Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-27, 00:02
  #1
Medlem
Hej, hur går man tillväga för att lösenordsskydda en mapp i Vista?

Eller behöver man ett speciellt program, i så fall vilket?
Citera
2007-06-27, 08:16
  #2
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinPrice
Hej, hur går man tillväga för att lösenordsskydda en mapp i Vista?

Eller behöver man ett speciellt program, i så fall vilket?

Du använder inga program... (Vista är INTE WIN95)
Du använder behörigheter och rättigheter!
Citera
2007-10-13, 12:34
  #3
Medlem
Rebelxs avatar
Ehm ok.

Har engelska vista så det är inne i Local Security Policies jag ändrar det?

Vill lösenordsskydda en mapp, så att man måste skriva PW även om man är inloggad som admin.
Fattar inte riktigt hur jag ska gå till väga.. explain it to me like I were two years old.. please? =)

Låt oss säga att det är X:\PORR t.ex.
Citera
2007-10-13, 15:47
  #4
Medlem
Är du admin behöver du aldrig skriva annat lösenord än ditt eget för att göra vadsomhelst med ditt Vista. Det är lite det som är tanken med admin...

Annars högerklickar du på en fil/mapp, väljer "properties" och sedan fliken "security" där du hittar rätt självförklarande grejer om hur man ändrar vem som har tillgång till filen.

Om du vill lösenordskydda en katalog på annat vis från någon som är admin finns det två svaga punkter med den tanken:

1. Den som är admin kommer alltid kunna hitta de data som behövs för att återskapa ditt lösen och accessa data, även om det kan ta en stund.

2. Det kommer väcka j-igt många frågor om varför du ansträngt dig så för att lösenordsskydda en mapp. Använder du olika konton som inte är admin är defaultinställningen att ingen har tillgång till någon annans "user files" (De som ligger under X:\Users\username). Är man admin måste man gå in och aktivt tilldela sig själv rättigheter (på samma ställe som jag pratat om innan) för att kunna läsa någon annans filer - d.v.s. verkligen vara ute efter att snoka.
Citera
2007-10-13, 19:56
  #5
Medlem
LKCs avatar
Ett lite mer avancerat alternativ:

Använd Truecrypt och kryptera innehållet och lägg det som en fil. Du måste då mounta filen med lösenord för att få tillgång till datan.
Citera
2007-10-13, 20:28
  #6
Medlem
Rebelxs avatar
Tack för svaren.
Orkar inte göra projekt tänkte bara att jag skulle lösenskyddat en mapp med kinky innehåll i så inte tjejen skulle råka klicka in sig där.

Men har som tur inga sjuka fetischer så det är väl lugnt.
Citera
2007-10-14, 00:04
  #7
Medlem
sicnexs avatar
Är det inte bättre att dölja den helt då, och lägga den på nåt off ställe? Tjejer blir ju så griniga när man nekar dem nånting, såsom tillträde till en suspekt mapp
Citera
2007-10-14, 09:13
  #8
Medlem
Rebelxs avatar
jo iofs. Får väl gömma den nånstans då. Tycker bara det skulle va roligt med lösenord.
Citera
2008-07-01, 14:13
  #9
Medlem
RedXs avatar
Jag skulle vilja lyfta den här frågeställningen på nytt. Mina svärföräldrar kommer på besök till helgen och då svärfar är IT-beroende av sällan skådat slag vill jag ogärna riskera att han hittar min gedigna samling ekorrporr från Böhmen Mähren...

Så, hur gör jag för att lösenordsskydda en viss mapp i Vista? Jag har endast ett användarkonto som både jag och flickvännen använder (och jag har ingen lust att göra ett separat användarkonto då detta i sig skulle väcka stora misstankar). Jag vill alltså lösenordsskydda en mapp för samtliga användare (inklusive admin som också råkar vara den enda användaren på datorn).

Hur gör jag?
Citera
2008-07-01, 14:57
  #10
Medlem
gadzooxs avatar
Att lösenordsskydda mappar i Windows går inte, man använder istället NTFS-rättigheter för att styra vilka användare som får tillgång till mapparna ifråga. Då ni båda använder samma konto går det dock inte att lösa på detta sätt, du får istället ta hjälp av tredjepartsprogram. Jag har sett diverse exempel på applikationer som lösenordsskyddar mappar, men inte lagt några namn på minnet då säkerheten i en sådan lösning i princip är obefintlig (boota valfri linux-livecd och mounta upp ntfs-partitionen - grattis, inget lösenordsskydd där inte)...

Som tidigare nämnts är TrueCrypt ett vettigt alternativ - förutom lösenordsskydd krypteras även innehållet. Ditt data ligger i en krypterad fil, vilken man enkelt mountar upp under valfri enhetsbokstav (X:). Du kan även konfigurera på så sätt att TrueCrypt använder opartitionerat utrymme på hårddisken, i vilket fall det inte ens går att se att det finns något vettigt data där.
Citera
2008-11-12, 13:48
  #11
Medlem
Oskar.bergstroms avatar
haha, lol... vilka problem man kan ha Vet inte om det här kan va nåt, kostar men det brukar gå på andra sätt.. http://www.newsoftwares.net/folderlock/ Har inte testat själv, men det finns trial
Citera
2008-11-12, 14:15
  #12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Som tidigare nämnts är TrueCrypt ett vettigt alternativ - förutom lösenordsskydd krypteras även innehållet. Ditt data ligger i en krypterad fil, vilken man enkelt mountar upp under valfri enhetsbokstav (X:). Du kan även konfigurera på så sätt att TrueCrypt använder opartitionerat utrymme på hårddisken, i vilket fall det inte ens går att se att det finns något vettigt data där.
På tal om TrueCrypt, hur pass känsligt är det för att den där filen blir skadad? Räcker det med enstaka bitfel för att allt ska vara förlorat eller kan man återskapa filer ungefär som i ett vanligt filsystem? Bränner man ut saker på en DVD för backup så är det inte panik ifall en enstaka fil inte går att öppna, men om allt försvinner är det lite tråkigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback