2007-06-24, 17:51
Medlem
Babianens avatar
Tjenixen!

Babianen har fastnat för denna klocka.

Eftersom min kunskap om klockor är ytterst begränsad, tänkte jag ställa några frågor:

1. Är "Oris" ett bra märke?

2. Är denna klocka något att ha, eller är det skräp?

3. Estetiska synpunkter. Riskerar man att framstå som en mupp med en sådan klocka?

Kan en ung gentleman bära den klockan utan att framstå som "gubbig"? Borde jag köra med en Rolex istället?
Citera
2007-06-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Tjenixen!

Eftersom min kunskap om klockor är ytterst begränsad, tänkte jag ställa några frågor:

3. Estetiska synpunkter. Riskerar man att framstå som en mupp med en sådan klocka?

Kan en ung gentleman bära den klockan utan att framstå som "gubbig"? Borde jag köra med en Rolex istället?
1. Helt okej, nivån mellan tex omega och Tissot tycker jag. De använder väl mest ETA-verk tror jag..

2. Skräp är det inte.

3. På något sätt en väldig enkel och klassisk klocka. Modellen tilltalar nog mest 30 + inbillar jag mig. Helt ok klocka, men inte så att man ramlar av stolen direkt..

Hur mycket är du beredd att lägga?
Citera
2007-06-24, 18:10
Medlem
Kolla in IWC, tex Spitfire Chronograph modellen. Ruggigt fina klockor!
www.iwc.com
Citera
2007-06-24, 18:28
Medlem
rangels avatar
Citat:
Tjenixen!

1. Oris är underskattat = Mycket för pengarna = Bra.
2. Den är nog något att ha om du anser det. Mekaniken är det inge fel på. Kikar själv på Oris.
3. Ähh...fan vill du ha den så köp den. Tycker den stilen passar bra till det mesta.
Citera
2007-06-24, 18:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Hur mycket är du beredd att lägga?

Jag hade tänkt lägga ut runt 20 000, plus/minus några tusenlappar.

Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kolla in IWC, tex Spitfire Chronograph modellen. Ruggigt fina klockor!
www.iwc.com

Nu blir jag frestad av den också...
Citera
2007-06-24, 18:59
Medlem
locmans avatar
oris e ett bra märka JA.. har en av deras klockor själv.. men de känns som typ en casio skulle passa dig bättre... du verkar va ett troll

"Kan en ung gentleman bära den klockan utan att framstå som "gubbig"? Borde jag köra med en Rolex istället?"
Citera
2007-06-24, 19:10
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt lägga ut runt 20 000, plus/minus några tusenlappar.

Nu blir jag frestad av den också...
Då skulle jag satsa på en IWC, ett alternativ är att köpa en beggad av en powerseller på ebay. Lycka till!
Citera
2007-06-24, 19:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
1. Oris är underskattat = Mycket för pengarna = Bra.
2. Den är nog något att ha om du anser det. Mekaniken är det inge fel på. Kikar själv på Oris.
3. Ähh...fan vill du ha den så köp den. Tycker den stilen passar bra till det mesta.

Tackar för det uppmuntrande inlägget.

Om det inte dyker upp något stort "no-no", så ska jag den ett försök.
Citera
2007-06-24, 19:26
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
oris e ett bra märka JA.. har en av deras klockor själv.. men de känns som typ en casio skulle passa dig bättre... du verkar va ett troll

"Kan en ung gentleman bära den klockan utan att framstå som "gubbig"? Borde jag köra med en Rolex istället?"

Är du berusad?

Jag förtydligar:

Eftersom jag är ganska ung (under 30) så tänkte jag att en sådan klocka (stilren, diskret och med läderarmband) kunde uppfattas som lite "gubbig" på en yngre man. En mera "sportig" klocka i stål/titan känns mer rätt i tiden.

Vem vet; folk kanske tror att man är bög eller pervers om de ser att man föredrar en sådan klocka framför tex. en fet Rolex i stål.

Fattar du vad jag menar?
Citera
2007-06-24, 20:57
Medlem
Zinkys avatar
Tycker att den var helt okey, kräver väll kanske lite mer dressade kläder bara=)

Kan väll slänga in en fråga själv kanske. Någon som vet vart man kan köpa Atlantic klockor i Sverige?

Du kan ju kolla in deras Seacrest modeller på http://www.atlantic-watch.ch/
Citera
2007-06-24, 21:48
Medlem
Fittsparks avatar
Har nyss införskaffat en Oris dykardinka. Fett fräsch!
Citera
2007-06-24, 23:22
Medlem
Fina klockor, men köp för guds skull inte här hemma i Sverige. Här ska du beställa ifrån:
http://www.friendsoforis.com/board.php

Regga dig där för priser och rabatt, sidan har gott renommé på alla klockforum jag besökt.

Mvh:
Thomas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in