2007-06-25, 18:11
Medlem
Har en laptop som en dag inte ville starta, den kommer till xp rutan när det laddar sen kommer jag inte längre då blir det svart och datorn hänger sig. Har testat med extern hårddisk och då startar datorn om sig istället för hänger sig.

Så jag testade att boota linux från dvd och det fungerar och jag kan gå in på hårddisken så den är inte trasig, såg en anna kille här på forumet som har nästan samma problem så jag börjar fundera om det är nåt virus som är i farten?

Skulle ju kunna virusscanna hårddisken i min dator om jag hade haft en kabinett för det.

En till sak som det kan vara är att jag har 2st partitioner med windows på och det är meningen att den ska boota från den man senast var inloggad på tror jag, kan det vara nåt fel på det?

Vad ska jag göra?
Citera
2007-06-25, 19:21
Medlem
Har kommit en bit på vägen nu! Jag startade fdisk och ändrade active partition till den andra och då startade fanskapet! =)

Men vad är det för fel på den andra partitionen då? Varför går den inte att boota?
Citera
2007-06-25, 22:17
Medlem
ingen som vet? Är i lite panik... Kan det vara mbr boot.ini osv? Finns det program att kolla sånt med?
Citera
2007-06-25, 22:36
Bannlyst
Niffla dit ubuntu så kommer det att funka!
Citera
2007-06-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Niffla dit ubuntu så kommer det att funka!

Jo säkert men jag orkar inte lära mig linux! Det måste ju vara nån slags boot-fil eller nåt som blivit korrupt. SKa jag testa skriva om master boot record?
Citera
2007-06-25, 23:08
Medlem
sommarlovs avatar
Efter ett minnestest och ett hårddisktest skulle jag stoppa hårddisken i en extern USB-vagga och koppla den till en annan dator för att föra över dokument.
Sedan en redig omformatering och återinstallation av valfritt operativsystem.

Ja, mitt yrke just nu är att reparara laptops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in