2007-06-26, 20:41
Bannlyst
Jag jobbar just nu på ett sommarjobb där chefen inte är väldigt generös av sig. Hur som hellst är det fjärde/femte gången jag jobbar där. Som jag förstått lite är semesterersättning en bonus man får eftersom man inte har chans att ta ut sina semesterdagar man jobbar in. Jag bad en anställd förra året fråga nån som höll koll på lönerna, och då sa de att det inte blir nån semesterersättning för min del. Jag har just nu minimumlönen de ger ut, runt 82 kr/h. Jobbar dessutom väldigt mycket mer än 110h och har ingen semestervecka under min arbetsperiod.

Så frågan är, finns det någon lag eller bestämmelse som ger mig rätt att få semesterersättning?
Citera
2007-06-26, 20:48
Medlem
buyzabas avatar
Varför jobbar du där?

Citat:
- När du arbetat mer än 60 timmar hos arbetsgivaren har du rätt till semesterersättning. Är du korttidsanställd är det extra noga att du ser upp med semesterersättningen. Vissa arbetsgivare försöker här hävda att semesterersättningen ingår i semesterlönen, men så är inte fallet. Även den som är vikarie eller provanställd har rätt till semesterersättning

http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/B3743231E610A923C1256A8F00354EEF?OpenDocument
Citera
2007-06-26, 20:58
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Jag jobbar just nu på ett sommarjobb där chefen inte är väldigt generös av sig. Hur som hellst är det fjärde/femte gången jag jobbar där. Som jag förstått lite är semesterersättning en bonus man får eftersom man inte har chans att ta ut sina semesterdagar man jobbar in. Jag bad en anställd förra året fråga nån som höll koll på lönerna, och då sa de att det inte blir nån semesterersättning för min del. Jag har just nu minimumlönen de ger ut, runt 82 kr/h. Jobbar dessutom väldigt mycket mer än 110h och har ingen semestervecka under min arbetsperiod.

Så frågan är, finns det någon lag eller bestämmelse som ger mig rätt att få semesterersättning?
Nej, semesterersättningen är ingen genrös bonus för gott arbete eller liknande. Din arbetsgivare är skyldig enlig lag att ersätta med semesterersättning om 12 procent utav din intjänade lön. Lagen (semesterlagen) är som alla andra lagar, dvs tvingande, så det är bara varsegod för farbror chefen att utbetala.

Ditt problem uppstår om arbetsgivaren struntar i lagen och vägrar betala. Vad gör du då?
Citera
2007-06-26, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Nej, semesterersättningen är ingen genrös bonus för gott arbete eller liknande. Din arbetsgivare är skyldig enlig lag att ersätta med semesterersättning om 12 procent utav din intjänade lön. Lagen (semesterlagen) är som alla andra lagar, dvs tvingande, så det är bara varsegod för farbror chefen att utbetala.

Ditt problem uppstår om arbetsgivaren struntar i lagen och vägrar betala. Vad gör du då?

Jag pratar med min chef och ser till att ja får skiten. Ska bara läsa på lite mer så jag inte står där: öh, ja ska ha nån semesterersättning typ, tror ja....

Så ge mig mer tips och regler!
Citera
2007-06-26, 21:57
Medlem
wildhorsess avatar
Du kan naturligtvis inför arbetsgivaren hävda din rätt till semesterersättning – i enlighet med lagen. Men du måste förvänta dig ett svar tillbaka, - ett svar som sannolikt bottnar i hans tidigare agerande. Troligtvis vägrar arbetsgivaren att betala. Faktum är att han blåser dig på pengar.

Det är inte min avsikt att vara dryg, men frågan kvarstår, vad gör du då?
Citera
2007-06-26, 23:01
Medlem
SweTechs avatar
Ta kontakt med facket vars avtal företaget faller under.
Citera
2007-06-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Ta kontakt med facket vars avtal företaget faller under.

i nästa steg hamnar det i arbetsdomstolen...och innan dess förlikar ni, för dom vet ju att dom kommer torska...

Självklart ska du ha semesterersättning, stå på dig. Sök på google efter artiklar i dagspress om du vill, men hårdfakta är det bästa. Gå till facket, det är förmodligen enklast för dig...annars kan du alltid komma med ren lagtext och kräva förändring...här hittar du den bl.a

http://www.lagrummet.se/

Gå in under författningar, sen SFS och sök på semesterlagen..här är länk ifall att du inte hittar...Läs PARAGRAF 5, notera att den övre upphör att gälla 1 juli iår, men den nya paragraf 5 står direkt under och du kan då se vad som skiljer... STÅ PÅ DIG! Kräv din rätt!

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_do k&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24% 7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1977%3A480%24
Citera
2007-06-27, 00:59
Medlem
Självklart, som alla andra säger med, så skall du ha semesterersättning!!

På sommarjobb och andra korta anställningar så brukar den läggas på lönen för att som du säger "man kan inte/hinner inte ta ut semester under den tiden man jobbar..

