2007-06-26, 23:27
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Den förklaring som vetenskapsmännen har är mindre spektakulär, men inte mindre dramatisk. Det kan handla om frigjord metangas från havets botten då det ibland uppstår underjordiska skalv. Gasen bubblar då upp till ytan och tar med sig sand och sediment från botten. Den bubblande vattenytan tappar då sin naturliga ytspänning, och allt som finns på ytan sugs obarmhärtigt ner i de gröna virvlarna... Högt ovanför, i luften antänds den känsliga metangasen av heta avgaser från flygplanen.
Efter explosioner störtar planen snabbt och går samma öde till mötes i virvlarna... När allt lugnat ner sig igen, sjunker sanden och sedimenten åter djupt till havets botten, och spillror av flygplan och fartyg begravs med den.

taget från http://www.overnaturligt.se/Fenomen/Andra%20fenomen/andrafenomen5.htm

Ah, just vad jag försökte förklara! Tack för att du skötte det aningen mer exemplariskt!
Citera
2007-06-27, 01:26
Bannlyst
Jag tror till 100 % att LOSt ska utspela sig därifrån.

här kan ni läsa mer om bermuda triangeln. http://www.ufo.se/fakta/artiklar/bermuda.shtml
jag tror på att det är nån kraft som är vetenskaplig och inget jävla trams med demoner spök grejer etc.

jag tror att det finns en magnetkälla där som drar ner flygplan och håvar in fartygen.

Etc.

men sen har det inte försvunnit nåt där på länge ?
Citera
2007-06-27, 16:33
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av respekt
jag tror på att det är nån kraft som är vetenskaplig och inget jävla trams med demoner spök grejer etc.

Varför gör du det? Det finns ju inget att förklara (eftersom det inte försvinner/försvann mer båtar och flygplan där än någon annanstans), så då behövs det heller ingen vetenskaplig förklaring.
Citera
2007-06-27, 16:41
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Varför gör du det? Det finns ju inget att förklara (eftersom det inte försvinner/försvann mer båtar och flygplan där än någon annanstans), så då behövs det heller ingen vetenskaplig förklaring.

som ja beskrev i tidigare inlägg så beror det på att fartyg/flygplan försvinner mystiskt och blir begravda i havet under sand osv pga av metangas som uppkommer från underjordiska skalv och sånt händer ju inte överallt, därav är bermuda triangeln så ökänd
Citera
2007-06-27, 17:21
Bannlyst
Citat:
har du nån källa på det ? så kan jag ändra teori
Citera
2007-06-27, 17:26
Medlem
Rickenbacker69s avatar
På vad, att det INTE finns någon bermuda-triangel? Det faller nog under vanligt sunt förnuft, om du inte kan påvisa något samband mellan det området och onaturliga mängder förlisningar...
Citera
2007-06-27, 18:19
Bannlyst
Citat:
På vad, att det INTE finns någon bermuda-triangel? Det faller nog under vanligt sunt förnuft, om du inte kan påvisa något samband mellan det området och onaturliga mängder förlisningar...

hold up ..
du skrev att att det försvinner inte mer än på en annan plats här på jorden right ?

vem fan har sagt det hur har man kunnat bevisa det ?
Citera
2007-06-27, 20:16
Medlem
cephs avatar
Citat:
hold up ..
du skrev att att det försvinner inte mer än på en annan plats här på jorden right ?

Lawrence David Kusche gjorde en hel del research på området och kom fram till just det. Bermudatriangeln är inget litet område, det varierar mellan 500.000 square miles till 150.000 (beroende på vem som talar), dvs ca. 1,3 miljoner+ km², flera gånger Sveriges yta. Jämför sedan förlisningar och krascher i Sverige mot Bermuda så märker man en hel del. Att instrument ballar ur och radiokontakt bryts händer hela tiden världen runt, som många redan sagt. Kanske är det metangas, kanske är det anomalier i magnetfälten, vanliga stormar... Vad som helst, men det sker inte fler olyckor i Bermuda jämfört med resten av världen.

Att överhuvudtaget dra in paranormala teorier här tycker jag är rätt utflippat eftersom det nu finns en del riktigt fina vetenskapliga teorier med mycket kött på benen som behöver beprövas innan man hoppar till något annat.
Citera
2007-06-28, 14:06
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Och om man använder den vidaste tolkningen av triangeln innefattar den ju större delen av Atlanten. Inte så konstigt att det går under lite skepp där, det är ju inte direkt lite sjötransporter över Atlanten...
Citera
2007-06-28, 16:12
Medlem
Men den där Berlitz blev ju rätt rik på att skriva om de där dumheterna.
Citera
2007-06-28, 17:20
Medlem
Citat:
hold up ..

Om man tittar statistiskt över olyckor som ändå händer ute på öppna hav, så är Bermudatriangeln egentligen inte mer "händelserik" än andra områden. Ryktet däremot har skapat fler "händelser".

Källa: http://www.overnaturligt.se/Fenomen/Andra%20fenomen/andrafenomen5.htm
Citera
2007-07-04, 15:00
Awaiting Email Confirmation
Kan väl inte vara så jävla svårt och undersöka saken heller om det nu är som ni säger att det bildas extra mycket gas runt just detta område. Är man lite klok kan man lätt dra ut dit och mäta halterna av gaserna och sedan jämföra dessa nivåer med andra ställen på jorden så ser man vad orsaken är. Finns nog inte så många faktorer som kan undersökas..

Magnetism, gas och kanske luftdensitet. Ser dessa normala ut skulle jag nog inte påstå att det är något speciellt med just detta område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in