2007-07-01, 17:23
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löske
Tragiskt! I denna tråd har vi just betraktat intellektets kapitulation inför den obildade pöbeln...
Varför inte göra dig till representant för intellektet i stället för att komma med otydliga anklagelser?
Citera
2007-07-01, 18:47
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Tragiskt! I denna tråd har vi just betraktat intellektets kapitulation inför den obildade pöbeln...
Vad yrar du om, du har fel, vilket har bevisats ett flertal gånger.
Citera
2007-07-02, 04:09
Medlem
Dr_knass avatar
Jag säger "och döm av min förvåning".

Så det måste väl vara rätt så?
Citera
2007-07-02, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Jag säger "och döm av min förvåning".

Så det måste väl vara rätt så?

Jag håller med dig. Jag skulle satsat pengar på att av var rätt. För mig känns det mest logiskt. Fast efter att ha läst igenom en del argument här så är jag inte lika mycket motståndare till om som jag var när jag läste rubriken på denna diskussion.

När jag klickade på diskussionen så tänkte jag faktiskt "Behövs det verkligen 4 sidor inlägg för att fastställa att det är av som är rätt?" Uppenbarligen är det så.
Citera
2007-07-02, 05:27
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Det heter "döm om min förvåning".
Jag VET det.

Söker man på nätet får den varianten också runt femton gånger fler träffar än den felaktiga.
Citera
2007-07-02, 09:39
Medlem
Egon3s avatar
Att döma av kan användas i ett annat sammanhang:

-- Pelle visste nog inte att jag dejtar hans ex, att döma av hans förvåning vid biografkassan.
Citera
2007-07-02, 10:57
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Att döma av kan användas i ett annat sammanhang:

-- Pelle visste nog inte att jag dejtar hans ex, att döma av hans förvåning vid biografkassan.

Just så. Det heter t.ex. "döm om min förvåning när jag upptäckte att Pelle också var på bion" men "att döma av hans förvåning visste han inte att jag dejtar hans ex."
Det låter snarlikt - "döm om"/"att döma av" - men betyder faktiskt två skilda saker.

Döm om min förvåning när jag först såg denna tråd och insåg att somliga anser att det heter "döm av min förvåning" i stället för "döm om min förvåning". Att döma av somliga meningsmotståndares förvåning, förstår jag nu, att dessa tycker det omvända låter lika konstigt.

Citat:

Och vad föredrar då det bildade intellektet? "Döm om" eller "döm av"?
Tala ur skägget, karl!
Citera
2007-07-02, 13:05
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallerallekalle
Jag håller med dig. Jag skulle satsat pengar på att av var rätt. För mig känns det mest logiskt. Fast efter att ha läst igenom en del argument här så är jag inte lika mycket motståndare till om som jag var när jag läste rubriken på denna diskussion.

När jag klickade på diskussionen så tänkte jag faktiskt "Behövs det verkligen 4 sidor inlägg för att fastställa att det är av som är rätt?" Uppenbarligen är det så.
Det hade inte behövts 4 sidor om varje argument bara behövt framföras en gång i stället för ca 8 som varit fallet hittills. Kan inte du eller någon annan som envist håller på "döm av min förvåning" förklara vad som är mer logiskt med den varianten i stället för att bara hävda att den är mer logisk?
Citera
2007-07-02, 14:25
Medlem
cecels avatar
trodde på "döm av min förvåning" först, men efter att ha läst den här tråden har jag nog faktist ändrat mig. Inte tänkt på det uttrycket förut.
Citera
2010-09-30, 01:28
Medlem
förvåning (?)

Citat:
Ursprungligen postat av cecel
trodde på "döm av min förvåning" först, men efter att ha läst den här tråden har jag nog faktist ändrat mig. Inte tänkt på det uttrycket förut.

Haha, vilken dag! Jag som anser mig har så pass bra känsla för språket, och nu detta.

Jag är dock, ska jag erkänna, relativt okunnig vad gäller regler för meningsbyggnad etc. Hursomhelst blir jag först osäker på hur man böjer ordet 'förvåna' i perfekt particip (måste det vara?).

Sammanhanget: Till min förvån... ja, vad?

Där jag kommer ifrån säger folk 'förvånelse', men har även hört många använda sig av 'förvånad'. Själv vill jag hävda att det lingvistiskt korrekta är 'förvåning' - men ogärna utan belägg. Om jag inte har totalmissat något nu så borde ju det idiomatiska uttrycket 'dom om min förvåning', som jag just har lärt mig att det heter, påvisa att det heter just 'till min förvåning'. Ja, jag kan egentligen inte tänka mig något annat, men vill ha det svart på vitt bara. Så nu får ni sticka fram huvudena, flashbacks språkvetare. ASAP! Tack på förhand.

PS. Jag vet att tråden är gammal.
Senast redigerad av kRRR 2010-09-30 kl. 01:28. Anledning: ps
Citera
2010-09-30, 08:31
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kRRR
Hursomhelst blir jag först osäker på hur man böjer ordet 'förvåna' i perfekt particip (måste det vara?).

Sammanhanget: Till min förvån... ja, vad?

Där jag kommer ifrån säger folk 'förvånelse', men har även hört många använda sig av 'förvånad'. Själv vill jag hävda att det lingvistiskt korrekta är 'förvåning' - men ogärna utan belägg.
Det "lingvistiskt korrekta" är allt som faktiskt sägs, det vill säga alla tre. Söker man på Google får man dessutom veta att "till min förvåning" ger mer än hundra gånger fler träffar än de andra två sammanlagt.

Någon particip rör det sig inte om, utan ett verbalsubstantiv.
Citera
2010-09-30, 09:38
Medlem
håller med ovanstående. men jag säger för det mesta till min förvåning och ibland döm AV min förvåning. om känns ologiskt. men men
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in