2008-02-19, 11:42
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0m1x
men låt han köra va han vill? han har en skada och ska inte påfresta ryggen för mycket, so what, låt han göra de?

iallafall vad tycker ni om hans schema i övrigt då? jag tycker det ser bra ut, dock skulle ja ha bytt ut nedåtlutande hantelpress, de är som besvärligt, skulle kört dips istället.

och är det så smart att köra såhär?
Triceps:
Kabeldrag (brett)
Kabeldrag (mellan)
Kabeldrag (tätt)

Han vill maximera träningsresultaten (läs topic) men orkar inte/vill inte köra den bästa benövningen. Då är det nåt som är fel.

Angående schemat så spelar det ingen roll, tunga basövningar tills du är blå i ansiktet - det är ett "bra schema". Sluta stirra er blinda på detaljer.
2008-02-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Han vill maximera träningsresultaten (läs topic) men orkar inte/vill inte köra den bästa benövningen. Då är det nåt som är fel.

Angående schemat så spelar det ingen roll, tunga basövningar tills du är blå i ansiktet - det är ett "bra schema". Sluta stirra er blinda på detaljer.

ajo självklart är basövningarna bäst, bara det att jag kört dom nu i några månader och tänkte att man måste variera träningen också för att få resultat, och då kan man väl köra som han? Basövningar 1 vecka sen lite andra övningar nästa vecka?

Han kanske inte är så fokuserad på ben och kanske vill fokusera på att maximera träningsresultaten på överkroppen istället, vet att det är dumt och idiotiskt men har man en skada så har man. Visst så påfrestar han den även när han gymmar men inte lika mkt som om han skulle kör marklyft.
2008-02-19, 18:51
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
ajo självklart är basövningarna bäst, bara det att jag kört dom nu i några månader och tänkte att man måste variera träningen också för att få resultat, och då kan man väl köra som han? Basövningar 1 vecka sen lite andra övningar nästa vecka?

Kör det du tycker är skönast, där du kan hantera mycket vikt och får bra kontakt.

Citat:
Han kanske inte är så fokuserad på ben och kanske vill fokusera på att maximera träningsresultaten på överkroppen istället, vet att det är dumt och idiotiskt men har man en skada så har man. Visst så påfrestar han den även när han gymmar men inte lika mkt som om han skulle kör marklyft.

Vi pratar knäböj, inte marklyft.
2008-02-19, 19:56
Medlem
Axons avatar
Moderator RENSA tråden, tack!

2008-02-19, 20:00
Medlem
CashBlows avatar
Hallå grabbar!

Köpte ett gymkort idag, så undrar ni något om gymning är det bara att fråga.
2008-02-19, 22:10
Medlem
tror säkert det här upplägget är bra, det är bara det att

1. hatar att köra många reps, 20-25reps är lite för mycket tycker jag.
2. känns som man slösar bort 2 veckor då man hade kunnat bygga

jaja ja snackar bara skit nu säkert men de är så jag känner i alla fall vore det inte en bra idé att köra tunga vikter 4-6reps (max-ot) 1 vecka, nästa vecka kör man inte efter samma schema utan byter ut bänkpressen mot hantelpressen, skivstångscurl mot hammercurl ect. någon med erfarenhet av att köra massa olika scheman, vilket schema bygger man som mest på?
2008-02-19, 22:38
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Hallå grabbar!

Köpte ett gymkort idag, så undrar ni något om gymning är det bara att fråga.
Kalas, jag återkommer med lite frågor.
2008-02-19, 22:44
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Kalas, jag återkommer med lite frågor.

Du är välkommen.
2008-02-19, 22:57
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Du är välkommen.
Jo jag undrar det här med reciprok inhibering? Är det framförallt alpha motorneurot som ger det reflektoriska svaret i muskeln eller vet du andra orsaksmekanismer?

Undrar även de här med innervationen till m. trapezius. Är det n. accesorius eller
C3-C4 som gäller?

/Axon
2008-02-19, 23:07
Medlem
Gurrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jo jag undrar det här med reciprok inhibering? Är det framförallt alpha motorneurot som ger det reflektoriska svaret i muskeln eller vet du andra orsaksmekanismer?

Undrar även de här med innervationen till m. trapezius. Är det n. accesorius eller
C3-C4 som gäller?

/Axon
Haha Axon spela inte tuff nu

Påbörjade andra "cykeln" igår, är helnöjd med schemat efter att ha kört igenom hela en gång
2008-02-19, 23:38
Medlem
Aaaaah

Hej hallå Axon!

Precis som många andra så har jag stor respekt för dig och tror att du är rätt man för att svara på ett par funderingar kring min styrketräning.

1. Läste det med "att lura" kroppen vid träning, något jag alltid har eftersträvat dock kanske inte så pedagogiskt som du beskrev. Min fråga är om det inte går att byta oftare hur man tränar? Du menar att man ska köra typ 4 månader ett sätt och sen byta och "lura" kroppen. Jag brukar föredra att köra alla muskelgrupper en gång på ett sätt och sen gå på en annan metod nästa gång, med nån dryg veckas intervall.
Är detta sämre? Lite defust förklarat men hoppas du förstår.
Alltså t.ex: Kör alla muskelgrupper under + - 1 vecka väldigt tungt med få reps. Veckan efter kör jag många reps med mindre vikter.

2. Har 15 min från gymmet och hem, brukar inte duscha förens jag kommer hem. Väl hemma kör jag några extra situps i tillägg eftersom jag har halvtaskiga anlag för mage. Gör t.e.x. 3 extra rep situps x 30 någon skillnad om jag har kört mage redan på gymmet (dvs 15 min tidigare)?

Defust som sagt, men är bra jävla schliten så orkar inte formulera mig bättre, hoppas du förstår.

Tacksam för svar!
2008-03-12, 13:37
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e x p l o s i v
Hej hallå Axon!

Min fråga är om det inte går att byta oftare hur man tränar?

Är detta sämre?

Tacksam för svar!

Jag undrar samma sak, varför kan man inte byta oftare?

Ditt exempel kan man ju dela på två, så att man kör två veckor strykefas, en vecka lätt och tre veckors medeltung period. Detta torde ju vara bättre för variationens skull, varför kör du inte så?

Nyfiken!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in