2006-12-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Så plattfisken är i färd med att (ge honom några liv till?) bosätta sig på landbacken för gott?

Sedan när han väl har installerat sig på landbacken, så kommer han att muteras vidare till en annan art?

Har jag förstått dig rätt, eller?
Nej... Du förstår tydligen inte hur evolutionen fungerar. Det är inte så att fiskarna ville "flytta" upp på land. Det sker genom de slumpvisa mutationer som sker i allas arvsmassa. De som leder till egenskaper som har bättre förutsättningar för individen ger denna en bättre chans att fortplanta sig och arten urtvecklas i den riktningen... Evolutionen har inget mål som den strävar mot.
Citera
2006-12-29, 01:36
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Helt fel. I gorillans släktträd hittar vi även chimpanser, människor, babianer och en rad andra apliknande varelser. Om du har problem att förstå artklassificering och arttillhörigheter så kan nog folk förtydliga det hela för dig så du slipper göra dig till åtlöje hela tiden.

Borde vi då inte hitta i gorillans släktträd, om vi släktforskar mycket längre bak bland hans föräldrar, även firrar och maskar och dylikt?

Evolutionsteorin är verkligen en helknäpp teori...
Citera
2006-12-29, 01:40
Medlem
Citat:
Borde vi då inte hitta i gorillans släktträd, om vi släktforskar mycket längre bak bland hans föräldrar, även firrar och maskar och dylikt?

Evolutionsteorin är verkligen en helknäpp teori...
Absolut, eftersom det finns vetenskapliga bevis som styrker den så måste ju du tycka att den är helt uppåt väggarna....
Citera
2006-12-29, 01:46
Bannlyst
En sak jag tänkte på när jag läste igenom tråden var att det pratas om att forskare förutspådde vissa egenskaper som skulle stämma OM teorin var riktig...sedan visade sig att de förutbestämda egenskaperna stämde, och därför är BB-teorin verifierad osv osv.

Min fråga är; hur många egenskaper förutspåddes? För jag menar...forskarna kan ju mycket väl ha förutspått 1000 olika egenskaper som skulle existera om universum skapades genom Big Bang. Om då två-tre stycken egenskaper (som tillexempel rödförskjutning) stämmer så är det ju trots allt bara två-tre egenskaper av tusen som fungerar.

Har alla förutspådda egenskaper "slagit in" så att säga? Och isåfall: hur vet vi det?
Citera
2006-12-29, 02:18
Medlem
Mankans avatar
[quote=phooooo] Mankan det känns som du saknar svanskota, men människan i övrigt verkar ha haft anlagen för en, det kanske är gorillorna som är en separat skapelse :
http://www.tpub.com/content/medical/14295/img/14295_20_2.jpg [/UNQUOTE]

Om nu de s.k. "svanskotorna" skulle vara bevis på att det tidigare funnits en svans, då skulle ju i så fall gorillan stå högre i den s.k. "evolutionskedjan", eftersom de bara har 3 "svanskotor" mot människans 4 kotor...

Citat:
http://www.tropicarium.se/index.php?id=103&lang=sv&Slamkrypare

Slamkryparen har alltid levt som en amfibie, vad är det som är så konstigt med det...? :thumbsdow

Menar du alltså att slamkryparen och lungfisken kommer att evolveras (de har ju gjort det tidigare påstår ni) vad det lider till människa, eller är de nöjda nu i sin livssituation...?
Citera
2006-12-29, 02:34
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Nej... Du förstår tydligen inte hur evolutionen fungerar. Det är inte så att fiskarna ville "flytta" upp på land. Det sker genom de slumpvisa mutationer som sker i allas arvsmassa. De som leder till egenskaper som har bättre förutsättningar för individen ger denna en bättre chans att fortplanta sig och arten utvecklas i den riktningen... Evolutionen har inget mål som den strävar mot.

Konstigt då att arterna har slutat att utveckla sig i en massa riktningar...

Vad var t.ex. elefanten i sitt tidigare led i den s.k. "kedjan"?
Citera
2006-12-29, 02:43
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Absolut, eftersom det finns vetenskapliga bevis som styrker den så måste ju du tycka att den är helt uppåt väggarna....

Fick jag ett svar på min fråga?

Borde vi då inte hitta i gorillans släktträd, om vi släktforskar lite längre bak bland hans föräldrar, även firrar och maskar och dylikt?

Och omvänt, om du skulle ha möjligheten att släktforska framåt i firrarnas och maskarnas släktträd, skulle du kunna hitta lite gorillor då?

Snacka om sjuk teori... :thumbsdow
Citera
2006-12-29, 09:11
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Fick jag ett svar på min fråga?

Borde vi då inte hitta i gorillans släktträd, om vi släktforskar lite längre bak bland hans föräldrar, även firrar och maskar och dylikt?

Och omvänt, om du skulle ha möjligheten att släktforska framåt i firrarnas och maskarnas släktträd, skulle du kunna hitta lite gorillor då?

