någons förvåning/besvikelse osv gör man om man inte var närvarande då förvåningen/besvikelsen uppstod då "döm om" helt enkelt betyder "föreställ dig/tänk dig".
Citera
2007-06-28, 13:46
Medlem
betkovka mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Precis. Du har helt rätt. Hur jag vet? Jo, för att precis som Don Fadäso så kan jag med lite enkel språklig logik helt enkelt förstå vilket som är rätt.

Det vore kul att veta varför impieteer och RedX tror att det andra alternativet är rätt.

/Jan Becher
Jo, men språk är inte logiskt uppbyggda för oss sentida betraktare. Titta bara på oregelbundna verb.
Heter det gå, gick (med j-ljud) och gått eller gå, gådde och gått?
Citera
2007-07-01, 11:59
Medlem
Tragiskt! I denna tråd har vi just betraktat intellektets kapitulation inför den obildade pöbeln...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in