Citat:
Ursprungligen postat av World Of Robots
En sak jag tänkte på när jag läste igenom tråden var att det pratas om att forskare förutspådde vissa egenskaper som skulle stämma OM teorin var riktig...sedan visade sig att de förutbestämda egenskaperna stämde, och därför är BB-teorin verifierad osv osv.
Min fråga är; hur många egenskaper förutspåddes? För jag menar...forskarna kan ju mycket väl ha förutspått 1000 olika egenskaper som skulle existera om universum skapades genom Big Bang. Om då två-tre stycken egenskaper (som tillexempel rödförskjutning) stämmer så är det ju trots allt bara två-tre egenskaper av tusen som fungerar.
Har alla förutspådda egenskaper "slagit in" så att säga? Och isåfall: hur vet vi det?
Dom stora sakerna som BB förutspått är nukleosyntes, existensen av bakgrundsstrålning, variationer i bakgrundsstrålningen och universums struktur (galaxkluster osv). Detta är alltså saker som BB förutspådde (långt) innan det kunde observeras, så man kan inte anklaga BB för att vara en ad hoc-teori.
Alla förutspådda effekter av BB har självklar inte observerats. I vissa fall är det omöjligt (utan tidsmaskin), i andra fall har vi inte tillräckligt bra instrument (än), ibland är teorierna bristfälliga och ibland är uträkningarna inte kompletta.
Den senaste förutspåelsen som bekräftades är variationerna i bakgrundsstrålningen som inte kunde påvisas förrän 2003 med WMAP-satelliten. Intressant fotnot är att WMAP-satelliten falsifierade ett antal teorier om universums tidigaste stadier, det som brukar kallas inflationsstadiet. Ett bra bra tecken på att BB är i ständig utveckling.