Snacka om sjuk teori... :thumbsdow
Det är ingen teori Mankan.

Hur tror du själv att arterna vi ser idag har skapats?

Vad tror du att de fossil vi hittar idag är för något? Är det spår ditlagda av evolutionsförespråkare för att lura er gudfruktiga?

Är kol-14 en myt?
Citera
2006-12-29, 09:43
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World Of Robots
En sak jag tänkte på när jag läste igenom tråden var att det pratas om att forskare förutspådde vissa egenskaper som skulle stämma OM teorin var riktig...sedan visade sig att de förutbestämda egenskaperna stämde, och därför är BB-teorin verifierad osv osv.

Min fråga är; hur många egenskaper förutspåddes? För jag menar...forskarna kan ju mycket väl ha förutspått 1000 olika egenskaper som skulle existera om universum skapades genom Big Bang. Om då två-tre stycken egenskaper (som tillexempel rödförskjutning) stämmer så är det ju trots allt bara två-tre egenskaper av tusen som fungerar.

Har alla förutspådda egenskaper "slagit in" så att säga? Och isåfall: hur vet vi det?

Dom stora sakerna som BB förutspått är nukleosyntes, existensen av bakgrundsstrålning, variationer i bakgrundsstrålningen och universums struktur (galaxkluster osv). Detta är alltså saker som BB förutspådde (långt) innan det kunde observeras, så man kan inte anklaga BB för att vara en ad hoc-teori.

Alla förutspådda effekter av BB har självklar inte observerats. I vissa fall är det omöjligt (utan tidsmaskin), i andra fall har vi inte tillräckligt bra instrument (än), ibland är teorierna bristfälliga och ibland är uträkningarna inte kompletta.
Den senaste förutspåelsen som bekräftades är variationerna i bakgrundsstrålningen som inte kunde påvisas förrän 2003 med WMAP-satelliten. Intressant fotnot är att WMAP-satelliten falsifierade ett antal teorier om universums tidigaste stadier, det som brukar kallas inflationsstadiet. Ett bra bra tecken på att BB är i ständig utveckling.
Citera
2006-12-29, 09:44
Medlem
Stockos avatar
Inlägg om numerologi borttagna. Skärpning!

/Mod
Citera
2006-12-29, 10:04
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Den senaste förutspåelsen som bekräftades är variationerna i bakgrundsstrålningen som inte kunde påvisas förrän 2003 med WMAP-satelliten. Intressant fotnot är att WMAP-satelliten falsifierade ett antal teorier om universums tidigaste stadier, det som brukar kallas inflationsstadiet. Ett bra bra tecken på att BB är i ständig utveckling.

Om folk är intresserade så trillade det relativt nyligen ner ett mail om just WMAP i min inkorg. Nu har jag inte tittat till det nogrannare, då det inte är helt ovanligt att folk skickar ut konstigt, kvasivetenskapligt spam för att hoppas på någon form av vetenskaplig respons på deras saker. Ofta är det bara att ignorera, men jag kom att tänka på den här tråden när jag såg detta. Om intresse finnes:

Citat:
Dear Member of the Physics Community,

Below you will find links to recently published papers in "Progress in Physics", a new physics journal (therefore 4th tier).

The first paper is entitled "WMAP: A Radiological Analysis". This work analyzes the WMAP images based on accepted standards for image acquisition and processing (using NMR and MRI for comparison). It demonstrates that it is not appropriate to evaluate cosmological parameters based on measurements from either WMAP or COBE.

In the second paper, evidence is presented for the reassigment of the CMB to the oceans of the Earth. This work demonstrates that the Earth cannot be modeled as a 285K source as the COBE team assumes. This is supported by a third paper authored by Dmitri Rabounski, a theoretical physicist.

http://ptep-online.com/index_files/2007/PP-08-01.PDF
http://ptep-online.com/index_files/2007/PP-08-02.PDF
http://ptep-online.com/index_files/2007/PP-08-03.PDF

Indenpendent of your expertize, I ask that you take the time to examine these works. I thank you in advanced for your attention to this matter.

Pierre-Marie Robitaille, Ph.D.
Professor of Radiology and Chemical Physics
The Ohio State University
Columbus, Ohio USA

Citera
2006-12-29, 11:02
Medlem
Citat:
Konstigt då att arterna har slutat att utveckla sig i en massa riktningar...

Vad var t.ex. elefanten i sitt tidigare led i den s.k. "kedjan"?
Vem har sagt att utvecklingen skulle avstannat. Den fortsätter i aldra hödsta grad.

Citat:
Ja, vi tillhör samma släkt nämligen eukaryoter dvs. organismer med cellkärna. Sedan har de förgrenat sig till olika undergrupper som t.ex. ryggradsdjur osv.
Har du läst nån biologi alls?

Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar. Menar du att alla arter skulle vara på väg att utvecklas till högre livsformer som gorillor så är det fel. Som det har sagts flera gånger tidigare så har inte evolutionen nån riktning. Den sker med hjälp av slumpmässiga mutationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in