2007-06-25, 20:25
Medlem
Jag har en liten fråga angående nya generationens CPUer och så.
Jag sitter förtillfället på en P4 3.0 ghz om jag skulle uppgradera mig till en Core 2 duo på en laptop te.x vad skulle kunna jämföras med min nuvarande stationära dators cpu ?
Citera
2007-06-25, 20:41
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escander
Jag har en liten fråga angående nya generationens CPUer och så.
Jag sitter förtillfället på en P4 3.0 ghz om jag skulle uppgradera mig till en Core 2 duo på en laptop te.x vad skulle kunna jämföras med min nuvarande stationära dators cpu ?

EN KÄRNA i en core 2 duo är betydligt snabbare än en vanlig P4 vid samma klockfrekvens.

Sen får man ju dock oftast inte ut exakt dubbla prestandan när man har två kärnor, beroende på hur programmen är skrivna... men oftast ganska nära.

Långsammaste och billigaste C2D-processorn ger dig bättre prestanda än den P4 du har idag.
Citera
2007-06-26, 00:27
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Sen får man ju dock oftast inte ut exakt dubbla prestandan när man har två kärnor, beroende på hur programmen är skrivna... men oftast ganska nära.

Hur får man "oftast" ut ganska nära dubbel prestanda? Mina program och spel använder bara den ena kärnan så det ända jag tjänar är de 0.2% som windows drar när det inte gör något.

Men visst är det underbart att kunna "tabba" ut ur spel och använda webläsare och windows med den andra kärnan.
Citera
2007-06-26, 00:30
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Hur får man "oftast" ut ganska nära dubbel prestanda? Mina program och spel använder bara den ena kärnan så det ända jag tjänar är de 0.2% som windows drar när det inte gör något.

Men visst är det underbart att kunna "tabba" ut ur spel och använda webläsare och windows med den andra kärnan.

Citat:
Ursprungligen postat av thestoryteller

Felläsning? Men som han sa, beror helt på hur dom är skrivna. (multithreading osv.)
Citera
2007-06-26, 00:31
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR

Alla mina musikprogram utnyttjar båda kärnorna simultant, jag trodde att rätt många program fått uppdateringar med flertrådigt stöd nu? Kan ha fel dock. För mig funkar det dock helt perfekt... i krävande applikationer får jag VÄLDIGT nära dubbel prestanda jämfört med om jag kör med bara den ena kärnan.

Dock skrev jag, som du kanske ser, att man oftast INTE får ut dubbel prestanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in