Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är mest bekant med norra delarna av 11 och 14, och där är det väl runt 3 min respektive 20 sekunder solljus per sträcka (som tar 15-20 min). Skulle de sydliga halvorna kompensera det?
Mindre än hälften av Tunnelbanans längd går i tunnel. Namnet Tunnelbana är alltså gravt missvisande, men det funkar ju på lantisar som bara åker i centrala delarna...
Anledningen till namnet var att den spårvagnstunnel som byggdes under Södermalm (klar 1933) fick namnet Tunnelbanan. Sen fick det hänga med som namn på hela det nya metrosystemet som sedan byggdes.
Gröna linjens södra och västra delar, och den senare Röda linjens södra del är till största del de gamla förortsspårvagnarnas banvall som piffades upp lite bara.
Gröna linjen går alltså bara i tunnel i city. Röda linjen detsamma + större delen av dess norra del. Blå linjen däremot går ju nästan helt i tunnel.
(Jag tycker att namnet Tunnelbanan skapar massa låsningar hos folk när man snackar kollektivtrafik i Stockholm. Man tar för givet att en utbyggnad av tunnelbanan alltid måste innebära tunnelbyggande. Kallade man det för t ex Stockholms Metro istället så skulle Tvärbanan kunnat ingå i samma system (då skulle plötsligt alla som gnäller om att tunnelbanan inte byggs ut inte ha några argument...). Dessutom skulle Lidingöbanan och Saltsjöbanan kunna ingå i systemet. Det här uppdelandet mellan upphaussade TUNNELBANAN kontra annan lätt spårtrafik skapar även mentala spärrar för resenärer som drar sig för att våga sig utanför Tunnelbanan.)