• 1
  • 2
2007-06-25, 12:18
Medlem
Lillemannens avatar
Tjena jägare!

Jag tänker köpa mig en sådan bössa och undrar lite gällande rekylen. 9,3 har ju ganska kraftig rekyl (enligt min mening). Det sägs att halvautomatvapen reducerar rekylen rätt mycket.

Finns det någon här som har skjutit med liknande vapen och kan jämföra rekylen mellan en halvautomat och vanlig repeterstudsare gällande 9,3x62?

I övrigt, var kan man få tag i den billigaste nya bössan av detta märke i Sverige?

Tack för hjälpen!
Citera
2007-06-26, 10:05
Medlem
Lillemannens avatar
Finns det ingen som kan svara???
Citera
2007-06-26, 10:27
Medlem
K of Ks avatar
Skulle gärna hjälpa dig om jag kunde men eftersom jag är stilistiskt och känslomässigt allergisk mot alla halvautomater, utom pistoler, så är mina erfarenheter av dessa tingestar begränsade till några testskjutningar under mina vapenhandlardagar för drygt 10 år sedan. Halvautomaterna har säkerligen utvecklats en hel del sedan dess men faktum kvarstår att det är rassliga vapen som är otroligt fula. Det finns de som hävdar att jag är inskränkt i mitt tänkande och de har helt rätt.
Citera
2007-06-26, 16:22
Medlem
sisususis avatar
Vad jämför du med. En 9,3 62 HQ 640 som väger 2,7kilo eller någon så kallad modern konstruktion på nästan 4 kilo, relaterat mot en halvautomat.
Citera
2007-06-27, 02:16
Medlem
Rekylen blir alltid mindre med en halvautomat då de alltid krävs kraft till omladdning på ett eller annat vis. Sen så behöver man väl knappast vara orolig för den i 9.3x62. Är det rekylen el nått annat som får dej att föredra automat?
Citera
2007-06-27, 10:44
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMEA
Rekylen blir alltid mindre med en halvautomat då de alltid krävs kraft till omladdning på ett eller annat vis. Sen så behöver man väl knappast vara orolig för den i 9.3x62. Är det rekylen el nått annat som får dej att föredra automat?

Nej inte rekylen som är anledningen till att valet faller på halvautomat.. Jagar ofta bjrön med hund och känner för att ha en snabb omladdning vid te.x eftersök då det måste gå fort! Sen var det bara kul att veta hur mycket rekyl en halvautomat reducerar,,
Citera
2007-06-27, 12:38
Medlem
Azraels avatar
Leta rätt på en BAR med Boss-system monterat. Reducerar rekylen till undefär hälften och förbättrar precisionen.
Citera
2007-06-27, 12:53
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Leta rätt på en BAR med Boss-system monterat. Reducerar rekylen till undefär hälften och förbättrar precisionen.

hrrm.. vad är ett boss-system om jag får fråga?
Citera
2007-06-27, 23:36
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
hrrm.. vad är ett boss-system om jag får fråga?
Mer info finns här:

http://www.browning.com/faq/detail.asp?ID=107

Jag har aldrig skjutit en BAR longtrac i 9,3x62, men väl en .30-06 i bänk. I den var rekylen löjligt låg... du kommer inte att få några problem med rekylen i en 9,3x62 heller!

En detalj som var lite märklig var att bössan laddade om väldigt långsamt i jämförelse med andra halvautomater, men det var inget som jag störde mig på.
Citera
2007-06-28, 23:26
Medlem
vildens avatar
Hej
Strunta i en automat och köp en konventionell repeter. Du kan visserligen få en mindre rekyl med en automat, men en 9,3x62 är inte så besvärlig med en vettigt stockad bössa. Du vinner inte något med en halvautomat såvida du inte har något funktionshinder, då är det ju en helt annan sak!

vänliga hälsningar
Citera
2007-06-29, 20:54
Medlem
GoEks avatar
Går du på eftersök eller stånd på björn är halvautomat definitivt att rekommendera, pröva en repeter på anfallande björn, du hinner bara börja repetitionen innan björnen är över dig. Tänk på att en påskjuten björn går på ljudet av repetionen, något som med en halvautomat redan är klart när smällen ekat ut.

Har bara en bekant med erfarenhet av BOSS som fick lov att ta bort/byta ut den, du måste ha hörselskydd på dig i alla situationer inklusive jakt annars blir du döv! Smäller utav bara f-n, då den riktar delar av gastrycket utåt/bakåt.
Citera
2007-06-30, 09:43
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilden
Du vinner inte något med en halvautomat såvida du inte har något funktionshinder, då är det ju en helt annan sak!

vänliga hälsningar

Man vinner hastighet. Om man vänder på skivan så kan man säga att den enda fördelen med en repeter är att precisionen oftast (men inte alltid) är bättre. Med BOSS så blir det oftast dött lopp på den punkten = repetern faller bort.

Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Har bara en bekant med erfarenhet av BOSS som fick lov att ta bort/byta ut den, du måste ha hörselskydd på dig i alla situationer inklusive jakt annars blir du döv! Smäller utav bara f-n, då den riktar delar av gastrycket utåt/bakåt.

Det är klart som fan att man måste har hörselskydd på sig. Den jägare som jagar utan aktiva hörselskydd i dagsläget måste ju betraktas som direkt korkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in