2011-08-08, 10:45
Medlem
-abloys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeze
Vad gör ni som kör när några klottrare trycker på "stop" knappen och börjar klottra på tåget?
Jag är inte förare men jag känner till några samt ett par "tunnelbaneexperter" och klottrare. Först så går föraren och letar efter nödbromsen som är neddragen, sen så kallar han väktare till den stationen.
Citera
2011-09-03, 20:47
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -abloy
Jag är inte förare men jag känner till några samt ett par "tunnelbaneexperter" och klottrare. Först så går föraren och letar efter nödbromsen som är neddragen, sen så kallar han väktare till den stationen.

Föraren återställer handtaget och ser att målare kör på hans tåg, så går han tillbaks till hytten och rapporterar det till TLC som skickar lite sura ordningsvakter och CSG:are.
Citera
2011-09-03, 21:01
Medlem
W.Irvings avatar
Är det inte jobbigt att aldrig* se dagsljus? Speciellt på vintrarna..

* främst ni som kör på linjer som går mest under jord
Citera
2011-09-08, 22:41
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är det inte jobbigt att aldrig* se dagsljus? Speciellt på vintrarna..

* främst ni som kör på linjer som går mest under jord

Finns nog ingen linje som enbart går under gjord, förutom linje 10 (Hjulsta).
Så lite dagsljus får man ändå.
Citera
2011-09-08, 22:53
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Finns nog ingen linje som enbart går under gjord, förutom linje 10 (Hjulsta).
Så lite dagsljus får man ändå.

Är mest bekant med norra delarna av 11 och 14, och där är det väl runt 3 min respektive 20 sekunder solljus per sträcka (som tar 15-20 min). Skulle de sydliga halvorna kompensera det?
Citera
2011-09-10, 07:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är mest bekant med norra delarna av 11 och 14, och där är det väl runt 3 min respektive 20 sekunder solljus per sträcka (som tar 15-20 min). Skulle de sydliga halvorna kompensera det?

Mindre än hälften av Tunnelbanans längd går i tunnel. Namnet Tunnelbana är alltså gravt missvisande, men det funkar ju på lantisar som bara åker i centrala delarna...

Anledningen till namnet var att den spårvagnstunnel som byggdes under Södermalm (klar 1933) fick namnet Tunnelbanan. Sen fick det hänga med som namn på hela det nya metrosystemet som sedan byggdes.

Gröna linjens södra och västra delar, och den senare Röda linjens södra del är till största del de gamla förortsspårvagnarnas banvall som piffades upp lite bara.

Gröna linjen går alltså bara i tunnel i city. Röda linjen detsamma + större delen av dess norra del. Blå linjen däremot går ju nästan helt i tunnel.

(Jag tycker att namnet Tunnelbanan skapar massa låsningar hos folk när man snackar kollektivtrafik i Stockholm. Man tar för givet att en utbyggnad av tunnelbanan alltid måste innebära tunnelbyggande. Kallade man det för t ex Stockholms Metro istället så skulle Tvärbanan kunnat ingå i samma system (då skulle plötsligt alla som gnäller om att tunnelbanan inte byggs ut inte ha några argument...). Dessutom skulle Lidingöbanan och Saltsjöbanan kunna ingå i systemet. Det här uppdelandet mellan upphaussade TUNNELBANAN kontra annan lätt spårtrafik skapar även mentala spärrar för resenärer som drar sig för att våga sig utanför Tunnelbanan.)
Citera
2011-11-08, 17:05
Medlem
ZlatanManias avatar
Vad är det bästa/ sämsta med ditt yrke?
Citera
2011-11-08, 22:19
Medlem
herbsngarlics avatar
Har du någon koll på hur man behöver prestera på matrigma-testet man får göra via internet efter man har sökt yrket?

Ska alla frågor hinna besvaras, hur många behöver vara rätt? Får man göra ett liknande på plats om man kallas till intervju? Etc.

Rekryteringen just nu verkar vara en utdragen process. Den jag är i rullning i avser personal som börjar sin 8 veckor långa utbildning först i januari. Var det lika "omständigt" för dig?
Citera
2011-11-19, 13:49
Medlem
Jag har redan gjort matrigma , men fått inga svar, hittills.

Det var svårt för mig, och kunde svara bara 50% i 40 min.
Det var lätt i början men blev svarare efteråt.
mår dåligt efter provet.
Citera
2011-11-19, 14:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaura

mår dåligt efter provet.

Nuförtiden ställer man faktiskt krav på att man ska kunna svenska för att jobba som förare på Tunnelbanan.

Bra tycker jag. Det är viktigt för säkerheten.
Citera
2011-11-21, 00:58
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaura

mår dåligt efter provet.

Mår dåligt efter provet? Varför då? Jag hann med 25 av 35 och gjorde de 3 sista övningarna väldigt snabbt för att få upp antalet besvarade frågor lite. Så de kan mkt väl vara fel.

Sen hade man väl 35 minuter på sig, eller fick du 5 min extra?

Har TS tröttnat?
Citera
2011-11-21, 14:26
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Mår dåligt efter provet? Varför då? Jag hann med 25 av 35 och gjorde de 3 sista övningarna väldigt snabbt för att få upp antalet besvarade frågor lite. Så de kan mkt väl vara fel.

Sen hade man väl 35 minuter på sig, eller fick du 5 min extra?

Har TS tröttnat?

TS slutade besvara frågor för typ 2 år sen.
Till alla blivande förare, kom ihåg att läsa TRI-TUB, annars kommer det gå åt helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in