Det är dock den enda skillnaden mot att ha en fast anställning där semesterersättningen ackumuleras och tas ut som en extra ekonomisk ersättning i samband med semesterperioden! Alltså att du får ut din lagstadgade semesterersättning i samband med den vanliga lönen!!

Den skall så klart specificeras på lönespecen så att du kan se vad som är vad..

En lapp med raden "Lön" X kronor är t.ex inte OK!

Om din chef tror att han kan klara sig utan att betala rätt ersättning så hoppas jag att du får sådant stöd här och av facket så att han får veta att han lever!!

Jobbar du mer än den ordinarie arbetstiden så skall du så klart ha ersättning för det med!!

Numera med arbetstidsförkortningar och med tanke på att jag inte vet vilket avtal du jobbar under så är jag osäker, men jobbar du över 40 timmar/vecka, så kan jag garantera att du jobbar övertid!

För detta så skall du så klart ha ersättning!!

Citat: Semesterersättning är en bonus... åååh herre jävlar!!! Man undrar vad det är för företag du är på, OCH vad de som redan jobbar där har för koll på vad som gäller...

Skrämmande imo!!
Citera
2007-06-27, 11:52
Medlem
jumpcuts avatar
12-13% (kolla med det aktuella avtalet) av nettolönen, sen drar du skatt på det.

Enkelt exempel: Du tjänar 82kr/h och jobbar 110h, det innebär 9 020 kr brutto, efter 30% skatt har du 6 314 kronor kvar. Utöver dessa 6 314 kronor har du rätt till (nu tar jag 13% i detta exempel) 13% av 6 314 minus ytterligare 30% skatt. Dvs 575 kronor. Alltså ska din totala lön vara 6 889 kronor efter skatter.

Timlön gånger antal timmar gånger 0.7 = din nettolön
Din nettolön gånger 0.13 gånger 0.7 = din semesterersättning
Din semesterersättning plus din nettolön = din totala lön.
Citera
2007-06-27, 12:26
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpos
i nästa steg hamnar det i arbetsdomstolen...och innan dess förlikar ni, för dom vet ju att dom kommer torska...

Självklart ska du ha semesterersättning, stå på dig. Sök på google efter artiklar i dagspress om du vill, men hårdfakta är det bästa. Gå till facket, det är förmodligen enklast för dig...annars kan du alltid komma med ren lagtext och kräva förändring...här hittar du den bl.a

http://www.lagrummet.se/

Gå in under författningar, sen SFS och sök på semesterlagen..här är länk ifall att du inte hittar...Läs PARAGRAF 5, notera att den övre upphör att gälla 1 juli iår, men den nya paragraf 5 står direkt under och du kan då se vad som skiljer... STÅ PÅ DIG! Kräv din rätt!

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_do k&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BBASE%7D=SFST&%24% 7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&BET=1977%3A480%24

Nu låter det ju inte som trådskaparen är medlem av ett fackförbund så AD blir det inte utan isåfall tingsrätt vilket i dom flesta fall inte skrämmer arbetsgivarna överhuvudtaget.

Är trådskaparen medlem i facket så står mitt råd fortfarande fast.. Prata med fackförbundet! Dom driver ärendet åt dig så du slipper ha kontakten med arbetsgivaren.
Citera
2007-06-27, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Nu låter det ju inte som trådskaparen är medlem av ett fackförbund så AD blir det inte utan isåfall tingsrätt vilket i dom flesta fall inte skrämmer arbetsgivarna överhuvudtaget.

Är trådskaparen medlem i facket så står mitt råd fortfarande fast.. Prata med fackförbundet! Dom driver ärendet åt dig så du slipper ha kontakten med arbetsgivaren.

Om man inte så blir medlem i facket automatiskt skulle jag säga att jag inte är det... Hur som helst är det en ganska liten stad och inget multinationellt företag. Så ja tror helt enkelt det funkerar att prata med min chef då jag har lagen bakom mig. Det svåra blir dock att bevisa att jag inte fick någon semesterersättning på mina tidigare löner. Har kvar lönebeskeden dock, men man kan även tro att jag fått semesterersättningen enskilt.

Brukar företag spara på alla lönepapper och dylikt?
Citera
2007-06-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
12-13% (kolla med det aktuella avtalet) av nettolönen, sen drar du skatt på det.

Enkelt exempel: Du tjänar 82kr/h och jobbar 110h, det innebär 9 020 kr brutto, efter 30% skatt har du 6 314 kronor kvar. Utöver dessa 6 314 kronor har du rätt till (nu tar jag 13% i detta exempel) 13% av 6 314 minus ytterligare 30% skatt. Dvs 575 kronor. Alltså ska din totala lön vara 6 889 kronor efter skatter.

Timlön gånger antal timmar gånger 0.7 = din nettolön
Din nettolön gånger 0.13 gånger 0.7 = din semesterersättning
Din semesterersättning plus din nettolön = din totala lön.
Räknas inte semesterersättningen på bruttolönen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in