2007-05-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamaraja
...
Massa blaj
...

Tonen kan vara rå Men Hjärtlig!!

Jag skulle säja att tonen är obegriplig. Om du vill att folk ska läsa vad du skriver, skriv då så att att det går att läsa.
Citera
2007-05-15, 17:11
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esaskar
”Förstår du inte vad jag försöker säga” undrar du och gör en analogi tagen från löpning och höjdhopp. Efter ett flummigt och tämligen irrelevant resonemang om idrottsgrenar kommer du fram till (med hjälp av några retoriska frågor) det jag vid flera tillfällen påpekat nämligen att det inte är evolutionen i sig som dessa forskare anser vara problemet utan den neo-darwinistiska förklaringen dvs att en selektion av plötsligt uppkomna mutationer ska kunna i små steg skapa dessa oerhört intrikata system.

(text borttaget, finns att läsa på post 1720)

Du borde nog avstå från att försöka recensera vad det är jag menar.
Frågan är om du ens vet vad du själv menar.
Så du inför en osynlig "designer", intressant och ett non sequitur-felslut, ingen av rapporterna du länkade till drar din slutsats. Höjdhopp/löpning-liknelsen gällde definitionen av makroevolution som framställs felaktigt, det kallas halmgubbe-argument. Du definierade aldrig vad du menade med makroevolution så jag vet inte vilken definition du använder.

Vad är det som sätter gränsen, det är ju ställt utom rimligt tvivel att allt liv på jorden är besläktat.
Citat:
Som om nu inte det skulle räcka, är din beskrivning av irreducerbar komplexitet (IC) närmast patetisk.
”Behe kör med sin råttfälla”, skriver du och fortsätter ”utan fjäder så slutar den fungera, men den kan fortfarande användas som bokstöd”. Aningslöst fortsätter du: ”Utan "propeller" används flagellen för att injicera gift i andra celler, inte IC alltså då den kan fylla en funktion som kan tänkas fördelaktig utan alla delar”.

Så enkelt avfärdar kb_ck professor Behes IC-argument eller är det möjligen så att biokemiprofessorn tänkt på något som kb_ck förbisett?
Inte jag som avfärdar, läs länkarna. Det fungerade inte Dover heller tydligen. Och vad är det Behe har tänkt på, Gud? Tycker förövrigt inte att jag hör så mycket om flagell-motorn numera antagligen pga Dover rättegången och att den helt enkel inte är IC.

Menar du att det inte existerar gift-injicerande bakterier och att denna "nål" (Type III secretion system) bakterierna använder är uppbygd av en del i flagell-motorn. Menar du att en möjlighet att förflytta sig inte är fördelaktigt.
Hur bakterier injicerar gift i vävnaderna
http://www.info.umu.se/plussidan/Plusprojektsida.aspx?id=15

Lite från Dover domen där Behe hade chansen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzmiller v. Dover Area School District et al.
We find that such evidence demonstrates that the ID argument is dependent upon setting a scientifically unreasonable burden of proof for the theory of evolution. As a further example, the test for ID proposed by both Professors Behe and Minnich is to grow the bacterial flagellum in the laboratory; however, no-one inside or outside of the IDM, including those who propose the test, has conducted it. (P-718; 18:125-27 (Behe); 22:102-06 (Behe)). Professor Behe conceded that the proposed test could not approximate real world conditions and even if it could, Professor Minnich admitted that it would merely be a test of evolution, not design. (22:107-10 (Behe); 2:15 (Miller); 38:82 (Minnich)). We therefore find that Professor Behe’s claim for irreducible complexity has been refuted in peer-reviewed research papers and has been rejected by the scientific community at large. (17:45-46 (Padian); 3:99 (Miller)). Additionally, even if irreducible complexity had not been rejected, it still does not support ID as it is merely a test for evolution, not design. (2:15, 2:35-40 (Miller); 28:63-66 (Fuller)).
http://en.wikisource.org/wiki/Kitzmiller_v._Dover_Area_School_District/4:Whether_ID_Is_Science
Citat:
Ta exempelvis den dator du nu arbetar vid. Kan en råttfälla användas som bokstöd, kan naturligtvis också din dator användas i samma syfte (för stora böcker). Datorn kan också användas som dörrstopp och om du sätter dig på den så fungerar den som en stol osv.
Därmed har vi (enligt ditt sätt att resonera) bevisat att hårdvaran såväl som mjukvaran kan utvecklas planlöst i små steg med bibehållen funktion i varje steg, dessutom utan inblandning av någon intelligens.
Att du inte är ensam om att använda ”bokstöds-argumentet” för att motbevisa Behes IC-argument gör inte resonemanget sannare. Hur skulle det vara om du försökte sätta dig in i ämnet och utifrån det formulera en egen tanke, i stället för att plocka för länge sedan vederlagda argument från nätet.
Frågan är således inte huruvida du kan ta en råttfällan och använda den till något annat, utan vad det handlar om är att starta med något annat och (i en kortsiktig successiv steg-för-steg-process med bibehållen funktion i varje steg) tillverka en råttfälla.

