2007-07-04, 20:55
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Men grabben, det är ju precis det här som man kan ifrågasätta. Har du inte läst vad jag skrivit?
Jodå. Men det är svårt att ifrågasätta det du menar man ska ifrågasätta. Trotts detta är jag fortfarande en som forskar i området.
Citera
2007-07-04, 20:56
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Så ibland är det original. ibland inte. Ibland är biblen bokstavlig, ibland bildlig. Ibland är profeter falska, ibland är de på riktigt.

Bra, då vet vi.
Att tillägg skett på vissa ställen i evangelierna som inte talar emot budskapet gör inte original evangeliet (utan tilläg) texten mindre trovärdig.
Citera
2007-07-04, 20:58
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Enligt mig?
Nej.
Men enligt den kristna dogman så är endast bibeln helig. Några andra heliga skrifter finns inte. Jag tycker inte så, krykan tycker så. Och kyrkan är, hur du än vrider och vänder på det, faktiskt kristendomens auktoritet. Sen får du hävda att du inte bryr dig om vad påven tycker är fina fisken eller inte för att du är frireligiös eller vad du nu är. Men det ändrar inte på det faktum att påven sätter riktlinjer för vad som är kristet eller ej. Inom och utanför den katolska världen påverkas ni av påvestolens åsikter.

Frågar du mig så tror jag alla dom där evengelierna är samma smörja varesig dom var med i bibeln eller ej. Däremot är jag facinerad av hur puckad den kristna världen är som tror att några farbröder hade nån gudomlig jävla vishet när de valde ut vilka texter som skulle ses som de officiella.
Jag anser att det handlade om makt och personligt tycke, inte om Gud.
Kyrkan och påven är inga exempel man måste följa. Bibeln själv säger inte att den är den enda källan för Gudomlig ingivelse. Vi har Vedaböckerna, Koranen, Kanalisering från Jesus i Modern tid se bara här:http://www.slig.se/SantLiv/slig/Budskapen.html
Citera
2007-07-04, 20:59
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Japp, de troende ändrar sin bild av verkligheten när det blir för svårt för dem.
Nej det händer aldrig.
Citera
2007-07-04, 20:59
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Verkligen. Det visar ju att tro & gud bara är en åsikt i slutändan...
Nej då. Jesus ger budskap än idag. Se bara här.
http://www.slig.se/SantLiv/slig/Budskapen.html
Citera
2007-07-04, 21:08
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Jodå. Men det är svårt att ifrågasätta det du menar man ska ifrågasätta. Trotts detta är jag fortfarande en som forskar i området.

"Forskar" menar du väl ändå?
Citera
2007-07-04, 21:30
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Att tillägg skett på vissa ställen i evangelierna som inte talar emot budskapet gör inte original evangeliet (utan tilläg) texten mindre trovärdig. Jag är ett klappmongo!

Jag börjar förstå charmen med ditt resonemang.
Citera
2007-07-04, 23:30
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Nej det händer aldrig.

Ironi är härligt.
Citera
2007-07-04, 23:51
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Verkligen. Det visar ju att tro & gud bara är en åsikt i slutändan...

Oja, precis som naturvetenskaplig ateism.
Citera
2007-07-04, 23:53
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Oja, precis som naturvetenskaplig ateism.

Hur menar du då?
Citera
2007-07-05, 00:41
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Hur menar du då?
Har mina tankar på att starta en tråd ang. det i religionsforat. Jag är själv agnostiker/ateist så det är snarare en självinsikt än en anklagelse. Orkar jag inte starta den kan jag skriva om det kortfattat här.
Citera
2007-07-05, 01:01
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag antar att din forskning går ut på att finna argument som styrker Bibelns trovärdighet.
Detta är "inte riktigt" samma sak som att ifrågasätta.

Hur gick det med Samtal med Gud-böckerna förresten? ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in