Citat:
Ursprungligen postat av
lehiral
Torkade fläskkotlett i ca 10dagar (skinkan var slut) samtidigt som jag gjorde torrkött, var utomhus i -10 till +8c, varierade från dag till dag. Blev gott som fan tyckte jag, jag körde bara köttet i en vanlig saltlake före och sen lät jag det torka.
Frågan är då hur man gör parmaskinka? Hur skiljer metoden sig åt?
Det är en monumental skillnad på hur man preppar parmaskinka jämfört med din metod! Faktum är att skillnaden är så stor att det handlar om två helt olika metoder.
Äkta parmaskinka ligger inte i saltlake. Den gnids in med salt i två omgångar med ca 17 dagars mellanrum. De viktigaste detaljerna att ta hänsyn till är luftfuktigheten och luftgenomströmningen i rummet där skinkan hänger. En parmaskinka hänger i minst ett år för att den skall utveckla en komplex smak. Gärna längre än så!
Man gör stickprover med jämna mellanrum för att garantera en fullgod kvalitet. Den köttiga delen täcks med ister så att inga parasiter eller oönskat mögel går in på djupet. Efter varje stickprov så täcker man till hålet efter provstickan med nytt ister.
Det finns en tabell över
tider och
temperaturer som räknas i ett specifikt index. Man kan m a o höja tempen och förkorta tiden eller tvärtom men inte mer än någon grad (ofta har det med just luftfuktigheten att göra). Detta ger något olika resultat.
Som sagt, det finns spaltmetrar att säga i ämnet. Det är helt enkelt för stort för att omfatta med några rader på FB-s matsektion

.
~Paul~