2007-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Räknas inte semesterersättningen på bruttolönen?

Ja det måste den väl ändå göra?
Citera
2007-06-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Om man inte så blir medlem i facket automatiskt skulle jag säga att jag inte är det... Hur som helst är det en ganska liten stad och inget multinationellt företag. Så ja tror helt enkelt det funkerar att prata med min chef då jag har lagen bakom mig. Det svåra blir dock att bevisa att jag inte fick någon semesterersättning på mina tidigare löner. Har kvar lönebeskeden dock, men man kan även tro att jag fått semesterersättningen enskilt.

Brukar företag spara på alla lönepapper och dylikt?

Alla papper finns sparade och det ska stå specifierat hur mycket som är semesterersättning, arbetsgivaren kan bli skyldig att i efterhand betala ut semesterersättning från föregående år. På dina tidigare år som du jobbat så står det på lönespec. hur mycket semester ersättning du fått.
Om du inte är med i facket så gå med direkt och om chefen inte vill betala så kontaktar du ditt fackförbund.
Citera
2007-06-27, 14:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Räknas inte semesterersättningen på bruttolönen?

Jo, titta, det har du ju rätt i... Enligt semesterlagen är det 12% av bruttolönen.

Måste räkna lite här nu, för jag som flyttgubbe har fått 13% av nettolönen nämligen... Det kanske är jag som blivit blåst på min semesterlön? Fortsättning följer
Citera
2007-06-27, 15:10
Medlem
jumpcuts avatar
Det är alltid bruttolönen den räknas på och jag ska ringa min chef nu...
Citera
2007-06-27, 15:21
Medlem
jumpcuts avatar
I mitt anställningsbrev står det klart och tydligt att min semesterersättning är 13% av nettolönen, företaget är inte fackligt anslutet och jag orkar inte bråka eftersom att jag slutar om två veckor och det handlar om några större summor ändå - samt att de hjälpt mig ekonomiskt tidigare så jag ligger ändå plus totalt

Men, alltså: 12% av bruttolönen enligt Semesterlönen, sen dras ju skatten på de pengarna också, så man kan ju enkelt säga att man ska ha 12 procent av pengarna som dyker in på kontot i semesterersättning.

En bra sak med det här är ju att jag aldrig kommer skriva på ett anställningskontrakt utan att granska det noggrant och kolla så att allting är okej innan jag skriver på det. Hade nog inte gått med på 13% av nettolönen utan hänvisat till semesterlagen om jag vetat det jag vet nu.
Citera
2007-06-27, 15:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy
Alla papper finns sparade och det ska stå specifierat hur mycket som är semesterersättning, arbetsgivaren kan bli skyldig att i efterhand betala ut semesterersättning från föregående år. På dina tidigare år som du jobbat så står det på lönespec. hur mycket semester ersättning du fått.
Om du inte är med i facket så gå med direkt och om chefen inte vill betala så kontaktar du ditt fackförbund.

De kan väl knappast göra så mycket om företaget i fråga inte är fackligt anslutet? Så förstod jag det när jag talade med mitt fack alldeles nyss... "Står det i kontraktet du skrivit under och de inte är anslutna gör vi ingenting, du får tala med dem själv" var deras ansträngda svar. Jag tyckte mest att det kändes som att jag var skitjobbig som ringde dem.

Skitfack.
Citera
2007-06-28, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy

Mja, funkar det inte att snacka med chefen orkade jag inte med facket. Utan ser till att göra ett dåligt jobb resten av tiden och vara sur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in