• 1
  • 2
2007-06-27, 10:57
Medlem
Rent generellt, gäller en revers/ett skuldebrev, om det inte bevittnas av en eller två personer ? Om det gör det, hur tar man sig ur en sån situation ?
Logiskt sett borde det väl bevittnas ? Det är ingen skuld egentligen,har inte lånat pengar utan det är en hållhake för att jag ska "bete" mej, sköta mig. Hon fick mig att skriva under annars skulle inte jag få en sak som hon "gav" mig. Nu är vi ovänner ( för jag betedde mig illa, enligt henne) så då halar hon fram reversen.
Citera
2007-06-27, 11:11
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criol
Rent generellt, gäller en revers/ett skuldebrev, om det inte bevittnas av en eller två personer ? Om det gör det, hur tar man sig ur en sån situation ?
Logiskt sett borde det väl bevittnas ? Det är ingen skuld egentligen,har inte lånat pengar utan det är en hållhake för att jag ska "bete" mej, sköta mig. Hon fick mig att skriva under annars skulle inte jag få en sak som hon "gav" mig. Nu är vi ovänner ( för jag betedde mig illa, enligt henne) så då halar hon fram reversen.

Det finns inga krav på bevittning för skuldebrev. Du får väl klandra skuldebrevet och hävda att det är utställt för skens skull. Dina utsikter verkar väl däremot vara små.
Citera
2007-06-27, 11:13
Medlem
Ja det beror lite på självklart . men ett brev ska alltid bevittnas nu vet inte jag vad lagen säger men det ska vara 1-2 personer. nu hoppas jag att du har en kopia på detta papper. Då om hon i efterhand " skulle få det bevittnat" och sen ljuga om det.

Om pappret inte är bevittnat av 1-2 människor så är det i min mening inte giltigt om du skulle påstå att det inte är du som skrivit under detta papper.

Men självklart finns undantag är det din handstil och perfekt match så vet jag inte hur det skulle behandlas uppe i rätten.

Men jag tippar på 90% att om det inte är bevittnat så är det ogiltigt.
Citera
2007-06-27, 11:45
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilovethesky
Ja det beror lite på självklart . men ett brev ska alltid bevittnas nu vet inte jag vad lagen säger men det ska vara 1-2 personer. nu hoppas jag att du har en kopia på detta papper. Då om hon i efterhand " skulle få det bevittnat" och sen ljuga om det.

Om pappret inte är bevittnat av 1-2 människor så är det i min mening inte giltigt om du skulle påstå att det inte är du som skrivit under detta papper.

Men självklart finns undantag är det din handstil och perfekt match så vet jag inte hur det skulle behandlas uppe i rätten.

Men jag tippar på 90% att om det inte är bevittnat så är det ogiltigt.

Prova att läsa i skuldebrevslagen istället för att sitta här och gissa, det finns inget krav på bevittning. http://lagen.nu/1936:81
Citera
2007-06-27, 12:09
Medlem
Nej inga krav av bevittning men icke juridisk person så måste båda parterna vara överens annars så blir det svårt att bevisa om man inte har några andra bevis än ett papper.

Ett skuldebrev utan bevittning och icke juridisk person så kan man bara hävda att det inte är en själv som skrivit under.Är det inte sin egen handstil (underskrift) Så är det bevis nog för att få en friande dom i domstol!

Och det handlar om vilka mera bevis som finns mera än detta papper.

Är det bara ett papper som finns med en underskrift av icke juridisk person och namnteckningen inte stämmer så gäller det inte om inte målsägande erkänner att han har skrivit på papper .
Citera
2007-06-27, 12:14
Medlem
BaronBs avatar
Hurudu Ilovethesky, är du hemma i skuldebrevsrätt, eller, ja, juridik överhuvudtaget?!
1/ Finns det några andra personer än ickejuridiska (på vanlig svenska personer eller människor) som kan skriva på ett papper?
2/ OM nu juridiska personer skulle kunna skriva på, hur skulle det påverka relevansen av ett skuldebrev?!?!
3/ Kan du komma med någon form av stöd för att det skulle räcka med att förneka sin underskrift för att "få rätt i domstol"?!

Slutligen: Skuldebrev behöver INTE bevittnas för att vara giltiga!!!
Citera
2007-06-27, 12:16
Medlem
Blodulvs avatar
Nu var frågan huruvida skuldebrevet är giltigt eller ej och svaret på den frågan är "Ja, det är giltigt, även om det inte har bevittnats".

För övrigt säger trådskaparen att han själv har skrivit under skuldebrevet, så det här med bevis och "egen handstil" förstår jag inte riktigt.

Citat:
Nej inga krav av bevittning men icke juridisk person så måste båda parterna vara överens annars så blir det svårt att bevisa om man inte har några andra bevis än ett papper.

Ett skuldebrev utan bevittning och icke juridisk person så kan man bara hävda att det inte är en själv som skrivit under.Är det inte sin egen handstil (underskrift) Så är det bevis nog för att få en friande dom i domstol!

Är det bara ett papper som finns med en underskrift av icke juridisk person och namnteckningen inte stämmer så gäller det inte om inte målsägande erkänner att han har skrivit på papper .
Citera
2007-06-27, 12:20
Medlem
tack för svaren..

Jo det är min namnteckning men jag tänkte kanske att man kunde undvika den pga att jag har ju inte fått något alltså, utan det är ju bara en fiktiv skuld, påhittad....som jag var dum nog att skriva på. Tänkte att det fanns en chans att göra en "fuling" tillbaks tex genom att få papperet ogiltigt tex för att det inte var bevittnat
Citera
2007-06-27, 12:22
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:

Båda parterna överens? Nej det behövs verkligen inte, däremot kan det som du säger vara svårt att bevisa.

Citat:

Om utfärdaren är fysisk eller juridisk person påverkar inte bevisfrågan, varför har du hakat upp dig på det?

Citat:

Ytterliggare bevis (överföringar osv) underlättar givetvis bedömningen. Huruvida utfärdaren erkänner skulden eller ej är givetvis inte avgörande för dess giltighet. I slutändan är det domstolens bedömning som avgör.
Citera
2007-06-27, 12:25
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Jo det är min namnteckning men jag tänkte kanske att man kunde undvika den pga att jag har ju inte fått något alltså, utan det är ju bara en fiktiv skuld, påhittad....som jag var dum nog att skriva på. Tänkte att det fanns en chans att göra en "fuling" tillbaks tex genom att få papperet ogiltigt tex för att det inte var bevittnat

Om det är upprättat för skens skull är det inte giltigt. Hur detta ska bevisas vet jag ej.
Citera
2007-06-27, 12:29
Medlem
jag tänkte att hon har ju inte gett mig pengar el nått, inga överföringar eller sånt på banken. Inga papper överhuvudtaget på nåt förutom det här...
Citera
2007-06-27, 12:30
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Lösningen på ditt problem har olika namn men i Lund kallade vi det för hjonjuridik. Det går ut på att man, gärna med påhittat lagstöd, helt enkelt ljuger i motparten att gällande rätt är något annat än vad den är. Ett känt exempel är affärer med skyltar som "Reavaror bytes ej" (de kan förstås inte friskriva sig från konsumentköplagens bytesrätt med en skylt, de kan dock friskriva sig från alla som inte vet det eller inte kollar upp saken).

Om motparten är puckad är det nog den bästa lösningen.

Förresten, hur mycket pengar pratar vi om här? Är det bara några tusen kan du ju bestrida rakt av. Hon kommer knappast att driva det i domstol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in