• 1
  • 2
2007-06-26, 14:20
Medlem
x_unknowns avatar
Jag har fått ett ganksa konstigt problem med min dator. Den har fungerat helt vanligt under de 2-3 år jag ägt den förutom att den ibland helt plötsligt stängs av och blir svart (bara när jag spelar helskärmsspel). Det var inte så farligt tyckte jag, men nu har den blivit ännu konstigare. Varje gång jag går från datorn så stannar den upp, bilden fryser typ fast och man kan inte röra på musen eller använda tangentbordet. Detta händer nästan varje gång jag ställer mig upp och typ går till köket, för när jag kommer tillbaka så har den fastnat. Den fungerar dock helt vanligt när jag väl sitter kvar.

Så vad tror ni är problemet? Har jag typ virus eller något? Bör jag skaffa nytt virusprogram?

Har avast! Antivirus och Ad-Aware, men vet inte vad problemet är och hur jag kan lösa det- någon som har något förslag?
Citera
2007-06-26, 14:41
Medlem
micaeles avatar
Du ger datorn alldeles för lite kärlek. Den behöver ständig uppmärksamhet och vill helst få en egen plats i sängen bredvid dig.
Citera
2007-06-26, 15:14
Medlem
Glöm inte av att introducera din dammsugare för fläktarna inne i datorn då och då... dammråttorna vill väldigt gärna föröka sig inne i din dator nämligen...
Citera
2007-06-26, 15:14
Medlem
NorrMoppens avatar
sdsd

Citat:
Ursprungligen postat av x_unknown
Jag har fått ett ganksa konstigt problem med min dator. Den har fungerat helt vanligt under de 2-3 år jag ägt den förutom att den ibland helt plötsligt stängs av och blir svart (bara när jag spelar helskärmsspel). Det var inte så farligt tyckte jag, men nu har den blivit ännu konstigare. Varje gång jag går från datorn så stannar den upp, bilden fryser typ fast och man kan inte röra på musen eller använda tangentbordet. Detta händer nästan varje gång jag ställer mig upp och typ går till köket, för när jag kommer tillbaka så har den fastnat. Den fungerar dock helt vanligt när jag väl sitter kvar.
Men det fattar du ju att du inte bara kan lämna datorn så där. Den blir ju lessen å sur när du bara sticker. Speciellt sura brukar datorer när man går till köket, det gillar dom inte alls eftersom det garanterat är ett ställe där dom inte får vara.... Försök att gå till tvrummet istället för där kan datorn se eller höra dig och blir inte så sur å lessen då.....
Citera
2007-06-26, 17:38
Medlem
Peanutss avatar
Later som grafikkortet kanske mojligen
Citera
2007-06-27, 03:08
Medlem
jag tycker möjligtvis det kan låta som att du har någon skärmsläckare eller annat igång som hänger datorn när skärmsläckaren sätts på?
Som föregående talare sa är det även väldigt bra att dammsuga datorn lite då och då, därför att datorer har en benägenhet att dra till sig oerhört mycket damm.
Andra saker du kan prova är att avinstallera program du inte använder, defragmentera hårddisken, köra något program i stil med WinASO registry optimizer för att ta bort "döda" länkar och felaktigheter i din dator.

Det kommer inga övriga missljud från datorn? fläktarna snurrar på som dem skall? Har du någon gång formaterat datorn och installerat om ditt operativsystem? Om inget av ovanstående hjälper kan det kanske vara en idé att formatera och installera om. Så windows-installationen (om det nu är det du kör) blir ren och fin igen.
Citera
2007-06-27, 08:54
Medlem
Tigrovis avatar
Jag tycker också det låter som skärmsläckare, eventuellt energisparläget dock - kan vara något att kolla.
Om din skärmsläckare är något väldigt grafiskt och ditt grafikkorts trötta fläkt är fyllt med damm så skulle den kunna tappa lusten när den blir ensam kvar...

Stäng av skärmsläckaren, kontrollera energisparläget och kontrollera att fläkten på grafikkortet fortfarande gör sin plikt.

För att reda ut om det är Windows eller inte kan du ju testa att bränna ner en Ubuntu LiveCD och leka lite med Linux en stund - händer det där också så lär det ju garanterat vara hårdvarurelaterat.
Trasiga kondensatorer på grafikkortet eller moderkortet kanske.

Ett annat alternativ kan vara att en hårddisk håller på att dö - om disken som håller pagefilen börjar ge upp kan du få liknande låsningar, koppla ur diskarna och kör Ubuntu skivan.
Citera
2007-06-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Glöm inte av att introducera din dammsugare för fläktarna inne i datorn då och då... dammråttorna vill väldigt gärna föröka sig inne i din dator nämligen...

Går det bra att använda dammsugare? Har hört att det är lätt att skada komponenter då och att man ska använda trasa istället.
Citera
2007-06-27, 12:55
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clicquot
Går det bra att använda dammsugare? Har hört att det är lätt att skada komponenter då och att man ska använda trasa istället.
På lite avstånd är det ingen fara. Vill man vara riktigt säker finns det minidammsugare byggda för datorer och utrustning, men det gäller att köpa något välgjort. Billigt skit från elgiganten är totalt värdelöst.

Allra helst vill man blåsa rent med tryckluft, men då krävs det ju en kompressor.
Citera
2007-06-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
På lite avstånd är det ingen fara. Vill man vara riktigt säker finns det minidammsugare byggda för datorer och utrustning, men det gäller att köpa något välgjort. Billigt skit från elgiganten är totalt värdelöst.

Allra helst vill man blåsa rent med tryckluft, men då krävs det ju en kompressor.

Luft på sprayburk finns...
Citera
2007-06-27, 18:31
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Luft på sprayburk finns...
Billigt krafs. Ska det blåsas ska det blåsas ordentligt.
Citera
2007-06-27, 18:38
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Förlåt en dum fråga, men ska man öppna datorn först?

Eller räcker det att hålla dammsugaren mot utblåset på datorhöljet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in