2007-06-25, 18:11
Medlem
Har en laptop som en dag inte ville starta, den kommer till xp rutan nr det laddar sen kommer jag inte lngre d blir det svart och datorn hnger sig. Har testat med extern hrddisk och d startar datorn om sig istllet fr hnger sig.

S jag testade att boota linux frn dvd och det fungerar och jag kan g in p hrddisken s den r inte trasig, sg en anna kille hr p forumet som har nstan samma problem s jag brjar fundera om det r nt virus som r i farten?

Skulle ju kunna virusscanna hrddisken i min dator om jag hade haft en kabinett fr det.

En till sak som det kan vara r att jag har 2st partitioner med windows p och det r meningen att den ska boota frn den man senast var inloggad p tror jag, kan det vara nt fel p det?

Vad ska jag gra?
Citera
2007-06-25, 19:21
Medlem
Har kommit en bit p vgen nu! Jag startade fdisk och ndrade active partition till den andra och d startade fanskapet! =)

Men vad r det fr fel p den andra partitionen d? Varfr gr den inte att boota?
Citera
2007-06-25, 22:17
Medlem
ingen som vet? r i lite panik... Kan det vara mbr boot.ini osv? Finns det program att kolla snt med?
Citera
2007-06-25, 22:36
Bannlyst
Niffla dit ubuntu s kommer det att funka!
Citera
2007-06-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Niffla dit ubuntu s kommer det att funka!

Jo skert men jag orkar inte lra mig linux! Det mste ju vara nn slags boot-fil eller nt som blivit korrupt. SKa jag testa skriva om master boot record?
Citera
2007-06-25, 23:08
Medlem
sommarlovs avatar
Efter ett minnestest och ett hrddisktest skulle jag stoppa hrddisken i en extern USB-vagga och koppla den till en annan dator fr att fra ver dokument.
Sedan en redig omformatering och terinstallation av valfritt operativsystem.

Ja, mitt yrke just nu r att reparara laptops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in