2007-09-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Bevisfrågan - det är där själva skon klämmer i dessa frågorna.

Xcore tror sig veta att hans teorier är de enda och riktiga, men han kan inte lägga fram ett enda hållbart tecken på att det faktiskt är så.

Vilken sida man väljer att stå på är helt klart till största delen fortfarande en fråga om trosuppfattning...

Dock så finns det faktiskt otvedtydiga vetenskapliga belägg som pekar i riktningen mot att Big Bang och evolutionen faktiskt har hänt. Det är här som kreationisternas teori fallerar - de kan inte ge några som helst trovärdiga belägg för att skapelseberättelsen så som den är beskriven i Bibeln har ägt rum.

Sedan kan kreationisterna skrika och gapa hur mycket de vill om att vetenskapen är opålitlig, och att människan bara behöver öppna sitt sinne för att förstå att Gud Den Allsmäktige finns, och att man då kommer inse sanningen osv osv osv - men ärligt talat; dylikt snack är bara tomma religiofloskler....och det vet nog ni kreationister lika bra som oss andra.

För mig får kreationisterna gärna tro på det de tror, men om jag ska vara ärlig så känns det på något vis tragiskt att vissa människor kan låta sin religiösa övertygelse ligga som ett heltäckande lock över allt tänkande, tyckande och vetande - och att detta inskränkta synsätt i slutändan resulterar i att det inte går att varken diskutera eller resonera med dem.

Jag tycker att vi ska illustrera ditt inlägg med en strip.
Citera
2007-09-30, 16:21
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tills du läste vad som stod på länken till inlägget ja.

Citat:
Här är det.

Jaha, du lade dit den, bra.

Uhm...
Citat:
men en tänkbar möjlighet kanske om det nu finns liv som är äldre än de 13-14.000 åren det rör sig om.

du anser alltså att livet, det mesta livsformerna idag, är 13 -14k år gammalt endast?
Citera
2007-09-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ungefär lika illa i mina ögon.

- Big bang trollades dit av en god fe, som bodde på mars, i ett annat universum.

- Vi vet inte vad som fanns före big bang, vi vet heller inte vad som utlöste en big bang, bla bla bla. Men SNART får vi maskiner som kan........bla bla bla

Försöker du medvetet framstå som en idiot? Du har trollat runt i denna och ett antal andra trådar som behandlar ämnet big bang, men du har fortfarande inte förstått att det finns inget "före big bang". Det går alltså inte heller att tala om "vad som utlöste en big bang".
Citera
2007-09-30, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Jag tycker att vi ska illustrera ditt inlägg med en strip.

Det var bedrövligt trög bild att få fram, kanske överbelastat system på sajten.

Ååå, man tackar, jag kan teckna en serie själv sen tillägnad alla som inte vet eller är säkra på nåt, utom i inläggen.
Citera
2007-09-30, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jaha, du lade dit den, bra.

Uhm...

du anser alltså att livet, det mesta livsformerna idag, är 13 -14k år gammalt endast?

De som lever menar du?

Ja

Om det finns utdöda livsformer så skulle dessa kunna vara äldre än de 13-14k år det handlar om.
Citera
2007-09-30, 16:26
Medlem
Citat:
Det var bedrövligt trög bild att få fram, kanske överbelastat system på sajten.

Ååå, man tackar, jag kan teckna en serie själv sen tillägnad alla som inte vet eller är säkra på nåt, utom i inläggen.

Men du håller med om att det är så ni kreationister arbetar? Först drar ni slutsatser, och sen letar ni efter bevis.
Citera
2007-09-30, 16:27
Bannlyst
Citat:
Men du håller med om att det är så ni kreationister arbetar? Först drar ni slutsatser, och sen letar ni efter bevis.

Nej, men man blir tvungen att ta fram nåt som motståndarsidan kan tänkas förstå, det är det stora problemet. Tar ni fram nåt som jag inte själv tagit i beaktning, så kommer jag också försöka hitta en förklaring till det eftersom jag själv är minst lika intresserad som ni av det.

Sen vet jag inte om jag är en kreationist eftersom dessa tydligen hävdar att jorden skulle funnits i 6.000 år. Det kan jag inte hålla med om.
Citera
2007-09-30, 16:29
Medlem
Citat:
Nej, men man blir tvungen att ta fram nåt som motståndarsidan kan tänkas förstå, det är det stora problemet.

Menar du att ni först observerar och sedan drar slutsatser?

Naturligtvis blir det svårt, ni förstår ju inte själva. Dessutom använder ni en flera tusen år gammal bok som källa.
Citera
2007-09-30, 16:30
Bannlyst
Citat:
Menar du att ni först observerar och sedan drar slutsatser?

Naturligtvis blir det svårt, ni förstår ju inte själva. Dessutom använder ni en flera tusen år gammal bok som källa.

Ja, ni tar fram en del saker som jag inte tänkt på, och som heller inte står rent ut. Då blir jag intresserad av att hitta ett svar själv.

Ursäkta mig, men nu måste jag gå ned med ett djur på akutbesök till veterinären.
Citera
2007-09-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ja, ni tar fram en del saker som jag inte tänkt på, och som heller inte står rent ut. Då blir jag intresserad av att hitta ett svar själv.

Du tror alltså att du kommer fram till en bättre lösning, med logiska resonemang, än de miljoner människor som forskar i ämnet varje utifrån vad de kan observera och beräkna? Intressant och narcissistiskt.
Citera
2007-09-30, 16:38
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
De som lever menar du?

Ja

Om det finns utdöda livsformer så skulle dessa kunna vara äldre än de 13-14k år det handlar om.

Hehe jaha. Inte så konstigt att dessa debatter inte leder nån vart då du uppenbarligen är "lite" efter i utvecklingen och förkastar allt vad vetenskapliga mätmetoder innebär.
Citera
2007-09-30, 16:50
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursäkta mig, men nu måste jag gå ned med ett djur på akutbesök till veterinären.
Ja, då passar det bra med vetenskap helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in