2007-06-26, 20:17
Bannlyst
Hejsan!

Jag har ett VÄLDIGT irriterande problem. När jag flyttade och skulle starta min dator så gick säkringen i huset. Sen så pajade nätaggregatet. Jag stack och köpte ett nytt som var 50w starkare t.om.

Men nu har jag ett väldigt irriterande problem. När datorn har varit på i 1 till ungefär 1 och en halvtimma så startas den om. Asså windows stängs inte av ordentligt utan jag menar den verkligen startas om helt och hållet, som att hålla inne reset knappen eller trycka på avstängninsknappen på chassit.

Jag har öppnat datorn kollat så alla sladdar sitter rätt, kylningen i chassit och processor fungerar moderkort och allt det där verkar fungera felfritt. Men det kan inte bero på ngn värme heller för när den väl startas om så händer samma sak igen efter lika lång tid.

Väldigt väldigt skumt. Jag tänkte först att de kunde bero på windows vista då jag ej har orginalet och den har tjatat om aktivering ett bra tag nu. Men eftersom den inte stängs av via windows så tvivlar jag på att det kan vara felet.

Snälla om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem så uppskattar jag det väldigt mycket.
Citera
2007-06-26, 21:41
Medlem
Cynkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iranisia
Hejsan!

Jag har ett VÄLDIGT irriterande problem. När jag flyttade och skulle starta min dator så gick säkringen i huset. Sen så pajade nätaggregatet. Jag stack och köpte ett nytt som var 50w starkare t.om.

Men nu har jag ett väldigt irriterande problem. När datorn har varit på i 1 till ungefär 1 och en halvtimma så startas den om. Asså windows stängs inte av ordentligt utan jag menar den verkligen startas om helt och hållet, som att hålla inne reset knappen eller trycka på avstängninsknappen på chassit.

Jag har öppnat datorn kollat så alla sladdar sitter rätt, kylningen i chassit och processor fungerar moderkort och allt det där verkar fungera felfritt. Men det kan inte bero på ngn värme heller för när den väl startas om så händer samma sak igen efter lika lång tid.

Väldigt väldigt skumt. Jag tänkte först att de kunde bero på windows vista då jag ej har orginalet och den har tjatat om aktivering ett bra tag nu. Men eftersom den inte stängs av via windows så tvivlar jag på att det kan vara felet.

Snälla om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem så uppskattar jag det väldigt mycket.

Jag känner igen problemet. Min brors dator är ungefär så... den bara slocknar helt utan orsak. Fast för oss är det inget jämnt mellanrum utan det kan ske helt random. Vi bor på landet så vi trodde först att det kanske blir ojämna strömanslutningar på något sätt ibland... Men så var tydligen inte fallet eftersom jag har dragit hit min dator nu.

Så jag har tyvärr ingen lösning But you're not alone...
Citera
2007-06-26, 22:35
Medlem
hoaxens avatar
jag har haft samma problem 2 gånger, första gången gjorde jag bara en system återställning, andra gången hade min hårddisk crashat så det var bara att köpa en ny ;/
Citera
2007-06-26, 22:46
Medlem
keken1s avatar
Jag har haft i stort sett samma problem och lämnat in min dator 2 ggr. Första gången böts en hårddisk ut, fick tillbaka den med samma problem. Skickade in den igen och fick processorn utbytt...har funkat klockrent i 3 månader efter detta byte.

Datorn startade om ofta när den stått på ett längre tag men aldrig med samma intervall utan det kunde hända när som helst och flera ggr efter varann ibland, för att sen fungera i ett helt dygn???
Vet inte om det kan hjälpa men det hjälpte för mig.
Citera
2007-06-26, 23:34
Bannlyst
Moderkortet kan ha tagit stryk eller så är det nya nätaggregatet av märket qtec gissar jag.
Citera
2007-06-27, 22:38
Medlem
Xstars avatar
Allmän instabilitet (som du beskriver) är nästintill omöjligt att felsöka och kan bero på nästan exakt vad som helst. Det enda sättet att vara säker är att utesluta en bit hårdvara i taget (börja förslagsvis med nätagg, processor, minnen, grafikkort, hårddisk, i den ordningen) tills stabilitet är uppnådd. Då vet du vad som krånglar och kan byta ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in