(länkar och text borttagna, finns att hämta från post 1720)

Vidare så är råttfällan ett patetiskt argument, där håller jag med dig, en viktig skillnad är att varken datorer eller råttfällor förökar sig och för vidare sina egenskaper därmed är det ej ett bra argument men Behe et al. använder det trots allt hela tiden.

Du motsäger dig själv först säger du att argumentet är patetiskt sedan använder du dig av samma argument, bara det att du byter råttfälla mot dator, patetiskt var ordet.

En bättre liknelse är om alla världens datorer förökade sig och det uppkom små fel slumpmässigt, oftast slutar datorn då funka, ibland gör det ingen skillnad och vid sällsynta tillfällen leder det till en förbättring alla människorvill då ha dessa datorer och dessa kommer att dominera datorparken. Om förbättringarna förs vidare på kommande generationer datorer så har datorn utvecklats. Icke fungerande datorer sorteras ut, och en mänsklig designer vore överflödig. Men detta argument är således också patetiskt eftersom vi har ett mål med vår avel av datorer. Så sluta använda döda ting som exempel.
Citat:
Tala om härdsmälta.

Det du skriver avslöjar mera om dig än om ID. Och den enda tröst jag kan ge dig är att även en klocka som står still visar rätt tid två gånger per dygn. Men jag kommer inte att ägna tid åt att vaska fram de få gånger då du (mot förmodan) har något vettigt att säga. Jag har viktigare saker att göra.
Totalt antal giltiga argument för din ståndpunkt: 0. Patetiskt var ordet.

En viktig sak du kan göra som alla hittills har misslyckats med, till och med när dom hade chansen i Dover-rättegången, för fram positiva bevis för eran designer. Inte genom halmgubbar, argument till personliga okunnigheten eller känslomässiga argument.
Har du några fler myter som du tycker ska läras ut i skolorna, Intelligent Falling är minst lika vetenskaplig, det finns de som hävdar att jorden är 6000 år, det finns de som hävdar att jorden växer, atrologi är det många som använder då kan det inte va fel.

En klocka som går fel visar aldrig rätt tid (kanske med x antal år mellan).
Citera
2007-05-15, 17:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Detta har vi redan avhandlat här:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7081511&postcount=355

Och vilka praktiska konsekvenser har dina slutsatser? Om du fick hålla ett föredrag för läkarna på Karolinska Institutet, vilka förändringar inom medicinen skulle det bli?
Citera
2007-05-15, 17:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Här får du mer underhållande läsning, apropå metoderna som används för att lära ut denna evolutionsmyt i skolorna:

http://www.chick.com/reading/tracts/0055/0055_01.asp

Toppen! Man går t.o.m. lös på atommodellerna. (Och att många framstående forskare, däribland Darwin, var religiösa verkar både du och pappskallen Chick strunta i.)
Citat:
(Kan tänka mig att det går till på ungefär liknande sätt i svenska skolor)
Nej, för efter det att engelsmännen skickade sin första båtlast passivaggressiva med Mayflower så har vi i Europa steg för steg sluppit dom, döh.
Citera
2007-05-15, 18:34
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Här får du mer underhållande läsning, apropå metoderna som används för att lära ut denna evolutionsmyt i skolorna:

Intressant läsning. Man får en inblick i kreationisternas tankebanor. Det jag undrar är: Om de nu är så bra på kritisk granskning att de kan avfärda evolutionsteorin som rent hittepå, var är då den kritiska granskningen av deras lilla bok?
Citera
2007-05-15, 19:11
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:

Fascinerande. De lyckas till och med förneka existensen av den starka kärnkraften och hävdar att det är Gud som håller ihop atomkärnorna. Med tanke på Hiroshima och Nagasaki (starka kraften in action) ställer jag då följande fråga: Är Gud egentligen ond? Eller är det bara så att han avskyr japaner?

Citera
2007-05-15, 19:13
Medlem
Det skulle också vara intressant att höra på vilket sätt världen har blivit sämre pga evolutionsteorin.
I jämförelse med vad religionerna har ställt till med.
Är det prästernas liv som förstörts eller?
Citera
2007-05-15, 20:26
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
A supernova loses much of its mass during it's collapse and explosion as a massive star. The residue remaining after the explosion becomes a rapidly rotating neutron star or a radio pulsar.

Something should be left as residue from the Big Bang if the cosmos were created in this way, but the residue cannot be found.
Eeehm, bakgrundsstrålning kanske?
Citat:
The residue should be relatively easy to find, if it existed, because the Earth is near the center of the cosmos, not far away in an edge galaxy.
Ok. hur kom han fram till att jorden ligger i centrum av kosmos? GoogleUniverse?

Edit: Följande rubrik var inte heller så tråkig:
Studies Suggest the Speed of Light has Decreased in the Past 300 Years
http://www.ldolphin.org/constc.shtml

Nu är det här lite utöver mina kunskaper. Men om jag inte har helt fel skulle en minskad ljushastighet också innebära att tiden skulle sakta ner med exakt samma effekt och således skulle vi aldrig kunna upptäcka att ljuset saktat in??
Citera
2007-05-15, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Så bara för att du fick en kines hjärna inopererad i din skalle, så skulle du plötsligt tappa alla dina känslor för Sverige och allt svenskt...?

Om jag byter dator med dig så blir jag inte datorn, jag erhåller bara en sämre produkt att arbeta med MEN det är JAG SOM NYTTTJAR produkten men förblir den samma grundläggande person mao min förmåga att älska och önska förblir detsamma och jag minnes min tidigare olika kropparslivs situationer.

Ifall du är dina tankar hur kan du då tänka att ngt skall smaka gott men det råkar smakar i verkligheten pest mmmmmvilket en normalt icke virrpanna fattar att eftersom man smakar inte med hjärnan utan med tungan vars signal går till kontoret i hjärncentralen som kordinerar samt tilldelar kroppens olika delar de olika elektriska signaler beroende på individens önskningar ,karma etc.Således är vi inte hjärnan.Ifall vi vore härnan skulle vi vara medvetna fortfarande ifall hjärnan lades i en burk med typ alkohol.Då Kunde vi inte tappa minnet mm för man kan ju inte tappa kontakt med det man är eller hur?
Citera
2007-05-15, 22:45
Medlem
esaskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du är antagligen inte bekant med relativistisk kvantmekanik antar jag. Eller försöken om att kvantisera relativitetsteorin. Man kan inte förklara en storskalig mekanism om man samtidigt inte kan förklara de mikroskopiska och vice versa. De hänger intimt ihop. Förvisso är kanske neo-darwinismen optimalt bra för att förklara arters uppkomst men det finns ingenting bättre som samtidigt kan förklara "mikroevolutionen". .
Ska inte du som moderator avhålla dig från sådana helt ovidkommande kommentarer, allra helst som anspelningen ligger ljusår från det ämne som här behandlas? Vad vet du om mina kunskaper i fysik ?

Citat:
Dessa 700 forskare och listan de skrivit på är tämligen patetisk. Det är fortfarande en kraftig minoritet i jämförelse med antalet forskare som stödjer vetenskapen. Försöken att utmåla darwinismen som en vetenskap i kris är medveten propaganda från ID-förespråkare och kreationistiska/religiösa grupper och du får nog lägga fram mer vetenskapligt material för att kunna underbygga dina påståenden om du ska ha någon form av trovärdighet. .
Patetiskt eller inte men 700 forskare som öppet uttrycker tvivel mot Darwins evolutionsteori är i det klimat som nu råder inte dåligt. Att riskera något (i detta fall jobb och karriärmöjligheter) för sin vetenskapliga övertygelse, tyder på att det finns ett moget övervägande bakom. (Se länk nedan till dagsfärska nyheter i The Ames Tribune.) Man kan också konstatera att äldre etablerade forskare (som har karriären bakom sig) är överrepresenterade bland dissidenterna. Deras risktagande är förhållandevis liten. http://www.midiowanews.com/site/tab1.cfm?newsid=18333457&BRD=2700&PAG=461&dept_id= 554432&rfi=6
(Däremot, de som skrivit på den ”politiskt korrekta” Steve-listan har inget att förlora.)

Tillåts anonymitet ökar antalet dramatiskt. Detta framgår av den undersökning som visar att ca 60% av amerikanska läkare och kirurger betvivlar Darwins förklaring till evolutionen.
http://www.evolutionnews.org/2006/05/new_darwin_dissent_list_for_th.html
http://www.pssiinternational.com/
Resultat från den undersökning som gjorts på Darwins eget territorium – England - visar att knappt hälften tror att Darwins evolutionsteori kan förklara livets uppkomst och utveckling.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4648598.stm
Motsvarande siffror för Finland är 30 % och för Sverige 27 % (om jag nu minns rätt).

Dessa siffror har chockerat många och med tanke på att Darwins teori har ca 150 år på nacken och att ID (i dess moderna tappning) är en förhållandevis ung företeelse (ett par decennier) så är det anmärkningsvärt.

Citat:
Personlig tro är helt ovidkommande i naturvetenskapliga sammanhang och ett väl utvalt citat för att rättfärdiga denna tro är ingenting som har någon större vikt. Evo-devo är ju en väldigt färsk gren av biologin så det återstår att se.

Du undvek frågan om huruvida du tror att mikroevolutionära mekanismer är obetydliga för arters uppkomst därtill. Var god och besvara den tack.
När det gäller denna fråga så är det mera av försumlighet än taktisk tystnad som svaret uteblivit.

Eftersom artbestämning är ett artificiellt begrepp som taxonomer själva har olika uppfattningar om, så ska jag inte vara kategorisk. Jag vet att det finns sk cirkumpolära arter som till exempel silltrut och gråtrut, där ”ändarterna” tillägnat sig så distinkt olika beteenden att korsning normalt inte förekommer. Detta är mera en beteendemässig barriär än en ”biokemisk”. Här har mikroevolution skapat två olika arter. De olika arter av finkar på Galapagos (Darwins finkar) med dess olika näbbar är också exempel på vad mikroevolution kan åstadkomma. Det finns en mängd andra exempel där mikroevolution spelat en avgörande roll vid artbildningen. Så visst har mikroevolutionära mekanismer betydelse för artbildning. Däremot tror jag inte att ackumulerad mikroevolution skulle kunna åstadkomma stora funktionsomvandlande förändringar som även inbegriper kvalitativa steg. Betänk att det naturliga urvalet är en blind process utan framförhållning. Den kan inte göra uppoffringar nu, till förmån för ett avlägset framtida syfte, därför att processen saknar förmåga att uppställa och infria mål.
Citera
2007-05-15, 23:01
Bannlyst
[quote=Spanish_Johnny]Om själen inte kan påverkas eller registreras av "materiella" föremål, hur kan den då påverka dem?

Det här är ju så urbota dumt så man blir alldeles matt. Först och främst finns det en långt större blodvolym i kroppens vener än i hjärtat. Att du tappar känseln i en kroppsdel när blodtillförseln stryps beror på att nervimpulserna därifrån blockeras när nerverna inte får någon blodförsörjning och därmed inte får det substrat nödvändigt för att kunna fortleda nervimpulsen. Vad tror du nerver är till för annars?

VAD TROR DU BLODET ÄR TILL FÖR OCH hur avläser jaget nervimpulsernas signaler?

:w00
Citera
2007-05-15, 23:11
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Betänk att det naturliga urvalet är en blind process utan framförhållning. Den kan inte göra uppoffringar nu, till förmån för ett avlägset framtida syfte, därför att processen saknar förmåga att uppställa och infria mål.
Nej, och den kan heller inte koka kaffe på morgonen, hämta tidningen, eller klia sig i skrevet. Det finns mängder med saker evolutionen inte kan göra. So what?

Varför skulle en evolutionär process ens behöva göra uppoffringar nu för avkastning senare? Har du något exempel där så skett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in