2007-01-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Jag tycker bara att det är så himla komiskt hela denna idé om att arter skulle ha förvandlats på detta sätt...

Det är väl ingen som har påstått att arter förvandlas?
Citera
2007-01-10, 15:55
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
@ Ful Fisk

Om jag ger dig en serie med 10000 siffror från 1 till 6 som jag säger att jag har fått till med min tärning (sannolikhet ~3*10^-7782) tror du mig?
Sannolikheten är ju i princip lika med noll att man får just den serien!

Slå tärningen 1000 000 gånger och du har producerat en jävligt osannolik händelse. Så osannolikt att man kan fundera på om det verkligen kan ha hänt... eller?

Vad är sannolikheten att just du (som spermie) befruktade din mors ägg? Svar: ~1/2.5^8. Finns du egentligen?

Apropå din tärning och dina 1 000 000 kast, din argumentation håller inte; det spelar ju ingen roll vilken kombination du än fått på dina 1 000 000 kast, så hade du ändå efteråt sagt; "TITTA HÄR, sannolikheten var bara bla bla bla"...

Du har alltså intagit en win-win situation, du argumenterar utifrån FACIT i hand... :thumbsdow

Detsamma vad gäller din spermie-argumentation... :thumbsdow

Om jag istället ber dig att slå dina 1 000 000 kast här och nu och ger dig en specifik kombination på dessa 1 000 000 siffror mellan 1-6 som du måste lyckas med en efter en i 1 000 000 kast på raken, så skulle du inte ha prickat rätt på serien även om du så fick MILJARDER ÅR på dig...

Men att livet skulle ha uppstått pga slumpen, trots samma orimliga statistik, no problem...

Förresten, hur vet du att du redan fanns i spermien?

Vad är det som säger att du inte skulle ha inträtt i ägget i befruktningsögonblicket?
Citera
2007-01-10, 16:00
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A. W
Det är väl ingen som har påstått att arter förvandlas?

Från tapir till elefant, inte en stor förvandling?
Citera
2007-01-10, 16:02
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag kan tänka mig att denna vetenskapliga artikel mötte massiv kritik...

Kan inte en teori verifieras/falsifieras så hör den inte hemma på detta forum utan förpassas till psuedovetenskap eller filosofi. Stocko levererade en gång en mycket bra lista på vad som krävs av en vetenskaplig teori och det är knappast något som någon gudsteori jag sett uppfyllt. Tvivlar på att ens någon gudsteori gör det.

Va det inte det jag sa? :thumbsdow
Citera
2007-01-10, 16:02
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Från tapir till elefant, inte en stor förvandling?

Sluta löjla dig. Du invänder dig ju inte mot s.k. mikroevolution, så att då betrakta "makroevolution" som något totalt annorlunda är bara korkat.
Citera
2007-01-10, 16:07
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
@ Ful Fisk

Ang. den otroligt låga sannolikheten att liv har utvecklats.

1. Alla sannolikhetskalkyler måste ha indata för att kunna producera något vettigt. Hur tillförlitliga indata har man i detta fallet? Alltså hur tillförlitligt är resultatet?

2. Om jag ger dig en serie med 10000 siffror från 1 till 6 som jag säger att jag har fått till med min tärning (sannolikhet ~3*10^-7782) tror du mig?
Sannolikheten är ju i princip lika med noll att man får just den serien!

Slå tärningen 1000 000 gånger och du har producerat en jävligt osannolik händelse. Så osannolikt att man kan fundera på om det verkligen kan ha hänt... eller?

3. Vad är sannolikheten att just du (som spermie) befruktade din mors ägg? Svar: ~1/2.5^8. Finns du egentligen?

Detta var tyvärr det dummaste argumentet hittills i diskussionen. Det själva evolutionen går ut på är att man inte vet hur det slutar. Det är enormt liten sannorlikhet att en tapir återigen utvecklas till en elefant (om man nu tror det) eftersom det hela tiden slumpas fram så kommer en annan art uppstå med nya bättre förutsättningar än tapiren.

Poängen med evolutionen är att den inte har ett facit utan att det är överlevnadsvärdet och slumpen som avgör.

Jag anser nu att det är lika stor sannorlikhet att din sifferföljde med hjälp av tärning kommer fram som att ett UFO kommer inom tre dar och gör dig till värdshärskare över hela universum. Men vänta lite, din sifferföljd slog ju in. Oj då ber jag om ursäkt. "Jag ber om ursäkt min allhärskandes konung"
Citera
2007-01-10, 16:09
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
Mankan!

