Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tja, först måste man få till liv, det finns ingen trovärdig förklaring till.
Det finns mängder av trovärdiga teorier.
Och vad, exakt, gör skapelseteorin i bibeln trovärdig? När det finns ett otal andra religiösa skapelseteorier, många av dem äldre än kristendomen? Vilken är rätt? Svettades ymer fram människorna ur sin armhåla, varpå de frös in i isblock, som en kosmisk kossa slickade på tills människorna kom fram?
Citat:
Nästa steg är evolutionen, den har inte kunnat att observeras, givetvis. Så man får försöka att "skapa" ett förlopp, som ändå är extremt förenklat eftersom man inte har den blekaste aning om vilka mutationer som kan ha förekommit. Bara antalet mutationer skulle mycket väl kunna vara miljarders miljarders där varje lite förändring ger ett helt annat slutresultat. Vad hände direkt efter det att den "levande cellen" reproducerat sig? Och nästa steg, och nästa och nästa tills vi är framme vid en varelse vi känner igen. Häst kanske? Hur många mutationer fram till häst, vilka och varför?
Såvitt jag vet finns det inga trovärdiga försök att teoretiskt försöka klura ut vilka livsformer som funnits på jorden. Det är ett omöjligt företag av just de anledningar du tar upp.
Vad man gjort är att man daterat fossil (mängder, inte bara ett), och tillsammans med de djur som finns nu jämfört anatomi, ålder osv och fört in dem i ett system som verkar hålla.
Citat:
Nej, jag tror definitivt inte på en evolution. Lika lite som jag tror på en slumpartad big bang där naturlagarna också skulle skapats, av en ren slump. Vad satte igång big bang, varför och hur? Om ingenting fanns, avsaknad av allt, hur kunde då en big bang bli till?
Sorry. Big bang är så bevisad den bara kan bli. Den gick från en helt teoretisk teori där matematiker räknade ut att bakgrundsstrålning borde finnas kvar från universums födelse, och att den borde vara ojämnt distribuerad men ligga runt 1.6 Kelvin, till att man faktiskt hittade bakgrundsstrålningen, märkte att den var ojämnt distribuerad och låg på runt 1,4 Kelvin. Att universum expanderar är ett stödjande bevis till.
Hur det startade? Det är man inte säker på, men att universum kom till genom Big Bang har t.o.m. Vatikanen gått med på. Finns för övrigt många trevliga teorier... virtuella partiklar är en. Och jo, de är också bevisade.
"Lika lite som jag tror på en slumpartad big bang där naturlagarna också skulle skapats, av en ren slump. "
Tror det var Stephen Hawkins som sa något i stil med att hade inte slumpen gjort att universums lagar skapades så liv kunde uppkomma hade det inte funnits några människor som kundeundra om det verkligen var slump.