2009-07-16, 15:57
Medlem
Ryghs avatar
Någon som vet vad som hänt med TS?
Citera
2009-07-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Någon som vet vad som hänt med TS?

https://www.flashback.org/showthread.php?p=12076941#post12076941
Citera
2009-07-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
ang fråga 2, ja. det är sant.

Nej det är inte sant, Volten ligger "bara" på ca: 750 och det är inte tillräckligt för att det ska "hoppa".
Dock när det gäller järnvägens kontaktledning ovanför spåret så kan strömmen hoppa upp till en halvmeter med bra fuktighet i luften.

/ZZ
Citera
2009-07-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Något direkt merarbete genererar det inte för en förare däremot gör det väl det för depåpersonalen. Jag tycker väl snarast att det är tråkigt för att det kostar skattepengar att tvätta bort och att det förstör för andra trafikanter då SL har som policy att ta tågen ur trafik om det är för omfattande klotter, t ex en hel målning.

Den andra fråga förstår jag inte riktigt, tror knappast någon förare hoppar ner på spåret under arbetstid. Lämnar hytten och går var?

lämnar hytten, hoppar ner på spåret och jagar (skrämmer iväg) klottrare. har sett det själv nån enstaka gång när man befunnit sig ute i obygden. verkar dumdristigt i mitt tycke.

Citat:
Ursprungligen postat av zikkzakk
Nej det är inte sant, Volten ligger "bara" på ca: 750 och det är inte tillräckligt för att det ska "hoppa".
Dock när det gäller järnvägens kontaktledning ovanför spåret så kan strömmen hoppa upp till en halvmeter med bra fuktighet i luften.

/ZZ

om du säger det så.
Citera
2009-07-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
lämnar hytten, hoppar ner på spåret och jagar (skrämmer iväg) klottrare. har sett det själv nån enstaka gång när man befunnit sig ute i obygden. verkar dumdristigt i mitt tycke.

Aha du menar så. Har aldrig hört talas om att någon gjort det men det är klart nog kan det väl hända även om jag tror det är oerhört sällsynt. Med tanke på vad som hände vid Alvik så är det ju inte det smartaste.

Om jag inte minns fel så blev vi under utbildningen tillsagda att inte göra något själva utan enbart kontakta TLC så de kan skicka OV eller polis.
Citera
2009-07-27, 00:55
Medlem
ormanoffs avatar
Tunnelbaneförare pratar ibland om Pollak, vad är det? Verkar som att det är någon plattform eller depå någonstans?
Citera
2009-07-27, 11:12
Medlem
I lördags när jag skulle hem mot Hässelby från Centralen stannade inte tåget på stationen. Rösten ropade som vanligt ut att tåg mot Hässelby 6 vagnar, eller vad hon säger, men tåget saktade knappt in utan for bara förbi. Glömde föraren stanna eller vad hände? Alla på perrongen blev något förvånade.
Citera
2009-07-27, 11:39
Medlem
Blåfisks avatar
Pollak är en vändbrygga strax söder om Gullmarsplan.
Citera
2009-07-27, 12:01
Medlem
SafleBouges avatar
Kom och tänka på en förare som ska låta check och rolig varje gång han ska säga att dörrarna stängs, om du vet vem jag menar, är han em skum person eller? Har alltid funderat på hur han är. Lite stockholmsdialekt och lustiga variationer på se upp för dörrarna de stängs.

Måste ni säga åt folk att se upp för dörrarna?

kan ni roa er med något i hytten? Kan ni snacka med folk över radio / telefon?
Citera
2009-07-31, 21:12
Medlem
schweden2s avatar
När tar dom in folk för utbildning som Tunnelbaneförare?
Citera
2009-07-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draeparn
I lördags när jag skulle hem mot Hässelby från Centralen stannade inte tåget på stationen. Rösten ropade som vanligt ut att tåg mot Hässelby 6 vagnar, eller vad hon säger, men tåget saktade knappt in utan for bara förbi. Glömde föraren stanna eller vad hände? Alla på perrongen blev något förvånade.

Skulle gissa på att polisen hade gett order om att inte stanna. Det händer då och då när de söker efter misstänkta som de tror tänker fly med tunnelbanan. Men ibland, dock väldigt sällan, sittar föraren i sin egna värld och helt enkelt glömmer bort att stanna. Det händer men är väldigt sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Kom och tänka på en förare som ska låta check och rolig varje gång han ska säga att dörrarna stängs, om du vet vem jag menar, är han em skum person eller? Har alltid funderat på hur han är. Lite stockholmsdialekt och lustiga variationer på se upp för dörrarna de stängs.

Måste ni säga åt folk att se upp för dörrarna?

kan ni roa er med något i hytten? Kan ni snacka med folk över radio / telefon?

Vilken linje? Finns nog mer än 500 förare totalt så det kan vara svårt att veta vem det är.

Vi behöver inte säga det men om det är mycket folk och det är svårt att se ifall alla gått på kan man slänga ut det för att varna folk lite.

Man får ej prata i tele eller lyssna på musik men det görs ganska frekvent ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av schweden2
När tar dom in folk för utbildning som Tunnelbaneförare?

Håll kolla på MTR:s webbplats är mitt råd. Tror de har beställt 20 nya förare som ska påbörja utbildningen medan veolia fortfarande kör så det kanske drjöjer ett atg tills de behöver nya.
Citera
2009-08-01, 11:13
Medlem
Blåfisks avatar
Jodå, det kommer vara några klara inför bytet till MTR.
Och MTR själva har ju dessutom lovat nyanställningar sägs det, så det är bara att hålla koll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in