2007-06-27, 17:12
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Inte hota. Alltså "jag ska visa dig min nya bil", respektive "jag ska visa dig min nya bil". Själv använder jag alltid det sistnämnda, men jag har hört många andra säga det första.

"på" min nya bil borde syfta till en detalj eller något specifikt "på" bilen ju.

annars kan man ju alltid sätta sig på motorhuven och kolla upp det man ska..
Citera
2007-06-27, 17:14
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
"på" min nya bil borde syfta till en detalj eller något specifikt "på" bilen ju.

annars kan man ju alltid sätta sig på motorhuven och kolla upp det man ska..
Precis, men nu var det bilen det handlade om och ingen detalj. Eller som "jag ska visa på var affären ligger" etc, det måste väl vara knas eller?
Citera
2007-06-27, 17:15
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Precis. Du har helt rätt. Hur jag vet? Jo, för att precis som Don Fadäso så kan jag med lite enkel språklig logik helt enkelt förstå vilket som är rätt.

Det vore kul att veta varför impieteer och RedX tror att det andra alternativet är rätt.

/Jan Becher
...Å andra sidan är det "döm om" som är den etablerade formen. Det handlar som sagt om att åhöraren skall göra sig en föreställning om förvåningen.
"Döm om min förvåning då mitt ragg visade sig ha penis istället för vagina." Dvs "Du kan tänka dig att jag blev förvånad".
"Döm av min förvåning då mitt ragg visade sig ha penis istället för vagina." Vad betyder det???

Döm om: ca 50 000 träffar på Google
Döm av: 9390 träffar på Google
Citera
2007-06-27, 17:15
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag har försökt hitta något på nätet som styrker att "döm av min förvåning" överhuvudtaget skulle användas av någon. Var har ni hört detta? Och av vem? Era rinkebykompisar?

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/arkiv.asp?ProgramID=2024&formatID=1&nyheter=1&Max= 2007-06-25&Min=2004-08-13&PeriodStart=2007-06-25&Period=2&Artikel=1444365
Citera
2007-06-27, 17:16
Medlem
Haengquis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Inte hota. Alltså "jag ska visa dig min nya bil", respektive "jag ska visa dig min nya bil". Själv använder jag alltid det sistnämnda, men jag har hört många andra säga det första.

Jag har aldrig hört nåt sådant, någonsin, var bor du?

Fick dock en träff på google där något liknande sas:
Citat:
"Nu slutar du med det här! Jag ska visa dig på en annan väg." Idag förstår jag att det var Gud som talade till mig och att han ville ta mig ur detta stressade liv. För att jag skulle få ett nytt liv.

Fast nu går vi ju offtopic kom jag på.
Citera
2007-06-27, 17:36
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haengqui
Jag har aldrig hört nåt sådant, någonsin, var bor du?

Fick dock en träff på google där något liknande sas:

Fast nu går vi ju offtopic kom jag på.
Värmland. Men jag tror det är mest örebroare jag hört använda det. Jag var OT först
Citera
2007-06-27, 17:46
Medlem
Cleopatras avatar
Döm min förvåning låter mest rätt i mina öron.
Citera
2007-06-27, 17:53
Medlem
Goggens avatar
Detta togs upp i P3:s alltid lika värdelösa program Morgonpasset här om dagen. Den vanligtvis retarderade programledaren, Martina Thun, råkade använda sig av just "döm om min förvåning". Naturligtvis blev det lyssnarstorm. Dock så roade man sig på redaktionen med att ta reda på vilket som var rätt och riktigt och ringde således upp en språkvetare av något slag. Enligt denna man är det "döm om min förvåning" som är korrekt och verkade även ha varit korrekt ett bra tag.

Personligen tycker jag dock att "döm av min förvåning" låter och känns bättre. "Av min förvåning att dömma" osv. Dock är det ju mycket möjligt att språkvetaren mutats för att man på redaktionen på så vis skulle kunna dölja hur undermålig ovan nämnda programledare är.
Citera
2007-06-27, 17:56
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Döm min förvåning låter mest rätt i mina öron.
812 träffar på google...
Citera
2007-06-27, 18:02
Medlem
silbersteins avatar
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22d%F6m+om+min+f%F6rv% E5ning%22&word2=%22d%F6m+av+min+f%F6rv%E5ning%22

Wtf, har alltid sagt "döm av min förvåning", kan någon förklara det logiska med "om"?
Citera
2007-06-27, 18:03
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22d%F6m+om+min+f%F6rv% E5ning%22&word2=%22d%F6m+av+min+f%F6rv%E5ning%22

Wtf, har alltid sagt "döm av min förvåning", kan någon förklara det logiska med "om"?
Det var ju det jag försökte på förra sidan
Citera
2007-06-27, 18:04
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
812 träffar på google...

Hmm...det är alltså fel? Nåväl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera