Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Jag jobbar just nu på ett sommarjobb där chefen inte är väldigt generös av sig. Hur som hellst är det fjärde/femte gången jag jobbar där. Som jag förstått lite är semesterersättning en bonus man får eftersom man inte har chans att ta ut sina semesterdagar man jobbar in. Jag bad en anställd förra året fråga nån som höll koll på lönerna, och då sa de att det inte blir nån semesterersättning för min del. Jag har just nu minimumlönen de ger ut, runt 82 kr/h. Jobbar dessutom väldigt mycket mer än 110h och har ingen semestervecka under min arbetsperiod.
Så frågan är, finns det någon lag eller bestämmelse som ger mig rätt att få semesterersättning?
Nej, semesterersättningen är ingen genrös bonus för gott arbete eller liknande. Din arbetsgivare är
skyldig enlig lag att ersätta med semesterersättning om 12 procent utav din intjänade lön. Lagen (semesterlagen) är som alla andra lagar, dvs tvingande, så det är bara varsegod för farbror chefen att utbetala.
Ditt problem uppstår om arbetsgivaren struntar i lagen och vägrar betala. Vad gör du då?