Om det ej är mätbart är det ej vetenskap. Således fel forum

Du kan inte mäta dina tankar på våg, men även tankar existerar...

Bara för att något inte går att mäta betyder inte per automatik att det inte existerar eller att det inte är vetenskap...

Kan du mäta dina kvantfysiska "strängar" på våg?

Alltså inte vetenskap...eller?
Citera
2007-01-10, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Ja varför inte? Om du är ute efter att omvända någon föreslår jag att du hämmar ditt bruk av smileys de sänker din trovärdighet i en vetenskaplig diskussion totalt.

Det är antagligen stört omöjligt för Mankan att dra in/ner på sina smileys. Den dagen han slutar med sin smiley-spam blir Fan religiös...
Citera
2007-01-10, 16:13
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _christoffer
Se http://www.flashback.org/showpost.php?p=5916355&postcount=405

Jag funderar på om det här nog inte tog priset i dummaste argument. Se föregående post och förvräng inte något så vackert som matematik.
Citera
2007-01-10, 16:18
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Alla dina frågor har förvisso besvarats tidigare i tråden, men jag kan återberätta lite om detta. Vi tänker oss att en art evolverar när det finns en anledning till det, artens livsmiljö måste förändras på ett någorlunda långsamt och långvarigt sätt (ändras temperaturen plötsligt med +/- 30 grader kommer många arter slås ut direkt, men om förändringen sker gradvis under sisådär 100.000 år hinner de anpassa sig till temperaturändringen). Några större sådana betydande skillnader har vi inte upplevt, visst har många djurarters livsmiljöer utplånats men detta har skett så snabbt att djurarten inte har haft en möjlighet till anpassning. Dock har vi i modern tid kunnat observera hur arter har anpassat sig på grund av att deras livsmiljö har förändrats, t ex de där fjärilarna i england som blivit svarta för att kunna gömma sig på nersotade träd. (jag menar alltså inte att evolutionen har haft som mål att göra dem svarta, utan att de som p g a abnormaliteter föddes svarta har haft en fördel när de kunnat gömma sig på svarta träd och sålunda haft goda möjligheter att föra sina gener vidare, vilket de inte hade förr när det inte fanns nedsotade träd)
Arter "särar sig" när samma art lever i olika miljöer, sådant sker och har observerats i modern tid, jag tror det står om sånt tidigare i den här tråden, fåglar handlar det om iallafall.

Jag funderar på vad det hela överhuvudtaget har med evolutionen att göra . Ja det finns svarta människor på australlien men vita här och Ja vi är fortfarande människor. Att arter skiljer sig beroende på var dom är är naturligt men de är fortfarande samma art. Samma sak med fjärilarna. Jaha dom vita fjärilanrna minskade i antal på en defenitivt inte empirisk studie. Jaja men dom svarta fjärilarna och de vita är fortfarande bara just det fjärilar.

Är det någon annan än Quantilho som tänkte komma med vettiga argument?
Citera
2007-01-10, 16:20
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
http://www.snabbstart.com/film/1f485c6431

Var i artikeln framkommer det att det bara är fråga om 1 hjärta?

Om det nu skulle vara fråga om 2 personer med 1 hjärta, så borde man väl i så fall i konsekvensens namn ge individen i fråga 2 personnunmmer...

Har man frågat såna med 1 hjärta om de känner sig som skilda personer med skilda känsloliv?

Om det är 2 personer med 1 hjärta, kan den ene av personerna överleva den andres död?
Citera
2007-01-10, 16:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Du ska få en vetenskaplig förklaring snart, jag har kontaktat några stjärntydare som är mer insatta än jag, och inväntar deras svar...

Jag väntar med spänning

Citat:
Ursprungligen postat av A. W
Jo, men samtidigt lite skrämmande att det finns folk som verkligen tror på det. Jag förstår inte poängen med att säga emot granskad vetenskap med massor av stöd, som i t.ex. evolutionstråden. Vad har man att vinna på det? Det är tur att det finns vettiga människor som kan argumentera.

Verkligen. Men det krävs ju också någon form av kunskap för att känna igen kunskap också. Det är där många kritiker av denna typ brukar fallera. Uttalandet "Evolutionsteorin är bara en teori..." är ju ett typexempel på att kritikern inte vet vad han sysslar med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in